گروه خبر: شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات در هفتم اسفندماه آغاز شده است. نامزدهای حضور در دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تنها ۲۹ روز دیگر برای آنکه مشخص شود از راه یابندگان به این مجالس هستند یا نه، فرصت دارند. حال هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در تلاش‌ هستند تا علاوه‌بر ارائه فهرستی از نامزدهای مورد حمایتشان، مشارکت مردم را برای حضور در انتخابات اسفندماه افزایش دهند.

بر این اساس روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان که نامش در میان تایید صلاحیت‌شدگان این جریان سیاسی دیده می‌شود، در پیامی جوانان را به حضور و فعالیت در انتخابات پیش رو دعوت کرد. به گزارش «ایسنا» عارف در متن این نامه از جوانان خواست با امید و آرامش از حداکثر توان خود برای برگزاری انتخاباتی هر چه باشکوه تر و با مشارکت حداکثری مردم عزیز کشورمان استفاده کنند. در همین حال غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران انتخابات را تنها روش دموکراتیک حل اختلاف سلیقه‌ها توصیف کرد و به «ایلنا» گفت: نفس انتخابات بسیار مهم است و در هیچ شرایطی حتی اگر نیروهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند، نباید قهر کرد و انتخابات را‌‌ رها کرد. از سوی دیگر مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با تاکید بر این موضوع که نباید با صندوق رای قهر کنیم، گفت: حضور در انتخابات یک اصل است. با این همه رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت که اصلاح‌طلبان تلاش دارند با یک لیست وارد عرصه شوند.


دعوت از اصولگرایان برای لیست نهایی

در جریان دیگر هم تلاش‌ها برای رسیدن به لیست مشترک ادامه دارد، غلامعلی حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان به خبرگزاری فارس اعلام کرد که از برخی نامزدهای اصولگرا برای رسیدن به لیست نهایی دعوت شده است. از سوی دیگر حسین نجابت، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با اشاره به لیست مشترک اصولگرایان، درباره احتمال ارائه لیست جدا از سوی طیف نزدیک به علی لاریجانی در تهران تاکید کرد: آقای لاریجانی گفت از لیست روحانیت حمایت می‌کند و از برخی بزرگان نیز شنیدم که ایشان قصد دادن لیست جدا ندارند. او به خبرگزاری تسنیم گفت: قرار گرفتن افراد در لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان براساس سازوکار مشخصی است و سهم‌بندی در کار نیست. در همین حال ناصر سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اعضای این جبهه را نسبت به ائتلاف اصولگرایان در هر شرایطی پایبند خواند. از سوی دیگر محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به تاکید آیت‌الله موحدی‌کرمانی درباره انصراف نامزدهای اصولگرا در صورت نبودن در لیست نهایی گفت: بنده در حزب مؤتلفه اسلامی اگر در لیست اصولگرایان قرار نگیرم، حتما انصراف می‌دهم و اعضای این حزب نیز تقریبا همگی این تصمیم را دارند که اگر در لیست اصولگرایان قرار نگیرند، حتما انصراف دهند.