معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به آثار انقلاب اسلامی ایران گفت: نزدیک به چهار دهه قبل، انقلاب، ایران را به تنها قدرت مستقل منطقه تبدیل کرد و اکنون در همه مسائل منطقه اگر حرف اول را نزنیم حرف تعیین‌کننده را می‌زنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دیروز سه شنبه در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تحولات منطقه» که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به سالگرد انقلاب اسلامی گفت: «نسل‌های بعدی با این پدیده بزرگ چندان آشنا نیستند و نمی‌دانند که چه حرکت عظیمی بوده و فکر می‌کنند شناخت نسل امروز و جوانان ما از سریال کیمیا نشأت می‌گیرد.

حتی در مورد جنگ نیز از همین سریال‌های تلویزیونی نشأت گرفته است.» او افزود: «این نشأت‌گیری نشان می‌دهد که چقدر اهمیت دارد که انقلاب اسلامی را به نسل جدید منتقل کنیم. نزدیک به چهار دهه قبل، این حرکت جمهوری اسلامی را به تنها قدرت مستقل منطقه تبدیل کرد و امروز در همه مسائل منطقه اگر حرف اول را نزنیم، حرف تعیین‌کننده را می‌زنیم.» معاون وزیر خارجه با اشاره به حضور خود در اجلاس اخیر جده افزود: «یکی از وزرای خارجه منطقه در یک ادعایی که همه هم به آن خندیدند، گفت که داعش مورد حمایت ایران است! او گفت چون داعش در ایران هیچ عملیاتی انجام نداده، پس حمایت‌کننده‌اش ایران است؛ در حالی که ما با داعش در جنگ رودررو هستیم.» عراقچی با ذکر این نکته که ما در همه کشورهای منطقه حتی ترکیه چنین امنیتی را شاهد نیستیم، یادآور شد: «جمهوری اسلامی الان در اوج قدرت خود قرار دارد.» او افزود: «توانایی‌های ما به حدی رسیده که دشمن مطمئن شده ایران قدرت مقابله‌به‌مثل دارد. به لحاظ اقتصادی اگرچه در دوران تحریم فشارهای زیادی را تحمل کردیم، اما به زانو درنیامدیم تحریم‌ها گذاشته شد تا جمهوری اسلامی را فلج کند هزینه‌های زیادی به ما تحمیل کردند؛ اما آنچه دشمن می‌خواست به آن برسد موفق نشد.»

عراقچی بزرگ‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی در این مذاکرات را سه دسته خواند و گفت: «اولین و بزرگ‌ترین دستاورد ما این بود که در نبرد ۱۲ ساله، ایران اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کرد، ما ۱۲ سال به دنبال تثبیت بودیم، سیاست آمریکا این بود که به هیچ عنوان غنی‌سازی و آب سنگین نباشد؛ زیرا از دید آنها آب سنگین راحت‌ترین راه برای رسیدن به بمب اتم است.» مذاکره‌کننده ارشد ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دست دادن ظریف و کری عدول از گفتمان انقلاب نیست، گفت: «نفس این سوال کوچک کردن مسائل بزرگ است، اینکه در یک حرکت بزرگ، انگشت بگذارید روی یک مساله کوچک چیزی را عوض نمی‌کند، دستاوردهای بزرگ را با مچ‌گیری‌های کوچک، کوچک نکنید.» او در پاسخ به سوالی که چرا کشور فرانسه را برای خرید هواپیما انتخاب کرده‌اید، درحالی‌که فرانسه هم در مذاکرات و هم در تاریخ ثابت کرده که برای ما سنگ اندازی می‌کند، گفت: «ما باید بیشترین بهره را نصیب کشور کنیم. هواپیمایی که ضروریات حمل‌ونقل کشور است و شرکت ایرباس هم متعلق به فرانسه نیست، بلکه متعلق به اتحادیه اروپا است، اما مالک بخش اعظمی از سهام آنان فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها هستند و کشورهایی که هواپیما تولید می‌کنند از انگشتان دست هم کمتر هستند. در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هم به سرمایه‌گذاری خارجی و هم به تکنولوژی نیاز داریم.»