احیای اتحادیه شهرداری‌ها
شهردار اصفهان با هدف عبور از چالش‌های محلی و منطقه‌ای پیشنهاد احیای اتحادیه شهرداری‌ها و تصویب قانون کمک به این نهادهای اجتماعی را مطرح کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان در دیدار با مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد»، به روند فعالیت این نهاد در کلان‌شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی و پایدار نبودن منابع درآمدی از جمله چالش‌های فعالیت مدیریت شهری در این کلان‌شهر مهم کشور است. جمالی نژاد با بیان اینکه کار و فعالیت در اصفهان با شهرهای دیگر کشور متفاوت است، گفت: در این شهر برای اجرای هر طرح و فعالیتی باید ملاحظات زیادی را در نظر گرفت. وی در توضیح این ملاحظات عنوان کرد: در اصفهان اجرای طرح جامع ارتفاع به دلیل بافت سنتی با موانع زیادی روبه‌رو است و در اجرای هر طرحی باید به بافت تاریخی قرار گرفته در سراسر این شهر توجه ویژه‌ای کرد. شهردار اصفهان ریشه این ملاحظات را حساسیت بالای مردم به گذشته این شهر و حفاظت از میرات گذشته دانست و گفت: امروز زاینده رود دغدغه اصلی مردم اصفهان است که یک دغدغه ارزشمند محسوب می‌شود. مردم این شهر به هیچ‌وجه از میراث تاریخی خود نمی‌گذرند و حساسیت بالایی درخصوص فعالیت مدیران دارند. جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه عمده درآمد شهرداری‌ها در کشور از فروش تراکم به دست می‌آید، تصریح کرد: ما قبل از انقلاب اتحادیه شهرداران را داشته‌ایم و به همین دلیل شهرداری به‌عنوان یک نهاد عمومی، غیردولتی و مستقل معرفی شد، اما امروز آن اتحادیه وجود ندارد. وی با یادآوری طرح خودکفا شدن شهرداری‌ها در سال ۶۲ گفت: در آن زمان قرار بود در کنار تعقیب این هدف، قانونی نیز برای کمک به این نهاد عمومی تصویب شود،ولی با وجود خودکفایی شهرداری‌ها چنین قانونی هنوز مصوب نشده، به همین منظور شهرداری‌ها مجبورند با تراکم فروشی برای خود درآمدزایی کنند. شهردار اصفهان با بیان اینکه تراکم فروشی از شهر اصفهان کلید خورد و بعد به سراسر کشور تسری یافت، گفت: چالش اصلی کلان‌شهرهای کشور نبود حامی است چراکه هر طرحی ارائه می‌شود به‌دلیل نارضایتی‌هایی بخشی عملیاتی نمی‌شود.

اگر در این مسیر از مدیریت شهری حمایت شود زمینه برای ارائه طرح‌های خلاقانه برای حل چالش‌ها به‌وجود خواهد آمد. جمالی‌نژاد با ذکر مثالی گفت: در دولت قبل طرحی از سوی شهرداری اصفهان پیشنهاد شد که در آن دو موضوع مهم احیای اتحادیه شهرداری‌ها و شناسایی ۳۰۰ فعالیت شهرداری‌ها پیشنهاد شده بود، ولی به این طرح توجه نشد. شهردار اصفهان با اشاره به رکود ساخت و ساز در این کلان‌شهر گفت: شهرداری توانایی رکودزدایی از این بخش را دارد و خوشبختانه در اصفهان جریان پویا و شادابی از ساخت‌وساز ایجاد شده است. به گفته وی با برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کاهش ۳۵ درصدی نرخ عوارض تراکم از سوی شهرداری، بخش مسکن در این کلان‌شهر در مسیر رونق قرار گرفته است. شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش با تمجید از عملکرد «دنیای اقتصاد» گفت: این نهاد رسانه‌ای می‌تواند در افزایش رونق اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد. همچنین در این دیدار علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت: گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با استفاده از امکانات متعددی که در اختیار دارد، آمادگی دارد در استان اصفهان حضور گسترده‌تری داشته باشد.