گروه خبر: سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در یک گفت‌و‌گوی تفصیلی درباره برنامه موشکی ایران و خاتمه یافتن جلسه شورای امنیت بدون صدور قطعنامه علیه ایران گفت: «ما درباره تست موشکی اخیر مذاکرات جدیدی با طرف‌های غربی نداشتیم. اما در طول مذاکرات هسته‌ای مطالبی را که خدمت مردم ارائه کردیم، در حال حاضر اثبات شده است. یکی از نگرانی‌های جدی همه این بود که بحث موشکی ما با برجام گره بخورد و در آینده تست‌های موشکی ما حمل بر برجام شود، ما در این خصوص بسیار توضیح دادیم که این اتفاق نخواهد افتاد. در تست موشک عماد و تست‌های اخیر، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خیلی صریح اعلام کردند که برجام نقض نشده و همچنین ایرادی به برجام وارد نشده و از این جهت مشکلی نیست.»

او اضافه کرد: «همچنین بعد از تست‌های اخیر برخی در غرب ادعا کردند، قطعنامه نقض شده است و وزارت خارجه بلافاصله در واکنش به این ادعاها اعلام کرد؛ نه تنها برجام نقض نشده بلکه قطعنامه هم نقض نشده است. سپس آمریکایی‌ها این موضوع را به شورای امنیت بردند و در آنجا مشخص شد کسی نمی‌تواند حرف از نقض قطعنامه بزند. چون در قطعنامه ۲۲۳۱ وقتی به بحث موشکی می‌رسیم از الزامات سخنی به میان نیامده و تنها از ایران دعوت شده روی موشک‌هایی که طراحی شده‌اند برای حمل سلاح هسته‌ای کار نکنند که عماد روی این موضوع کار نمی‌کند. به‌رغم تلاش‌ها در شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد و این موضوع رد شد. البته در ادامه نیز گفتند تست این موشک در راستای امنیت و ثبات منطقه نیست که این مساله بحث خاص خود را دارد.» عراقچی ادامه داد: «در نهایت تست برنامه موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست و نمی‌توانند تحریمی علیه ما در شورای امنیت وضع کنند و در کنار آن نمی‌توانند ادعای نقض برجام را هم مطرح کنند.»

او در ادامه درباره تعهدات طرف غربی پس از اجرایی شدن برجام گفت: «ما از روند اجرای برجام در مجموع راضی هستیم. ۱+۵ باید زیرساخت‌های رفع تحریم را از بین می‌برد که این اقدام به‌طور کامل انجام شد. قطعنامه شورای امنیت، قطعنامه شورای حکام که مشروعیت آن برمبنای قطعنامه شورای امنیت بود، لغو شد و موضوع پی‌ام‌دی حل و فصل شد. همچنین دستورات اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد لغو دستورات گذشته و دستورات وزیر خارجه آمریکا برای توقف اجرای تحریم‌های کنگره صادر شد، در ادامه نیز، مصوبه شورای اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی صادر شد و در نهایت همه اقدامات زیرساختی برای رفع تحریم از سوی طرف غربی انجام شد.» رئیس ستاد اجرایی برجام همچنین درباره اثرات اجرایی شدن برجام در کشور گفت: «هیچ‌کس انتظار ندارد فروش نفت که به یک‌ میلیون بشکه در روزهای تحریم رسیده، فردای برجام به یک‌باره به دو و نیم میلیون بشکه برسد. در حال حاضر فروش ما به میزان یک میلیون و‌۷۰۰ هزار بشکه رسیده و ظرف یک‌سال آینده و با همت وزارت نفت به شرایط قبلی باز می‌گردیم.»او در پایان گفت: «در حال حاضر بانک‌های ما مشغول ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های مختلف هستند و در بسیاری ازبانک‌ها LC (اعتبار اسنادی) باز شده و در برخی از بانک‌ها روی آن کار می‌کنند و دنبال روابط کارگزاری هستند و همچنین سوئیفت به‌صورت کامل وصل شده است. شبکه‌های بانکی بسیار پیچیده هستند و تمامی شاخه‌های آنها در گذشته قطع شده بود و بازگشت به قبل زمان‌بر خواهد بود. اما در مجموع و با گذشت ۵۶ یا ۵۷ روز از اجرایی شدن برجام ما بسیار خوب حرکت کردیم و اوضاع به حالت عادی قبل از تحریم هسته‌ای بازگشته است. در مجموع از روند اجرایی شدن برجام خوشحال و راضی هستیم و برخی چالش‌های موجود نیز در حال رفع شدن است.»