پاسخ لاریجانی به منتقدان نفتی عکس: ایرنا
گروه خبر: موضوع تجمع غیرقانونی صبح روز شنبه گروهی معترض به قراردادهای نفتی که با عنوان «دانشجو» مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت در خیابان طالقانی تجمع کرده بودند، روز گذشته به صحن علنی مجلس نیز کشیده شد؛ آنجا که احمد توکلی درباره برخورد با این گروه از معترضان به قراردادهای نفتی و نیز بازداشت تعدادی از آنان تذکر داد و علی لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر تاکید کرد که با تظاهرات نمی‌شود قراردادها را اصلاح کرد.

براساس آنچه «ایرنا» از این بخش از جلسه علنی دیروز مجلس گزارش داد، علی لاریجانی رئیس مجلس با تاکید بر این نکته که در کشور نظمی برای رسیدگی به امور وجود دارد، تظاهرات را راه اصلاح قراردادها ندانست. احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر آیین‌نامه‌ای خود با اذعان به این موضوع که تجمع روز شنبه برای اعتراض به قراردادهای جدید نفتی در برابر وزارت نفت، بدون مجوز بود و نباید این تجمع صورت می‌گرفت، تاکید کرد: اما قطعا باید اعتراض به این نوع قراردادها انجام شود. به گفته توکلی اهمیت قراردادهای نفتی زیاد است و اگر همین‌گونه بماند حتی اگر ده‌ها تظاهرات سراسری هم انجام شود، کم است. توکلی در ادامه تذکر آیین‌نامه‌ای خود از دستگیری ۳۸ نفر از معترضان به قراردادهای نفتی در تجمع روز شنبه سخن گفت و از رئیس مجلس خواست این موضوع را پیگیری کند و بازداشت شده‌ها آزاد شوند که علی لاریجانی گفت این موضوع را پیگیری کرده است. لاریجانی با تاکید بر اینکه تجمع باید براساس قانون باشد و ضوابط قانونی رعایت شود، خطاب به توکلی گفت: فرض کنیم شما هم نظری دارید در اینکه برخی از بندهای این قرارداد مشکل دارد، حل این موضوع راه دارد. با تظاهرات که نمی‌شود قرارداد تنظیم کرد. رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: به هر حال در کشور یک نظمی برای رسیدگی به این امور وجود دارد. در خیابان که این نوع مسائل قابل حل نیست. براساس آنچه علی لاریجانی در پاسخ به احمد توکلی مطرح کرد، برخی از صاحب نظران و دستگاه‌ها نظرات خود را درباره قراردادهای نفتی داده‌اند و این نظرات نیز به هیات تطبیق مصوبات مجلس فرستاده شده تا رسیدگی شود.


تذکر نمایندگان به وزیر کشور

واکنش‌ها به موضوع برخورد نیروی انتظامی با معترضان به قراردادهای نفتی که صبح روز شنبه مقابل وزارت نفت تجمع کرده بودند، در جلسه علنی دیروز پارلمان با تذکر و اظهارات توکلی و لاریجانی پایان نیافت؛ در سوی دیگر مجلس تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس درباره برخورد نیروی انتظامی با معترضان، به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور تذکر دادند. به گزارش «ایسنا» و براساس آنچه محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی دیروز پارلمان قرائت کرد، بیژن نوباوه، غلامعلی حدادعادل، علی مطهری، علی‌اصغر زارعی، علیرضا محجوب، اسماعیل کوثری، رحماندوست، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده، مسعود میرکاظمی، الیاس نادران، محمد سلیمانی، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، فاطمه رهبر، لاله افتخاری، حمید رسایی، حسین طلا، محمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، حسین نجابت و محمد دهقان در تذکری به وزیر کشور تاکید کردند: «برخورد شدید و دور از شأن نیروی انتظامی با دانشجویان معترض به قراردادهای نفتی و دستگیری عده‌ای از آنان که در گذشته سابقه نداشته و روز گذشته در تهران روی داده است، باید هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد.» خبرآنلاین روز شنبه گزارش داده بود که در پی فراخوان‌هایی از سوی گروهی که گفته می‌شد «دانشجو» هستند، مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی تجمعی برگزار شد که با واکنش و هشدارهای نیروی انتظامی روبه‌رو شد. هدف از این تجمع اعتراض به آن چیزی بود که آن را قراردادهای نفتی منعقد شده بین ایران و کشورهای اروپایی می‌نامیدند اما در شعارها بیش از همه به «کرسنت» اشاره می‌شد. این تجمع در شرایطی برگزار شده بود که محمدرضا یوسفی مدیر کل سیاسی استانداری تهران در گفت‌وگویی با «ایرنا» با تاکید بر اینکه درخواستی برای برگزاری تجمع مقابل ساختمان وزارت نفت به این نهاد ارائه نشده و مجوزی نیز صادر نشده است، گفت: برگزاری هرگونه تجمع مقابل این وزارتخانه غیرقانونی است.