تقدیر لاریجانی از موفقیت در حوزه‌ سوئیفت
گروه خبر: نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید با تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر افزایش توان موشکی همراه بود. علی لاریجانی در سخنانش در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز گذشته مجلس تاکید کرد: بهانه‌جویی‌های برخی کشورهای غربی در مساله اخیر موشکی ایران گرچه ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است، اما از سیاست درازمدت آنها حکایت می‌کند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی، مقتدر و امنیت‌ساز منطقه باشد. به همین جهت باید بر تقویت بنیه دفاعی کشور مخصوصا موضوع موشکی اصرار داشت. تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بر افزایش توان موشکی ایران در شرایطی روز گذشته صورت گرفته است که اعضای گروه 1+5 از سال گذشته پس از آزمایش موشکی سپاه، در حال رایزنی برای اعمال تحریم‌های تازه در قبال ایران به‌دلیل آنچه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت توصیف می‌کنند، هستند. روز 19 اسفندماه در رزمایش «اقتدار ولایت» که نخستین رزمایش آزمایش موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به‌شمار می‌رفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو موشک بالستیک را آزمایش کرد.

یک روز پیش از آن نیز نیروی هوافضای سپاه دست به آزمایش موشک دوربُرد و بالستیک «قیام» زد. پس از آن اقدام بود که «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواستار بررسی موضوع آزمایش موشکی ایران در جلسه شورای امنیت‌سازمان ملل شد و اعلام کرد: آمریکا درباره آزمایش‌های موشکی ایران عمیقا نگران است. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تصریح کرد که آزمایش‌های موشکی ایران هرچند به معنای نقض برجام نیست، اما مدعی شد این آزمایش‌ها، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می‌شود. همزمان آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کردند که آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر ایران «در تقابل» و «ناسازگار» با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.تمام اینها در شرایطی بود که مقامات ایران از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه همواره تاکید کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران در تضاد با توافق هسته‌ای نیست و تنها برای اهداف دفاعی هستند. همراستا با اظهارنظر مقام‌های ایرانی، روسیه نیز در جلسه شورای امنیت این نکته را که رزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت‌سازمان ملل نیست مورد تاکید قرار داد. با این حال وزارت دارایی آمریکا ۶ شرکت و دو فرد را در ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

بااین حال روز گذشته علی لاریجانی در نطق پیش از دستورش در مجلس، بابیان اینکه روحیه مجاهدانه و توانمندی‌های دفاعی عامل اصلی ثبات و امنیت پایدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران در سرکوب تروریست‌هاست افزود: بی‌تردید برای نظام و ملت ما مایه مباهات است که ایران عزیز در این شرایط سخت امنیتی منطقه به فضل الهی از امنیت پایداری برخوردار است و حصول این نعمت در پناه همبستگی ملت در دفاع از آرمان‌های انقلاب و استواری در این راه و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و قدرت دفاعی و امنیتی کشور به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با تاکید بر اینکه ما با ملت‌های حادثه‌دیده تروریستی اظهار همدردی می‌کنیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش این خطر را درک و به دیگران گوشزد کرد و در حد استطاعت خود با این گروه‌های تروریستی مبارزه کرد و امروز هم به دولت عراق و سوریه در مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کند تا اولا امنیت کشور حفظ شود و ثانیا شر تروریست‌ها از سر سایر مسلمانان رفع شود.


منطقه تحمل جنگ جدید را ندارد

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع درگیری کشورهای آذربایجان و ارمنستان بر سر مساله قره‌باغ اشاره کرد و گفت: این درگیری‌ها نگرانی‌های جدیدی را در منطقه ایجاد کرده است، درجه بحران در منطقه به قدری بالا رفته که جنگ جدید را برنمی‌تابد؛ بنابراین از پارلمان‌ها و دولت‌های آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم با خردمندی بر آتش‌افروزی جدید مسلط شده و از طریق مذاکرات مناقشات فیمابین را حل کنند.


موفقیت‌ در حوزه‌های پی‌ام‌دی و سوئیفت

لاریجانی همچنین روز گذشته با حضور در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، ضمن بررسی وضعیت بودجه، گزارشی را در مورد برجام و برنامه موشکی ایران ارائه کرد. غلامعلی جعفرزاده از اعضای فراکسیون در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به این جلسه گفت: در این توضیحات بیان شد که برجام حرکت رو به جلویی بوده و پیش‌بینی هم می‌شده که آمریکا در جاهایی عهدشکنی داشته باشند. ابوذر ندیمی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به این جلسه گفت: رئیس مجلس با بیان اینکه رفتارهای آمریکا را در مسیر اجرای برجام رصد می‌کنیم، گفت که موفقیت‌ها در حوزه‌های پی‌ام‌دی و سوئیفت قابل‌انکار نیست و پیشرفت‌های مطلوبی در این حوزه‌ها به دست آمده است.وی با بیان اینکه در این جلسه مسائلی درباره بودجه امسال از سوی رئیس مجلس مطرح شد، افزود: در این جلسه آقای لاریجانی بر توجه مجلس بر تقویت بنیه دفاعی و ارکان اقتصاد مقاومتی در حوزه عملیاتی و کاربردی در بودجه ۹۵ تاکید کرد و از نمایندگان مجلس خواست که به این موضوعات توجه خاص داشته باشند. ندیمی به بخش دیگری از جلسه دیروز اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از این جلسه، آقای لاریجانی به مشکلات داعش و مسائل مربوط به حوزه عراق، سوریه و یمن اشاره کرد.


افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت

نماینده لاهیجان در مجلس تاکید بر افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید نفت را یکی دیگر از مسائل مورد تاکید رئیس مجلس در این جلسه عنوان کرد. وی تاکید کرد: در این جلسه درباره موضوع حج نیز صحبت‌هایی از سوی لاریجانی مطرح شد و وی گفت که ما ممنوعیتی برای سفر حج نداریم، اما برای تامین امنیت باید از مسافرت‌ها پرهیز داشته باشیم تا موفقیت‌های‌مان بیشتر شود.


سوئیفت باز است

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج ندیمی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان گفت: رئیس مجلس در جلسه شورای مرکزی اعلام کرد براساس اعلام بانک مرکزی، سوئیفت باز است و تجار در این خصوص مشکلی ندارند.