واعظ طبسی در جوار بارگاه امام هشتم(ع) آرام گرفت عکس: leader.ir
گروه خبر: شهر مشهد روز گذشته عزادار درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی بود. آیت‌الله واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی پس از یک دوره بیماری روز جمعه 14 اسفند پس از آن که یک هفته در کما به سر برد به دیار باقی شتافت و روز گذشته پیکرش روی دست دوستدارانش تا جوار بارگاه امام هشتم (ع) تشییع و تدفین شد. مقام معظم رهبری نیز روز گذشته در مراسم تشییع پیکر عالم مجاهد و یار صادق انقلاب، آیت‌الله واعظ طبسی (رحمه‌الله علیه) در حرم مطهّر رضوی علیه‌السلام حضور یافتند و بر پیکر آن مرید صَدیق امام راحل و خدمتگزار سختکوش انقلاب اسلامی، نماز اقامه کردند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر آیت‌الله واعظ طبسی شرکت کرد. رئیس‌‌جمهوری هنگام ورود به فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد مقدس از آیت‌الله واعظ طبسی به‌عنوان یکی از پیشتازان نهضت اسلامی نام برد و تصریح کرد: «رحلت ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای ایران اسلامی و به‌ویژه خراسان است.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: «آیت‌الله واعظ طبسی در کنار مقام معظم رهبری و شهید هاشمی‌نژاد از شخصیت‌هایی بودند که رهبری نهضت اسلامی را در این منطقه برعهده داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسوولیت سنگینی را در تولیت آستان قدس رضوی و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری برعهده داشتند.» در مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله واعظ طبسی علاوه‌بر رئیس‌ جمهوری، علی لاریجانی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، روسای قوه مقننه و قضائیه نیز حضور داشتند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که به منظور شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله واعظ طبسی صبح دیروز وارد مشهد شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: «آیت‌الله واعظ طبسی یکی از استوانه‌های انقلاب بود و ایشان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی در پیشبرد اهداف و ساماندهی وضعیت کشور داشت، امروز خلأ حضور ایشان در کشور حس می‌شود، امیدواریم خداوند ایشان را قرین رحمت کند.» همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه گفت: «این فقیه مجاهد یار صدیق رهبر معظم انقلاب بود و در مدیریت آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با توجه به ابعاد فرهنگی کار، تلاش‌های گسترده‌ای انجام داد.» محمد‌رضا عارف، منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم نیز که روز گذشته برای شرکت در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله واعظ طبسی به مشهد رفته بود در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «فراجناحی بودن ویژگی شاخص آیت‌الله طبسی بود.» به گزارش «ایسنا» عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسن هاشمی وزیر بهداشت، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و همچنین محمد هاشمی و علی عسگری به نمایندگی از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم حضور داشتند. همچنین آیت‌الله معصومی، آیت‌الله امامی کاشانی، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، محمود علوی وزیر اطلاعات، آیت‌الله احمد علم‌الهدی، محمد‌علی شهیدی معاون رئیس‌جمهوری، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار اسماعیل قاآنی جانشین سپاه قدس، علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، از دیگر مقامات کشوری و لشکری حاضر در این مراسم بودند.


توئیت هاشمی برای فوت واعظ طبسی

در همین حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توئیتری خود در واکنش به درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی نوشت: «واعظ طبسی رفیق دوران تنهایی‌ام بود. به گزارش «آنا» در این توئیت آمده است‌: «رفیقی که تا آخر پای رفاقتش ایستاد. خداحافظ رفیق روزهای سخت. خداحافظ!»


پیام‌های تسلیت

در پی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی، روزگذشته آیت‌الله جوادی‌آملی، آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله علوی گرگانی، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری، علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، حسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پیام‌های جداگانه‌ای این ضایعه را تسلیت گفتند.


پاسخ به برخی انتقادها ازواعظ طبسی

در همین حال آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی مرد بسیار متینی بود و ان‌شاءالله شخصی به جای ایشان امور تولیت آستان قدس رضوی را به دست بگیرد که بتواند به‌صورت آبرومندانه آن را اداره کند. به گزارش «ایسنا» این مرجع تقلید در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، واعظ طبسی را شخصیتی فوق‌العاده دانست و اظهار کرد: اگر تصاویری از گذشته آستان قدس رضوی ملاحظه کنید، خواهید فهمید که آیت‌الله واعظ طبسی به چه اندازه ساخت و ساز داشته و این حرم را گسترش داده است. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آیت‌الله واعظ طبسی زحمات بسیاری برای رفاه حال زوار کشیدند تا جای کافی در این شهر داشته باشند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به خدمات مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی تصریح کرد: ایشان حرم مطهر را توسعه بسیاری دادند و با ساخت صحن جامع، ایرادات بسیاری از سوی برخی به این مرحوم گرفته شد. وی فعالیت دیگر آیت‌الله واعظ طبسی را احیای موقوفات غصب شده متعلق به آستان قدس رضوی دانست و گفت: همین امر سبب شد تا موضع‌گیری‌های بسیاری علیه ایشان صورت بگیرد و سم پاشی‌هایی انجام شود. وی گفت: ایشان به‌عنوان متولی حق تولیه داشتند؛ اما به هیچ عنوان از این حق استفاده نمی‌کردند. پیکر آیت‌الله واعظ طبسی روز گذشته در جوار بارگاه امام رضا(ع) آرام گرفت و در رواق توحیدخانه، پشت سر امام و صحن عتیق به خاک سپرده شد.