برگزاری همایش ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان
گروه خبر: با آغاز رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، رقابت‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفته‌است. فعالیت‌های تبلیغی نامزدها از صبح پنج‌شنبه آغاز شد و رقابت گسترده تبلیغی در قالب کمپین‌ها، همایش‌ها و سخنرانی‌ها در میان کاندیداها شدت گرفته است. هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب که مهم‌ترین بازیگران رقابت انتخاباتی اسفندماه هستند، اصلی‌ترین رقیبان این دوره از انتخابات را تشکیل می‌دهند.

در همین راستا می‌توان به همایش ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در روز پنج‌شنبه و همزمان با آغاز رسمی تبلیغات اشاره کرد که با حضور نامزدهای فهرست ۳۰ نفره ائتلاف و حامیان آنها برگزار شد. به گزارش «ایرنا» محمد رضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و سر لیست فهرست ائتلاف این جریان سیاسی در این همایش با تاکید بر اینکه مجلسی می‌خواهیم که در راس امور و در شأن ملت ایران و یاور دولت و شریک اجرایی کردن برنامه‌های آن باشد، گفت: «راهبرد ما این است که اگر به مجلس راه پیدا کردیم، مجلسی شکل دهیم که مهم‌ترین دغدغه آن نیازهای مردم و اولویت دادن به مسائل امور زنان باشد.» همچنین به گزارش «ایلنا» عارف تاکید کرد: «ان‌شاءالله مردم ایران کمک کنند تا مجلس یاور دولت باشد و مجلسی نباشد که وزیر فرهیخته‌ای همچون رضا فرجی‌دانا را استیضاح کند.» رضا فرجی دانا، نخستین وزیر علوم دولت حسن روحانی بود که در خرداد ۹۳ از سوی مجلس نهم استیضاح و از کار بر‌کنار شد. در همین حال علی مطهری نماینده تهران در مجلس نهم نیز که برای حضور در مجلس دهم در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت در این همایش گفت: «معتقدیم که مشارکت بالای مردم، مجلس قوی‌تری را تشکیل خواهد داد؛ مجلسی که به فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت توجه بیشتری داشته باشد.» به گفته مطهری همه چیز بر اساس قانون اساسی باید حل و فصل شود تا وحدت ملی که در سال‌های اخیر دچار آسیب و خدشه شده، تحقق کامل پیدا کند. مطهری با بیان اینکه متاسفانه در چند سال اخیر، وحدت سیاسی کشور خدشه‌دار شده است که باید سریعا این مشکل رفع شود، تاکید کرد: «همان‌طور که گام اول را در سال ۹۲ برداشتید، گام دوم را در انتخابات هفتم اسفند خواهید برداشت و ما به هدف اجرای کامل قانون اساسی هرچه بیشتر نزدیک شویم.» در همین حال، اصلاح‌طلبان استان البرز نیز عصر پنج‌شنبه همایش اصلاح‌طلبان این استان را در شهر کرج برگزار کردند.


تغییر در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان

از سوی دیگر خبرها از ایجاد تغییر در فهرست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان حکایت دارد. این تغییر بر اساس آن صورت گرفت که شورای نگهبان با انتقال حوزه انتخابیه رحیم سلیمانی‌راد، یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب که در فهرست تهران جای داده شده بود، مخالفت کرد؛ بنابراین سلیمانی‌راد از حوزه انتخابیه خدابنده در انتخابات حضور می‌یابد. در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از حسین مرعشی اعلام کرد که نام علی نوبخت به جای سلیمانی‌راد در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت. از سوی دیگر فهرست صدای ملت که به شکلی موازی با فهرست ائتلاف اصولگرایان و از سوی برخی اصولگرایانی که در فهرست ائتلاف جای نگرفتند، نهایی شده‌است، با پیوستن 10 نامزد دیگر، 30 نفره شد. این فهرست به سرلیستی علی مطهری تشکیل شد و بسیاری از نامزدهای آن با فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان مشترک است. در این میان هرچند نام محمدحسین طریقت منفرد، آخرین وزیر بهداشت دولت نهم ازجمله 10 نامزد تازه وارد به فهرست صدای ملت است، اما او از حضور مستقل خود در انتخابات مجلس دهم خبر داده‌است.


سهم‌خواهی در فهرست اصولگرایان

پس از آنکه انتقادها به فهرست ائتلاف اصولگرایان به‌دلیل قرار نگرفتن نام برخی از اصولگرایان سنتی در این فهرست و در مقابل، سهم چشمگیر نزدیکان جبهه پایداری و نیز نزدیکان و وزیران محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق افزایش یافته‌است، برخی از نامزدهای اصولگرای منتقد فهرست مذکور به ارائه فهرست دیگری روی آوردند. ازجمله فهرست صدای ملت که نام چند نفر از نامزدهای اصولگرا ازجمله اعضای فراکسیون رهروان و نیز محمدحسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در آن دیده می‌شود. غفوری‌فرد که پیش از این نیز به فهرست ائتلاف اصولگرایان انتقاد کرده بود، در گفت‌و‌گوی دیگری تاکید کرد ‌که به هیچ‌عنوان قصد ندارد به نفع لیست ائتلاف اصولگرایان انصراف دهد. به گزارش «ایلنا» او در تشریح برخی از قوانینی که در شورای ائتلاف اصولگرایان زیرپا گذاشته شد، گفت: «یکی از این قوانین دوری از هرگونه سهم‌خواهی بود. به هر حال امتیازدهی به افراد برای تهیه چنین لیستی باید بر اساس ویژگی‌های نامزد‌ها باشد و این ویژگی‌ها باید مشخص باشند به سواد و تجربه افراد دقت کنند، اما در عمل به هیچ‌کدام از ویژگی‌های افراد توجه نشد.» غفوری‌فرد افزود: «اگر این قوانین که توسط شورای ائتلاف اصولگرایان تهیه شده، اجرا می‌شد، قطعا من هم تمکین می‌کردم اما هنگامی‌که می‌بینم این قوانین اجرا نشده و رسما اعلام می‌کنند که فلانی سهم فلان آقا است، وضعیت متفاوت خواهد بود.»