گروه خبر: تنها 25 روز به برگزاری انتخابات پنجمین مجلس خبرگان و نیز دهمین مجلس شورای اسلامی باقی مانده و این در حالی است که بسیاری از نامزدهای ردصلاحیت شده در تلاش اند تا با اعتراض به عدم‌احراز یا ردصلاحیتشان، با مهر تایید شورای نگهبان بتوانند در انتخابات پیش رو حضور یابند . تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس نیز که نامشان در فهرست رد یا عدم‌احراز صلاحیت جای گرفته است، از جمله این افراد هستند. این نمایندگان مجلس در این باره به رایزنی با صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه نیز مبادرت کرده‌اند. احمد شوهانی، نماینده ایلام با اعلام این خبر به «ایسنا» گفت که دو نفر از نمایندگان ردصلاحیت شده دیداری با رئیس قوه‌قضائیه به نمایندگی از سایر نمایندگان ردصلاحیت شده داشته‌اند. به گفته شوهانی، هفته گذشته غلامرضا اسداللهی و سیدسعید حیدری‌طیب دو نماینده با سابقه قضاوت دیداری با آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه داشتند که در این دیدار صحبت‌هایی در خصوص موضوع ردصلاحیت نمایندگان نیز مطرح شده است.

ملتزم به اسلام نیستیم؟

همزمان صفر نعیمی‌رز، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس در گفت‌و‌گو با «ایلنا» اعلام کرد: تعدادی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس که در مرحله نخست بررسی وضعیت صلاحیت نامزدهای انتخاباتی یا ردصلاحیت شده‌اند یا با حکم عدم‌احراز روبه‌رو شده‌اند، هفته گذشته برای بیان نظرات خود و همچنین شنیدن صحبت‌های اعضای شورای نگهبان، در دو نشست جداگانه با آقایان «محمدرضا علیزاده» و همچنین «محسن اسماعیلی» دو حقوقدان شورای نگهبان دیدار کردند. این نماینده مجلس همچنین ضمن تایید خبر برگزاری جلسه تعدادی از نمایندگان با رئیس قوه‌قضائیه، اعلام کرد: آقایان «غلامرضا اسداللهی» و «سیدسعید حیدری‌طیب» که سابقه قضاوت دارند و مشمول بند ۱ ماده ۲۸ یعنی عدم‌التزام به اسلام و انقلاب روبه‌رو شدند، می‌گویند که چگونه درصورتی که بنابر رای شورای نگهبان به اسلام و انقلاب ملتزم نیستند، سال‌ها مشغول قضاوت در دستگاه قضایی کشور بودند.


ادامه رایزنی‌های علی لاریجانی

از سوی دیگر احمد شوهانی به رایزنی‌ها و پیگیری علی لاریجانی درباره ردصلاحیت نمایندگان با شورای نگهبان اشاره کرد. بر اساس آنچه این نماینده مجلس اعلام کرده است، حدود 47 نفر از نمایندگان ردصلاحیت شده‌اند که تاکنون حدود 15 نفر از این نمایندگان به شورای نگهبان برای ارائه توضیحات و مستندات دعوت شدند.


مصاحبه ردصلاحیت شده‌ها

در همین حال سیدهادی حسینی، نماینده قائمشهر در مجلس نیز با اشاره به آنچه شوهانی درباره دعوت شورای نگهبان از برخی نمایندگان ردصلاحیت شده برای ارائه توضیحات گفته است، توضیح داد: بعد از استماع توضیحات و بررسی مدارک و مستندات در جلسات شورای نگهبان تصمیم‌ نهایی اتخاذ خواهد شد. حسینی همچنین گفت: از آنجا که ممکن است گزارش‌هایی علیه نمایندگان به شورای نگهبان ارائه شده باشد که برای این نهاد دارای ابهام باشد؛ از این رو شورای نگهبان برای مصاحبه و ارائه توضیحات و مدارک و مستندات دعوت به عمل آورد تا ابهامات برطرف شود.


اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت

با این همه سیامک ره‌پیک، رئیس سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که مرحله اولیه نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی ۱۶ بهمن اعلام می‌شود. ره‌پیک همچنین درباره آخرین اخبار از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری گفت: «شورای نگهبان بررسی تقاضای تجدیدنظر داوطلبان خبرگان را از دیروز آغاز کرده و نتایج بررسی وضع معترضان پس از 10 روز اعلام می‌شود.» ره پیک درباره تایید صلاحیت برخی داوطلبان مجلس خبرگان بدون شرکت در آزمون گفت: «شرط علمی عده‌ای قبل از شرکت در آزمون برای فقهای شورای نگهبان محرز بوده است که آنان صلاحیت علمی دارند». بنابر اعلام ره پیک، نتیجه نهایی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری 27 بهمن اعلام می‌شود.