سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حدود ۱۷میلیون نفر از دهک‌های بالای جامعه شامل مشاغل آزاد و تجار هستند که شناسایی این افراد برای دولت مشکل است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کاتب در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران به برنامه شب گذشته گفت‌وگوی ویژه خبری اشاره و اظهار کرد: در این برنامه به بررسی مصوبه روز گذشته مجلس درخصوص بحث هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و در این برنامه سخنگوی کمیسیون تلفیق به‌عنوان موافق مصوبه و بنده به‌عنوان مخالف مصوبه که درباره حذف 24 میلیون یارانه‌بگیر بود، دعوت شدیم.

وی ادامه داد: اولین دلیل مخالفت بنده این بود که این قانون اجرایی نمی‌شود، چرا که شناسایی ۲۴ میلیون نفر غیرممکن است؛ همان‌طور که در سال ۹۳ نیز در مجلس مصوب کردیم و مبلغ را هم گفتیم اما دولت نتوانست اجرایی کند، چرا که معتقد بود اطلاعات کامل برای شناسایی این افراد ندارد. کاتب خاطرنشان کرد: دولت در سال گذشته ۵/ ۴۵ میلیون نفر را از لیست دریافت یارانه نقدی حذف کرد که ۳ میلیون نفر آنها حذف شدند و یک و نیم میلیون نفر به دلیل اینکه اعتراض داشتند به لیست یارانه‌بگیران برگشتند.

وی ادامه داد: مخالفت دیگر بنده در مورد مصداق‌هایی بود که مجلس مشخص کرده بود، چرا که از نظر بنده این مصداق‌ها جامع و کامل نبود و بیشتر شامل کارمندان و حقوق‌بگیرانی بود که مالیات پرداخت می‌کردند، اما حدود ۱۷ میلیون نفر از ۳ دهک بالا دارای مشاغل آزاد یا تجار هستند که شناسایی این افراد برای دولت مشکل است و دولت نسبت به گذشته اعلام کرده بود که اطلاعات دقیقی در مورد آنها ندارد، بنابراین شرایط شناسایی این افراد در سال جاری هم وجود نخواهد داشت. وی با بیان اینکه دولت از سال گذشته چنین اختیاری را برای حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از لیست یارانه‌بگیران داشت و نیازی به مصوبه مجدد نبود گفت: در جلسه امروز سخنگوی کمیسیون تلفیق صدا و سیما را مورد خطاب قرار داد و این کار در حق صدا و سیما انصاف نبود، چرا که صدا و سیما برای برنامه دیروز یک نفر را به‌عنوان موافق و یک نفر را به‌عنوان مخالف دعوت کرده بود اما سخنگوی کمیسیون تلفیق که به‌عنوان موافق مصوبه دعوت شده بود، تا محل برنامه آمد، اما در این گفت‌وگو شرکت نکرد که باید دلیل آن را از خودشان بپرسید. بنابراین اینکه مجلس نتوانسته است از مصوبه خود دفاع کند نباید به پای صدا و سیما نوشته شود در حالی که مجری برنامه خود موافق این مصوبه بود و از آن هم دفاع کرد.

کاتب تاکید کرد: انتظار این است که صدا و سیما در همه گفت‌وگوها نظر موافقان و مخالفان را بشنود و از این جهت هم برای برنامه شب گذشته خود از موافق و مخالف این مصوبه دعوت کرد، اما سخنگوی کمیسیون تلفیق تا محل برنامه آمد و در حالی‌که باید از مصوبه دفاع می‌کرد، محل را ترک کرد. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مردم نباید در مورد این مصوبه استرسی داشته باشند چون دولت براساس آیین‌نامه اجرایی این مصوبه را اجرا خواهد کرد و اگر اطلاعات جامع و مفیدی نداشته باشد این مصوبه را اجرایی نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه برخی از نمایندگان معتقدند نماینده دولت در جلسه کمیسیون تلفیق با حذف ۳ دهک پردرآمد جامعه موافق بود اما از تریبون مجلس با آن مخالفت کرد، گفت: این سوال را شب گذشته مجری برنامه پرسید و آقای صالح که به‌عنوان نماینده دولت در برنامه دیشب حضور یافته بود در پاسخ به سوال مجری گفت بنده نماینده دولت هستم و در کمیسیون حضور یافتم و چنین موضوعی را تکذیب می‌کنم و می‌گویم هر کس چنین حرفی بزند، درست نیست. کاتب در پایان درباره اینکه آیا سه دهک بالای جامعه شامل ۲۴ میلیون نفر هستند و آیا این رقم درست است، گفت: این رقم درست نیست، چرا که سال گذشته ۳ میلیون نفر از دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف شدند. همچنین در بند دیگری از این مصوبه آمده تعداد خانوار بالای ۵ نفر از این مصوبه مستثنی هستند، بنابراین این رقم غیرکارشناسی و غیرواقعی است.