واکنش هاشمی به تخریب فهرست «خبرگان مردم»

گروه خبر: مانور برخی رسانه‌ها ازجمله رسانه‌های خارجی بر فهرست‌های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری، سبب شد تعدادی از نامزدها، از برخی فهرست‌های انتخاباتی تبری بجویند. هرچند به‌نظر می‌رسد اقدام برخی رسانه‌های خارجی در جهت تخریب فهرست اصولگرایان برای خبرگان بوده است اما برخی رسانه‌های داخلی نیز در مقابل اقدام به «انگلیسی» خواندن فهرستی کردند که با عنوان فهرست «خبرگان مردم» و با سرلیستی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات این دوره مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است. در فهرست «خبرگان مردم» نام حسن روحانی، ابراهیم امینی، محمد امامی کاشانی، محمود علوی، محمد‌علی موحدی‌کرمانی، ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی‌نیک (ری‌شهری)، محسن قمی، محمدعلی تسخیری، محمد سجادی عطاآبادی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، هاشم بطحایی، محمدحسن زالی (فاضل گلپایگانی)، نصرالله شاه آبادی و محسن اسماعیلی آورده شده است.

واکنش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

ماجرای تخریب فهرست خبرگان ملت، واکنش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برانگیخت؛ بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر دیروز در دیدار نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا (لیست امید)، تعبیر لیست انگلیسی را توهین به فهم و شعور مردم ایران دانست و گفت: تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، چون به‌گونه‌ای دارند القا می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند. به گفته هاشمی بداخلاقی‌های انتخاباتی با هدف دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای است. او با توصیه نامزدها به رعایت تقوا و اخلاق انسانی و اسلامی، بر توجه به خدا در اظهارنظرها تاکید کرد و گفت: ایجاد تفرقه و افزایش تهمت‌ها و توهین‌ها برای جامعه اسلامی ناپسند است. هاشمی تقسیم‌بندی نخبگان کشور به داعشی‌ و عوامل نفوذی را تاسف‌برانگیز خواند و گفت: بالاخره از بین نامزدهای موجود یک عده به مجلس راه می‌یابند و پس از آن با این تعابیر و توصیفات زشتی که علیه آنان به کار برده می‌شود، چگونه می‌توانند در آرامش روحی و براساس حمایت مردم، از مصالح نظام در تصویب قوانین عمل کنند؟ او با تاکید بر اینکه «این تفرقه خواست واقعی استکبار است»، از اقدامات تخریبی بعضی از نامزدها و طرفداران صاحب تریبون و رسانه‌های آنها که با پول بیت‌المال، دروغ، تهمت و اهانت را علیه مخالفان ترویج می‌کنند، اظهار تاسف کرد و گفت: نشستن بر کرسی مجلسی که با گناه به دست می‌آید، اصل گناه است و تعجب می‌کنیم چگونه گروهی با ادعای خداپرستی و انقلابی‌گری، با ظاهرسازی، سعی در فریب مردم دارند و به راحتی گناه می‌کنند، در حالی که اگر نامزدی در انتخابات برای خداست، نباید در تبلیغات گناه کنند.

با این حال دیروز آیت‌الله موحدی موحدی‌کرمانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که در فهرست آیت‌الله هاشمی نبودم که حالا از آن خارج شوم. به‌نظر می‌رسد این تبری جستن‌ها به جریانی رسانه‌ای باز می‌گردد که برخی رسانه‌های اصولگرایان درباره فهرست اصلاح‌طلبان منتسب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به راه انداخته‌اند. خبرگزاری تسنیم از آیت‌‌الله موحدی کرمانی درباره درج نامش در فهرست «خبرگان مردم» پرسید که او گفت: من اصلاً راضی نبودم و نیستم که اسمم در لیست آقای هاشمی باشد و به همین دلیل هم می‌گویم که مردم بدانند، من فقط عضو لیست جامعتین هستم. برخی می‌گویند من از این لیست خارج شوم که این بی‌معنی است چون من خودم در لیست نرفتم که حالا خارج شوم. او به خبرگزاری نسیم هم در این باره گفت: باید بگویم که من انقلابی و ولایی و اهل اصول هستم، کسانی که اسم بنده را در لیست‌هایشان می‌آورند می‌دانند من مواضعم چیست. شنیده‌ام که این اصلاح‌طلبان هم اسم من را در لیستشان گذاشته‌اند. من راضی به زحمتشان نبودم! هم آنها می‌دانند و هم مردم می‌دانند که من گروه خونی‌ام به این جریان نمی‌خورد و به این جریان نمی‌چسبم. من انقلابی و ولایت‌مدار هستم و پایبند به اصول. در شرایطی که فهرست خبرگان مردم ۱۰ روز پیش یعنی ۲۴ بهمن‌ماه انتشار یافت، اما آیت‌الله موحدی کرمانی دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت که بدون اجازه‌ او نامش را در لیست خبرگان مردم قرار دادند و اعلام می‌کنم که در این فهرست نیستم. آیت‌الله موحدی کرمانی که دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز را برعهده دارد در گفت‌و‌گویی دیگر با خبرگزاری نسیم درباره حضور آیت‌الله هاشمی در فهرست جامعه روحانیت نیز گفت: در این باره من تصمیم‌گیر نبودم بلکه شورای جامعه روحانیت تصمیم گرفته است. در مورد این مساله اختلاف نظرهایی وجود داشت و نهایتا با یک رای کم و زیاد قرار بر این شد که نام ایشان در لیست باشد.


دری: حساسیتی روی لیست‌ها ندارم

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم موضوع حضور در فهرست خبرگان مردم را از دیگر نامزد انتخابات خبرگان جویا شد. حجت‌الاسلام قربا‌نعلی دری‌نجف‌آبادی، اما در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه حضور در فهرست خبرگان مردم با سرلیستی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را نفی نمی‌کند گفت که به این فهرست انتخاباتی حساسیتی ندارد چون در این فهرست بزرگانی چون آیات امینی، امامی کاشانی، میرمحمدی و بزرگان دیگر حضور دارند. خبرگزاری تسنیم در ادامه گفت‌و‌گویش با دری نجف‌آبادی با طرح این سوال که به‌رغم حمایت دولت انگلیس از لیست خاص باز هم حاضر به نفی حضور در لیست آقای هاشمی نیستید، از او پاسخ خواست؛ دری نجف‌آبادی نیز بار دیگر تاکید کرد: هرکس بخواهد می‌تواند من را در لیست بگذارد، من نگفتم مرا در لیست بگذارید؛ انگلیس دنبال فتنه است و می‌خواهد فتنه کند. این ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از نویسندگان بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی گفته بود اگر چند درصد مردم برای مجلس خبرگان به 16 نفر غیر از آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح یزدی رای دهند، این سه نفر رای نمی‌آورند. در کنار نام این آیات، نام آیت‌الله علم‌الهدی و احمد خاتمی نیز به چشم می‌خورد. این روند، واکنش برخی رسانه‌ها و چهره‌ها را به‌دنبال داشته و سبب شد برخی فهرست خبرگان مردم را «انگلیسی» بخوانند؛ موضوعی که برخی رسانه‌های اصولگرا نیز آن را به سوژه اصلی اخبار خود تبدیل کردند.


بیانیه خبرگان مردم در پی تخریب‌ها

براساس آنچه گفته شد، روابط عمومی ستاد خبرگان مردم در واکنش به اقدام تخریبی برخی رسانه‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به این تخریب‌ها واکنش نشان داد. به گزارش خبرآنلاین، در بخشی از متن این بیانیه آمده است: در آستانه انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، متاسفانه و برخلاف شئون این مجلس، شاهد تخریب گسترده فهرست خبرگان مردم که با حضور خود و رقابتی کردن انتخابات موجب پرشور شدن فضای کشور شده است هستیم، یکی از مهم‌ترین محور‌های این تخریب‌ها متهم کردن این لیست به حمایت شدن از سوی رسانه‌های بیگانه است. اگرچه بدیهی است که دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور محکوم و مطرود است، در این راستا به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند رسانه‌های بیگانه از ابتدای انقلاب اسلامی، به‌دنبال اختلاف‌افکنی در میان صفوف انقلابیون و مردم بوده‌اند؛ بنابراین دامن زدن به این موضوع برای تخریب رقیب، بازی کردن در سناریوی رسانه‌های بیگانه است. آیا این بزرگنمایی رسانه‌های بیگانه در جهت ایجاد تفرقه و وحدت‌شکنی در جامعه نیست؟


دعوت مراجع برای شرکت در انتخابات

با این همه تعدادی از مراجع عظام مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران آیات عظام امینی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی مردم رابه حضور گسترده و پرشور درانتخابات دعوت کردند. در همین حال آیت‌الله ابراهیم امینی از مردم ایران خواست: با هر سلیقه و نگرش سیاسی و اجتماعی که هستید، به آینده خودتان و کشورتان اهمیت بدهید و پای صندوق رای به هر کسی که به تفکرات شما نزدیک‌تر است رای بدهید. در غیر این صورت ممکن است افرادی که نمی‌پسندید بر امور دنیا و آخرت شما حاکم شوند و چاره‌ای برای شما باقی نماند.