گروه خبر: مجلسی‌ها در جلسه علنی دیروز با اولویت بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور (لایحه احکام دائمی شدن برنامه ششم توسعه) مخالفت کردند. به گزارش «ایرنا» احمد امیرآبادی به‌عنوان تقاضا‌کننده تغییر دستور مجلس و بررسی با اولویت این لایحه گفت: لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور در کمیسیون مشترک در چند هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت و مواردی در زمینه فرهنگی، بسیج و ایثارگران به این لایحه اضافه شد که در لایحه دولت مورد توجه قرار نگرفته بود ولی کمیسیون مشترک آن را مورد توجه قرار داد.

اصلاح طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه جلسه علنی دیروز برای تامین نظر شورای نگهبان، طرح اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان یا بازخریدشدگان در دستگاه‌های اجرایی) را اصلاح کردند. این طرح دو فوریتی در شهریورماه ۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود. براساس اصلاحیه دیروز مجلسی‌ها در ماده واحده این طرح از تاریخ ابلاغ این قانون به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه ۱۳۸۶ و تمامی دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است. براساس تبصره اصلاح شده این ماده واحده مقامات مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنان و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه ناشی از اصل ۱۱۰ قانون اساسی از شمول این قانون مستثنی هستند. همچنین مقرر شد دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌صورت پاره وقت و ساعتی استفاده کنند.


مصادیق مشاغل حساس مشخص شد

نمایندگان همچنین نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را مشخص کردند که براساس آن، وزارت اطلاعات حداکثر ظرف مدت یک‌ماه نظر مستند خود را به‌صورت مکتوب اعلام می‌کند. به گزارش «ایرنا» براساس ماده 3 طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، وزارت اطلاعات موظف است نظر مستند خود و دیگر مراجع اطلاعاتی و انتظامی از جمله سازمان اطلاعات سپاه را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام که در صورت نیاز به استمهال به مدت یک ماه دیگر تمدید می‌شود با هماهنگی دستگاه ذی‌ربط به‌صورت مکتوب اعلام کند. نمایندگان همچنین ماده 6 این طرح را تصویب کردند که براساس آن معاونان، مشاوران رئیس‌جمهوری و قائم مقامان، معاونان و مشاوران وزرا، روسا و مدیران عامل، مدیران کل و هم‌ترازان آنها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون در آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و... از مصادیق مشاغل حساس و مشمول مقررات این قانون است.