فصلی پرشتاب برای تقویت روابط گشوده شود
گروه دیپلماسی: رئیس‌جمهوری ایران از رومانی به‌عنوان یکی از دوستان صمیمی و دیرینه ایران در قاره اروپا نام برد و تاکید کرد تهران و بخارست باید فصلی جدید و پرشتاب در تقویت روابط و همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه‌ای بگشایند. حسن روحانی روز گذشته در دیدار «لازار کومانسکو» وزیر امور خارجه رومانی با بیان اینکه سطح همکاری‌ها و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور با توجه به امکانات و توانمندی‌های گسترده در عمده بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی و صنایع باید ارتقا یابد و تلاشی مضاعف در این حوزه ضروری است، فعال شدن بخش‌های خصوصی دو کشور در مسیر توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی تهران - بخارست را مورد تاکید قرار داد و افزود: فرصت‌های بسیار خوبی برای تقویت همکاری‌های مشترک فراروی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور است که باید از این فرصت‌ها بهره‌برداری شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه که پیونددهنده شمال و جنوب و شرق و غرب است، اشاره کرد و ابراز داشت: ایران برای توسعه کریدورهای ریلی اهمیت فراوانی قائل است و با اتصال راه‌آهن ایران به جمهوری آذربایجان این مسیر بیش از پیش تقویت خواهد شد و رومانی هم می‌تواند ایفاگر نقش مهمی در روابط اقتصادی دو سوی این کریدور حمل‌ونقل باشد.

وزیر امور خارجه رومانی نیز در این دیدار تاکید کرد بخارست مصمم است سطح همکاری‌های خود با تهران را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی گسترش دهد. وزیر امور خارجه رومانی که او را در سفر سه روزه‌اش به تهران یک هیات بلندپایه اقتصادی کشورش همراهی می‌کنند، گفت: حضور یک هیات بزرگ و کم‌سابقه اقتصادی رومانی در ایران نشان می‌دهد ما بر تقویت و توسعه روابط دوجانبه و مشترک اصرار داریم و برای این روابط اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. او بخارست را از متحدان ایران در اتحادیه اروپا دانست و ابراز داشت: بخش‌های خصوصی و دولتی ایران، رومانی را دروازه صدور تولیدات خود به اروپا بدانند. کومانسکو همچنین خواهان تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی و به‌ویژه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شد.


تشکیل کمیسیون اقتصادی تهران - بخارست

وزیر خارجه ایران از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و رومانی پس از 12 سال خبر داد. محمدجواد ظریف بعدازظهر سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای رومانیایی خود با بیان اینکه این کمیسون در آینده نزدیک در بخارست تشکیل خواهد شد، گفت در این کمیسیون نقشه راهی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور تدوین خواهد شد. به گزارش «ایسنا» ظریف با ابراز خرسندی از سفر لازار کومانسکو و هیات همراهش به تهران اعلام کرد: «آقای وزیر همراه با هیاتی مرکب از مشاور نخست‌وزیر، رئیس اتاق بازرگانی رومانی، اعضای عالی‌رتبه وزارتخانه‌های اقتصادی و انرژی و هم‌چنین یک هیات بزرگ بخش خصوصی به ایران آمده است. ایشان دیدار خوبی در اتاق بازرگانی داشتند و جلسه‌ای با حضور نمایندگان بخش خصوصی ایران و رومانی برگزار شد.»

ظریف همچنین با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه رومانی با رئیس‌جمهوری ایران گفت: ایران و رومانی از گذشته دارای روابطی قوی و خوبی بودند اما متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل اعمال تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران این روابط کاهش پیدا کرده است ولی امروز رهبران سیاسی دو کشور بر گسترش روابط بین تهران و بخارست تاکید دارند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به محتوای گفت‌وگوهای خود با همتای رومانیایی‌اش تاکید کرد: «در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گفت‌وگو کردیم و قرار شد برای ارتقای روابط دو کشور در حوزه سیاسی مشورت‌هایی به‌صورت دوره‌ای در سطح معاونان وزیران دو کشور برگزار شود.» او همچنین با اشاره به یادداشت تفاهم فرهنگی بین دو کشور و عزم دو کشور برای اجرایی کردن آن‌ گفت: برگزاری گفت‌وگوی بین ادیان موضوع دیگری بود که دو کشور در این ارتباط توافق کردند.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران با بیان اینکه تهران و بخارست توافق کردند که در حوزه دانشگاهی، علم و فناوری با توجه‌ به مزیت‌های دو کشور همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند، تاکید کرد: در این جلسه هم‌چنین توافق شد که نقشه راهی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور تدوین شود. در همین چارچوب قرار شد در آینده نزدیک جلسه کمیسیون اقتصادی ایران و رومانی که 12 سال برگزاری آن به تاخیر افتاده بود در بخارست تشکیل شود و نقشه راهی برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور تهیه و تدوین شود. ظریف با اشاره به علاقه‌مندی‌های دو کشور برای همکاری در زمینه‌های حمل‌ونقل، انرژی، بانک، خودروسازی، کشاورزی و صنعت توریسم ادامه داد: در این جلسه درباره تسهیل رفت و آمد تجار دو کشور توافق کردیم و قرار شد همکاری‌های پارلمانی،‌ قضایی و کنسولی بین دو کشور بیشتر از گذشته دنبال شود.


همکاری‌های ریلی و توریسم

لازار کومانسکو، وزیر امور خارجه نیز بعد از دیدار با همتای ایرانی خود در نشست مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف با ابراز خرسندی از حضور در تهران افزود: دو کشور ایران و رومانی تلاش دارند که روابط خود را گسترش دهند و با وجود توافق هسته‌ای و اجرای برجام زمینه برای گسترش هرچه بیشتر و انجام همکاری‌های مشترک فراهم شده است و ما امیدواریم بتوانیم با تهران در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و... همکاری‌های خود را گسترش دهیم. این دیپلمات رومانیایی با اشاره به ترکیب هیاتی که همراه وی حضور دارند، گفت: این هیات به‌صورت اتفاقی من را همراهی نمی‌کنند و براساس تحقیق و مطالعات قبلی برای گسترش همکاری‌ها و بررسی زمینه‌های همکاری در این سفر حضور دارند. او با اشاره به توافقات دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی از جمله در زمینه‌های انرژی و حمل‌ونقل گفت: کریدور میان ایران، دریای سیاه و اروپا یک کریدور بسیار مهمی است برای دسترسی و ارتباط با کشورهای اروپایی و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از این ظرفیت برای گسترش روابط اقتصادی خود با رومانی و دیگر کشورهای اروپایی استفاده کنند. کومانسکو با بیان اینکه تهران و بخارست می‌توانند در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی نیز همکاری‌های خوبی داشته باشند و فرصت‌های همکاری درخصوص صنعت ریل و معدن بین دو کشور وجود دارد، افزود: ما می‌خواهیم از فرصت به وجود آمده و هم‌چنین سفر صورت گرفته بهترین استفاده را برای گسترش روابط دو کشور داشته باشیم.