گروه دیپلماسی: دو روز مانده به برگزاری نشست ژنو ۳ درباره سوریه «حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه ایران برای انجام دیدار کاری و رایزنی با مقام‌های روس درباره مسائل مهم منطقه به ویژه مساله سوریه وارد مسکو شد. بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در روسیه دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد: «مساله سوریه محور رایزنی‌های امیر عبداللهیان با طرف روس را تشکیل می‌دهد و دو طرف درخصوص حل‌وفصل سیاسی بحران در این کشور با توجه به مذاکرات سوری- سوری در ژنو رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.» به گزارش «ایرنا» معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با «میخاییل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه دیدار و گفت‌وگو کرد. شرکت در کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری روسیا سگودنیا از دیگر برنامه‌های امیرعبداللهیان در مسکو است که قرار است امروز(پنج‌شنبه) برگزار شود.

مذاکرات سوری- سوری تحت نظارت استیفان دمیستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه قرار بود روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری برگزار شود؛ اما رسانه‌های روسی به نقل از دمیستورا اعلام کردند که این مذاکرات ۲۹ماه ژانویه (جمعه) برگزار می‌شود و دعوت نامه هیات‌های سوری و معارضان برای شرکت در این مذاکرات ارسال شده است. او گفت: «موضوع مذاکرات ژنو ۳ درباره آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در سوریه و مبارزه با داعش و امدادرسانی است.» دمیستورا با بیان اینکه مذاکرات ژنو ۳ به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت، افزود: «مرحله اول این مذاکرات دو هفته تا سه هفته به طول می‌انجامد.» او تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل به وی ابلاغ کرده که دو گروهک داعش و جبهه النصره در سوریه از گروه‌های تروریستی هستند. ایران و روسیه از این مذاکرات حمایت می‌کنند و تنها راه‌حل مساله سوریه را گفت‌وگوی طرف‌های سوری بدون مداخله خارجی اعلام کرده‌اند.


برجام؛ حذف‌کننده موانع

همزمان با سفر معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران به مسکو، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه «اجرای برجام حذف‌کننده موانع مصنوعی ضدایرانی در عرصه بین‌المللی است» تاکید کرد: «مسکو تاکنون از توافقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران (برجام) حمایت کرده و فعالانه به پشتیبانی از آن ادامه خواهد داد.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف گفت: اجرای برجام رویداد مهمی بود که لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران را در پی داشت. او افزود: به این ترتیب اجرای برجام شروع شد که صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را با اجرای قرارداد عدم انتشار از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمین می‌کند. وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: «رسیدن به برجام و آغاز اجرای آن گام بزرگی در مسیر عادی شدن وضعیت پیرامون مساله هسته‌ای ایران بود و از این روند به‌طور کامل همانند هر اقدام دیگر برای رفع موانع مصنوعی در روابط و مشارکت یک کشور در امور بین‌المللی حمایت می‌کنیم.»

لاوروف همچنین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع‌بندی نتایج سیاست خارجی روسیه در سال 2015 تاکید کرد: «سیاست کشورهای غربی و آمریکا در منزوی کردن ایران اشتباه بود و گذشت زمان این واقعیت را نشان داد که ادامه این کارغیرقابل قبول است.» او با بیان اینکه غرب از منزوی کردن تهران هیچ نتیجه‌ای نگرفت، ابراز کرد: ایران برنامه موشکی خود را تقویت کرد. فشارها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژ‌ها هم بی‌نتیجه بود و هزاران دستگاه به‌کار گرفته شد. وزیر خارجه روسیه نتیجه‌گیری کرد: این واقعیت نشان داد، سیاست منزوی کردن ایران اشتباه بود و به همین دلیل هم تلاش‌های منزوی کردن کره‌شمالی را هم نادرست می‌دانیم. او در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نیاز آمریکا و غرب به روسیه گفت: به‌عنوان مثال طرف‌های غربی در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران در مراحل سرنوشت‌ساز این مذاکرات، بارها از هیات روسی خواستار کمک برای حل مسائل شدند. لاوروف از جمله این مسائل را انتقال اورانیوم غنی شده از ایران و تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو دانست و افزود: مسکو با وجود اینکه از اقدامات خود برای کمک به اجرای برجام منفعت مادی نبرد و این اقدامات هزینه‌بر بود؛ اما به تمام تعهدات خود عمل کرد.


سفر لاوروف به تهران

از سوی دیگر، «ابراهیم رحیم‌پور» معاون وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات در مورد سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران جریان دارد. معاون وزیر امور خارجه ایران که در مسکو به‌سر می‌برد دیروز، در گفت‌وگو با خبرگزاری «روسیا سگودنیا» ابراز امیدواری کرد که دیدار لاوروف به تهران در ماه‌های آینده انجام گیرد. او افزود: «وضعیت منطقه ضرورت این دیدار را نشان می‌دهد و امیدواریم این دیدار پس از سه ماه انجام شود و در زمان حاضر درباره این موضوع مذاکره می‌کنیم.» رحیم‌پور همچنین با «ایگور مورگولوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار کرد و دوطرف درخصوص همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. وزارت امورخارجه روسیه در گزارش کوتاهی درباره این دیدار اعلام کرد: معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه مسائل مهم مربوط به توسعه روابط دو کشور با توجه به اجرای توافق‌های به‌دست آمده در جریان سفر اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به ایران را بررسی کردند.

از مهم‌ترین توافق‌های به‌دست آمده در دیدار رئیس‌جمهوری روسیه به تهران که به‌صورت امضای موافقت‌نامه دولتی به ثبت رسید، ایجاد تسهیلات روادید میان ایران و روسیه بود. وزارت امورخارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: موافقت‌نامه تسهیلات روادید میان ایران و روسیه از روز سه‌شنبه ششم فوریه (۱۸ بهمن ماه) به اجرا درمی‌آید. در بیانیه گفته شد: موافقت‌نامه دولتی در مورد تسهیل متقابل صدور روادید برای اتباع ایران و روسیه که روز ۲۳ ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ در تهران امضا شده بود، از روز ششم ماه فوریه به اجرا گذاشته می‌شود. در بیانیه آمده است: در این موافقت‌نامه تسهیلات روادید برای نمایندگان محافل تجاری ایران و روسیه، شرکت‌کنندگان در برنامه‌های علمی، فرهنگی، هنری، دانشجویان و گردشگران پیش‌بینی شده است. وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد، اجرای این موافقت‌نامه موجب تقویت روابط ایران و روسیه در تمام عرصه‌های همکاری‌های دوجانبه شود.


افزایش نقش بین‌المللی ایران

همزمان، «گریگوری کاراسین» معاون مشترک المنافع وزارت امور خارجه روسیه در دیدار «ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه ایران گفت: نقش ایران در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در دوران پساتحریم بیش از پیش افزایش یافته است. بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه دیروز اعلام کرد: در مذاکره معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه، طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های دوجانبه بررسی شد و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد تبادل‌نظر قرار گرفت. معاون وزیر امورخارجه ایران در این دیدار با تاکید بر رایزنی‌های دوجانبه، همکاری‌های دو کشور را در رابطه با مسائل بحرانی منطقه مثبت ارزیابی کرد. او با اشاره به دوران پساتحریم، گسترش و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه را از اهداف کشور برشمرده و بر همکاری‌ها و رایزنی‌های روسیه و ایران در حل مشکلات منطقه‌ای و جلوگیری از ایجاد بحران‌های جدید تاکید کرد.

کاراسین نیز ضمن ابراز خرسندی از لغو تحریم‌های ضدایرانی، با اشاره به اهمیت روابط دو کشور گفت: ایران بازیگری مهم در صحنه بین‌المللی و منطقه است که نقش آن در دوران پساتحریم بیش از پیش افزایش یافته است. در این ملاقات همچنین زمان آغاز سفر دو روزه معاون مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه روسیه به تهران 12 اسفند ماه اعلام شد. رحیم‌پور که از روز دوشنبه سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرده است در ابتدا به تاجیکستان رفت و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سپس دوشنبه را به مقصد مسکو ترک کرد و در جریان سفر به روسیه با برخی از مقامات روس از جمله معاون مشترک‌المنافع وزارت خارجه روسیه در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد. رحیم‌پور دیروز چهارشنبه مسکو را به مقصد عشق‌آباد جهت شرکت در اجلاس پنج‌جانبه کشورهای ساحلی دریای خزر درخصوص آبزیان دریای خزر ترک کرد.