گروه دیپلماسی: پس از انتشار اخباری مبنی بر تحویل اولین سامانه موشکی اس- 300از سوی مسکو به تهران، وزارت دفاع روسیه روز پنج‌شنبه گزارش‌های ارسال این سامانه به ایران را تکذیب کرد. همزمان سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز اعلام کرد زمان دقیق تحویل سامانه موشکی اس‌-300 هنوز مشخص نشده زیرا ایران هزینه‌های آن را پرداخت نکرده است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت: «خیلی زود است که تاریخ مشخصی را تعیین کنیم. هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نشده است. مشکلاتی در رابطه با پرداخت مبالغ وجود دارد، ایرانی‌ها هنوز تا به امروز هزینه‌ها را پرداخت نکرده‌اند.»پسکوف دررابطه با اینکه «آیا مساله تحویل سامانه اس‌-۳۰۰ به ایران در خلال جلسه حسین دهقان وزیر دفاع ایران با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه مطرح شده یا نه» توضیحاتی ارائه نکرد. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا مساله تحویل سامانه اس‌-۳۰۰ در دستور کار این جلسه بود یا خیر، گفت: «ابعاد گوناگون همکاری فنی - نظامی مطرح شده است.»پیش‌تر خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه از آغاز انتقال اولین سامانه دفاع موشکی اس‌-۳۰۰ به ایران در روز پنج‌شنبه خبر داده بود. این مقام آگاه در گفت‌وگو با بخش فارسی اسپوتنیک اعلام کرده بود تحویل اولین سامانه اس‌-۳۰۰ روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و حسین دهقان وزیر دفاع ایران نیز در مراسم انتقال این سامانه شرکت خواهد کرد تا شاهد آغاز انتقال این سامانه به تهران باشد.روسیه و ایران قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای تامین پنج ناوگان سامانه دفاع موشکی اس‌-۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به امضا رسانده‌اند. با این حال در پایان سال ۲۰۱۰ دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه ارسال این سامانه به تهران را منع کرد. این قرارداد به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار لغو شد و پیش پرداخت به ایران بازگردانده شد. ایران از روسیه به دادگاه کیفری در ژنو به دلیل نقض قرارداد شکایت کرد و خواستار غرامت ۴ میلیارد دلاری شد. در بهار ۲۰۱۵ ولادیمیر پوتین ممنوعیت ارسال سامانه اس‌-۳۰۰ به تهران را لغو کرد.


نقض قطعنامه شورای امنیت

همزمان با تکذیب تحویل اس‌-300 به ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت فروش جنگنده‌های روسی سوخو بدون مجوز از شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند نقض قطعنامه تسلیحاتی این شورا علیه ایران باشد. خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فروش انواع مشخصی از تسلیحات جنگی را به ایران بدون دریافت مجوز از شورای امنیت و به‌صورت مرحله به مرحله منع می‌کند.»به گزارش خبرگزاری ریانووستی، روز چهارشنبه و با اشاره به سفر سردار دهقان، وزیر دفاع ایران به روسیه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسی خبر داد که ایران و روسیه در سال 2016 قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو SM-30 را امضا خواهند کرد. تونر تاکید کرد: «همه اعضای شورای امنیت و به خصوص روسیه که در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده‌اند باید به این محدودیت‌ها کاملا توجه کنند.» تونر همچنین گفت که قطعنامه شورای امنیت منع فروش جنگنده‌های سوخو SM-30 به ایران را نیز شامل می‌شود. او افزود: «اگر گزارش رسانه‌ها مبنی بر فروش این جنگنده‌های روسی به ایران درست باشد، ما در این‌باره به‌صورت دوجانبه با روسیه و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت گفت‌وگو خواهیم کرد.»


اطلاع‌رسانی درباره اس‌-300

از سوی دیگر، سرلشکر سید حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره تحویل سامانه اس‌-۳۰۰ از روسیه به ایران همزمان با سفر وزیر دفاع به روسیه ابراز کرد: قرارداد تحویل این سامانه به امضا رسیده اما برای تحویل و جابه‌جایی آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گزارش میزان، سرلشکر فیروزآبادی همچنین از برگزاری مانور موشکی سپاه در نیمه نخست اسفند خبر داد.