گروه دیپلماسی: مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی در مسکو از احتمال اتحاد ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، علی‌اکبر ولایتی که برای دیدار با مقامات روس به مسکو رفته، اظهاراتی درباره احتمال اتحاد ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان سخنانی را مطرح کرد. بنا بر این گزارش، ولایتی روز چهارشنبه اعلام کرد،‌ پیش‌نیازهایی برای ایجاد اتحاد میان ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان وجود دارد. او در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «البته تحقق این امر برای ما ایده‌آل است، اما اگر ضعفی وجود داشته باشد، باید برطرف شود. از جانب ایران، ما همکاری‌های استراتژیک دوجانبه با روسیه درباره مسائل منطقه را انجام می‌دهیم. البته پیش‌نیازهایی برای ایجاد چنین اتحادی وجود دارد که باید برطرف شود.» براساس این گزارش، این اظهارات پس از دیدار ولایتی با رئیس شورای امنیت ملی روسیه مطرح شده است. مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی ایران پس از این دیدار بر ضرورت کمک به دولت سوریه در تلاش‌ها برای غلبه بر نیروهای افرا‌ط‌گرا و تروریست تاکید کرد.

همچنین مشاور مقام معظم رهبری روز سه‌شنبه با دستیار ارشد رئیس‌جمهور روسیه دیدار و درخصوص مهم‌ترین موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و راهکارهای توسعه و گسترش تعاملات بحث و تبادل‌نظر کرد. به گزارش «ایسنا»، در این دیدار اوشاکوف دستیار ارشد رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران گفت: «روسیه از توسعه روابط دو جانبه و منطقه‌ای و همچنین چندجانبه به‌صورت راهبردی و استراتژیک با ایران و عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند.» او به سفر اخیر رئیس‌جمهور روسیه به ایران اشاره و تاکید کرد: «رئیس‌جمهور روسیه از سفر به ایران و ملاقات با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور ایران ابراز خرسندی و رضایت کامل داشتند و این سفر نقش مهمی در روابط دو کشور ایفا کرده است. سلام گرم رئیس‌جمهور پوتین را به مقام معظم رهبری ابلاغ کنید.»

ولایتی هم در این دیدار با اشاره به اهمیتی که توسعه روابط با روسیه برای مقام معظم رهبری و دولت ایران دارد، افزود: «توسعه و تعمیق روابط دو طرف در مسیری که آغاز کرده‌اند برگشت‌ناپذیر بوده و روابط راهبردی و استراتژیک فی‌مابین روزبه‌روز در حال توسعه است و در زمینه‌های منطقه‌ای مانند موضوع سوریه، عراق و یمن دیدگاه مشترک و همکاری‌های نزدیک وجود دارد.» مشاور مقام معظم رهبری تاکید کرد: «روابط امروز دو کشور در تاریخ تعاملات دوجانبه ایران و روسیه بی‌سابقه است و دوطرف و مقامات عالی دو کشور عزم جدی برای توسعه بیش از پیش روابط دارند و این نگاه استراتژیک می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای و جهان ایفا کند.»