گروه خبر: احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد قرار شده برنامه پنجم یک سال تمدید شود و دولت هم بودجه چنددوازدهم دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، توکلی طی مطلبی نوشت: بعد از نامه‌ای که به رئیس مجلس نوشتیم، آقای لاریجانی را دیدم و او هم گفت استدلال نامه را قبول دارم. آقای لاریجانی تاکید کرد هیچ‌گاه از برنامه اول تا حالا بررسی لایحه کمتر از 7 ماه نبوده است. بنابراین قرار شد برنامه پنجم یک‌سال تمدید شود و دولت هم بودجه چند دوازدهم دهد.

این موضوع را الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ نیز تایید کرده است. به گزارش «ایسنا» الیاس نادران با تاکید بر اینکه بررسی و تصویب لایحه بودجه ۹۵ در مجلس تا پیش از پایان سال جاری ممکن نخواهد بود، گفت که دولت پذیرفته که اگر شرایطی فراهم شد که مجلس نتوانست بودجه را به موقع تصویب کند در این صورت بعد از تعطیلات مجلس بودجه چند دوازدهم ارائه کند. او با اشاره به رایزنی‌های بین اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه با معاونان رئیس‌جمهور در این باره یادآوری کرد: «ما در حال بررسی راهکارهای مختلف هستیم و مجلس هم آماده است به دولت کمک کند تا تاخیر دولت در ارائه بودجه را جبران کند. ما تلاش می‌کنیم و امیدواریم فرصتی فراهم شود به دولت کمک کنیم تا از ابتدای سال ۹۵ برای اجرای بودجه مشکلی نداشته باشیم.» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای ارائه طرح دوفوریتی تمدید برنامه پنجم نیز گفت: «تاخیر در تقدیم لایحه برنامه ششم خلائی را به‌وجود می‌آورد بنابراین ما با هیات رئیسه مجلس رایزنی کردیم و قرار بود طرح دوفوریتی تمدید برنامه پنجم مطرح شود؛ اما تشخیص ریاست مجلس این بود که ضمن تنظیم بودجه این کار را بکنیم و لایحه برنامه پنجم را به مدت یک سال تمدید کنیم و بودجه ۹۵ براساس قانون برنامه پنجم تنظیم شود.» در همین حال محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی‌کمیسیون‌تلفیق بودجه ۹۵ در گفت‌وگو با خبرگزاری ‌مهر از دو توافق مهم دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه خبر داد و گفت: «با دولت توافق کردیم دهم یا یازدهم اسفند لایحه بودجه چند دوازدهم رابه مجلس ارائه کند تا بتوانیم تنخواه مورد نیاز را در اختیار دولت قرار دهیم.»


برنامه پنجم یک سال تمدید می‌شود؟

با این همه هرچند احمد توکلی از توافق بر سر تمدید برنامه پنجم به مدت یک سال سخن گفت اما محمدرضا پورابراهیمی اعلام کرد: «براساس توافق دولت و مجلس در ذیل لایحه بودجه چند دوازدهم که دولت دهم یا یازدهم اسفند به مجلس ارائه می‌کند حکمی قرار خواهد گرفت که براساس آن تا زمان تصویب برنامه ششم، احکام برنامه پنجم پابرجا است؛ بنابراین نیازی به تمدید برنامه پنجم توسعه نخواهد بود و خود به خود با تصویب برنامه ششم توسعه، احکام بودجه طبق برنامه ششم اجرا می‌شود.»