گروه خبر: سرانجام پرونده انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان رهبری، با گذشت سه روز از انتخابات بسته شد؛ انتخاباتی که به‌عنوان اولین تجربه دولت یازدهم در این زمینه، با مشارکت ۶۲ درصدی مردم ایران روبه‌رو شد.

به گزارش «ایرنا» عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور در حالی که میزان مشارکت مردم سراسر کشور در انتخابات را 62 درصد اعلام کرد، از حضور 50 درصدی مردم تهران در انتخابات اخیر نیز خبر داد. در همین حال آمارها از افزایش 700 هزار رای نسبت به انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی حکایت دارد. این آماری است که روز گذشته سید حسین هاشمی، استاندار تهران اعلام کرد و گفت که در استان تهران نیز شاهد افزایش 900 هزار رای نسبت به دوره قبل بودیم. از سوی دیگر هرچند تا این لحظه و به گفته مسوولان مشکلی در برگزاری انتخابات وجود نداشته اما به گفته سید شهاب‌الدین چاووشی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، این انتخابات تنها در روز برگزاری، 5/ 16 میلیارد تومان هزینه برای دولت در بر داشته است. ستاد انتخابات کشور که طی دو روز گذشته با صدور اعلامیه‌های متعدد، اسامی برگزیدگان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور را اعلام کرد، دیروز به اعلام نام سایر نمایندگان برگزیده پرداخت. در کنار اسامی منتخبان مردم برای دو مجلس، وزارت کشور روز گذشته سرانجام فهرست نمایندگان راه یافته به دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران را اعلام کرد.

بر اساس اطلاعیه شماره 91 ستاد انتخابات کشور که در آن اسامی نهایی نمایندگان تهران در مجلس خبرگان رهبری منتشر شد، از کل چهار میلیون و 500 هزار و 894 رای اخذ شده، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با کسب 2 میلیون و 301 هزار و 492 رأی حائز بیشترین آرای مردم تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد. جدول اسامی برگزیدگان مردم تهران برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و تعداد آرای اخذ شده را در ادامه این گزارش بخوانید.

از سوی دیگر آنچه پرونده برگزاری اولین انتخابات در دولت حسن روحانی را به پایان نزدیک کرد، اظهارات وزیر کشور درباره راه‌یافتگان به مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران بود؛ هرچند طی سه روز گذشته و در جریان شمارش آرای مردم تهران برای مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور به ارائه آمار پرداخته بود، اما عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران گفت که ترکیب نمایندگان تهران برای مجلس دهم همان 30 نفری است که اسامی‌شان اعلام شد. بر اساس اطلاعیه شماره 90 ستاد انتخابات کشور که ساعاتی پیش از نشست خبری وزیر کشور منتشر شد، محمدرضا عارف، علی مطهری، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، الیاس حضرتی، کاظم جلالی، محمدرضا بادامچی، فریده اولادقباد، سیده‌فاطمه حسینی، مصطفی کواکبیان، پروانه سلحشوری، ابوالفضل سروش، علی نوبخت حقیقی، غلامرضا حیدری، مهدی شیخ، فاطمه سعیدی، محمدعلی وکیلی، محمود صادقی، بهروز نعمتی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر، محمدجواد فتحی، طیبه سیاوشی، سیدفرید موسوی، محمدرضا نجفی، داوود محمدی، محسن علیجانی، احمد مازنی، علیرضا رحیمی و عبدالرضا هاشم‌زایی، به ترتیب 30 منتخب مردم تهران برای حضور در مجلس دهم هستند. این اسامی نشان می‌دهد تمامی کرسی‌های مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران را به‌طور قاطع، نامزدهای فهرست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به دست آوردند.


برگزیدگان خبرگان در استان ها

از سوی دیگر، وزارت کشور که پرکارترین روزهای خود در سال ۹۴ را پشت سر می‌گذارد با انتشار اطلاعیه شماره ۹۲ ستاد انتخابات کشور، برگزیدگان مردم استان‌های قم، خراسان‌های شمالی و رضوی و زنجان در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را منتشر کرد. بر این اساس در استان قم آیت‌الله محمد دانش‌زاده مؤمن حائز اکثریت نسبی آرا شد. در استان خراسان شمالی نیز آیت‌الله حبیب‌الله مهما‌ن‌نواز به مجلس خبرگان راه یافت. در همین حال آیات سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، حسن عالمی، سیداحمد علم‌الهدی، سید احمد حسینی، سیدمجتبی حسینی و محمدمهدی عبدخدایی به ترتیب حائز اکثریت نسبی آرا در استان خراسان رضوی شدند و به مجلس خبرگان پنجم راه یافتند. در استان زنجان نیز آیت‌الله محمد حاجی ابوالقاسم دولابی حائز اکثریت نسبی آرا شد.

نتایج انتخابات در تهران نهایی شد

نتایج انتخابات در تهران نهایی شد

نتایج انتخابات در تهران نهایی شد