گروه خبر: با گذشت بیش از یک هفته از اعلام خبر ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان برای مجلس دهم، همچنان وزارت کشور از دلیل این ابطال اعلام بی‌اطلاعی می‌کند. هر چند اولین بار خبر ابطال آرای منتخب سوم مردم اصفهان برای مجلس دهم را محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، هشتم فروردین‌ماه به خبرگزاری فارس اعلام کرد و در آن خبر، از اقدام شورای نگهبان برای ابطال آرای این منتخب سخن گفت، اما هنوز از اعلام رسمی دلایل این ابطال خبری نیست. روز گذشته محمدحسین مقیمی اعلام کرد که علت ابطال آرای یکی از منتخبین اصفهان از سوی شورای نگهبان به وزات کشور اعلام نشده است. مقیمی در ارزیابی نظر شورای نگهبان مبنی بر ابطال آرای یکی از منتخبان اصفهان گفت: شورای نگهبان عین مصوبه خود در مورد اصفهان را برای ما ارسال کرده است؛ در این مصوبه گفته شده شورای نگهبان در تاریخ 26 / 12/ 94 در این خصوص تشکیل جلسه داده و آرای نفر اول، دوم، چهارم و پنجم تایید و نفر سوم باطل اعلام شده است. بر اساس گزارش «ایسنا» رئیس ستاد انتخابات کشور درباره اینکه آیا باطل شدن آرای نفر سوم به دلیل تشکیک در آراء بوده یا مساله دیگری وجود داشته است، تاکید کرد: در واقع به‌صورت رسمی چیزی به ما اعلام نکرده‌اند، خود داوطلب می‌تواند به شورای نگهبان مراجعه کرده و علت ابطال آرای خود را سوال کند.

مقیمی همچنین تاکید کرد: اینکه در یک انتخابات، آرای یک نفر باطل شود را نداریم. به اصطلاح از نظر حقوقی اختلاف‌نظر میان وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد. رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: همچنین در مورد رد صلاحیت هم اگر باشد طبق تبصره ۳ ماده ۵۲ ما با شورای نگهبان اختلاف‌نظر داریم. هرچند مقیمی از اختلاف‌نظر وزارت کشور و شورای نگهبان درباره ابطال آرای یک شخص یا رد صلاحیت منتخب مردم در انتخابات سخن گفته اما حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو هیات نظارت بر انتخابات تهران بر این باور است که تا زمان تشکیل مجلس دهم، شورای نگهبان حق رد صلاحیت منتخبین مجلس دهم را دارد.

ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین گفت: براساس قانون، شورای نگهبان در تمام مراحل انتخابات حق نظارت استصوابی دارد، یعنی در هر مرحله‌ای از انتخابات این شورا می‌تواند افرادی که تایید صلاحیت شدند را مجددا ردصلاحیت کند.این چهره اصولگرا با بیان اینکه اگر بحث ابطال آرا مطرح باشد، دیگر بحث شخصی نیست، گفت: زمانی که بحث ابطال آرا مطرح است به معنی آن است که بحث بر سر کیفیت انتخابات است. مثلا فرد پول داده و آرا را خریده است یا به نحو دیگری اعمال نفوذ کرده که شورای نگهبان به این نتیجه رسیده این آرا حق دیگری یا دیگران را ضایع کرده است؛ بنابراین باید در کیفیت انتخابات این فرد بررسی شود که چه تخلفی شده است.


بررسی اعتبار خالقی در مجلس

از سوی دیگر، علی مطهری نماینده تهران دیروز در جمع خبرنگاران، ابطال آرای مینو خالقی در اصفهان را غیرقانونی دانست و گفت: باید این موضوع موکول به بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس می‌شد؛ زیرا اتهاماتی که به وی زدند خیلی محکم نیست. او با بیان اینکه توضیحات شورای نگهبان درباره ابطال آرای مینو خالقی برای نمایندگان مجلس نهم روشن نیست، گفت: منتظر شنیدن توضیحات بیشتر و کامل این شورا هستیم. مطهری ادامه داد: اتهاماتی که در این باره مطرح است محکم نیست؛ نظیر اینکه ایشان در خارج از کشور با مردی مصافحه کرده هم خیلی قابل اثبات نیست ضمن اینکه دست دادن در صورتی که با دستکش باشد، بلااشکال است. او افزود: بعد از رای مردم فکر می‌کنم این کار عادلانه نبود و برای ما سوال است که چگونه آرای ایشان ابطال شد و باید در این باره توضیحاتی نیز ارائه شود و این اتفاق برای ما روشن نیست.