پیش‌بینی رشد 150 درصدی  ترانزیت ریلی کالا در سال 94

دنیای اقتصاد: معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حمل کالاهای ترانزیتی در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۴، اظهار کرد: هدف‌گذاری شرکت راه‌آهن برای سال ۹۴ رشد ۱۵۰ درصدی در حمل کالاهای ترانزیتی است. حسین عاشوری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به وضعیت رشد ترانزیت کالاها از سوی شرکت راه‌آهن ایران به‌رغم تحریم‌های حاکم بر کشور افزود: در حوزه حمل‌ونقل ریلی طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ روند ترانزیت ریلی کاهشی بوده است و با توجه به تحریم و نگرانی صاحبان بار از ناامنی ناشی از تحریم‌ها بخشی از بارهایی که ممکن بود از سوی ایران به کشورهای دیگر ترانزیت شود از مسیرهای دیگری حمل شد و وضعیت ترانزیت کالا از سوی راه‌آهن ایران کاهش یافت.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های شرکت راه‌آهن برای رفع موانع ناشی از تحریم و ایجاد فضای امن در ذهن صاحبان بار خوشبختانه از سال ۹۲ به بعد وضعیت ترانزیت ریلی کالاها روند معکوسی را طی کرد و با افزایش مواجه شد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اظهار کرد: برای معکوس شدن این روند تلاش‌های فراوانی انجام داده‌ایم از جمله اینکه مذاکراتی با مسوولان دولتی کشورهای صاحب بار انجام شد چراکه بخشی از بارها دولتی و بخشی خصوصی بود که از طریق کشورهای دیگر ترانزیت می‌شد.

وی ادامه داد: با تلاش مسوولان راه‌آهن و برگزاری جلسات مذاکره مختلف با مسوولان دولتی کشورها آنان را مجاب کردیم تا از سیستم شبکه دولتی ایران استفاده کنند و در این راستا بیمه کالاها نیز با سیستم بیمه‌ای ایمن انجام شد و به این طریق روند کاهشی ترانزیت کالا از مسیر ایران معکوس شد.

وی با بیان اینکه پرداخت بدهی‌های قبلی راه‌آهن ایران به راه‌آهن‌های منطقه نیز یکی دیگر از معضلاتی بود که موجب شد ترانزیت کالا از مسیر ایران کاهش پیدا کند، افزود: این بدهی‌ها به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و نقل و انتقال پول ایجاد شد که ما موفق شدیم بخشی از آن را در اواخر سال ۹۲ و بخشی را در سال ۹۳ مرتفع کنیم و به این صورت اعتماد لازم را در منطقه ایجاد کنیم.

عاشوری موضوع تعرفه را نیز یکی از عوامل دیگر کاهش‌دهنده ترانزیت کالا از مسیر ایران عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در کل دنیا رکود حاکم است هزینه حمل‌ونقل برای صاحبان بار از اهمیت زیادی برخوردار است بر این اساس شرکت راه‌آهن ایران تصمیم گرفت براساس نوع بارها تخفیفاتی را در سال ۹۳ اعمال کند و به انواع کالاها از ۱۵ تا ۳۰ درصد تخفیف داده شد که این اتفاق موجب رشد ۵۰ درصدی ترانزیت کالاها از مسیر ریلی ایران شد.

وی افزود: به عنوان مثال، این تخفیف موجب رشد ۱۴۰ درصدی ترانزیت کالاهایی همچون پنبه و افزایش رشد کالاهای کانتینری، کالاهایی همچون چوب، گوگرد، کود و سایر کالاها شد.

وی با بیان اینکه تلاش‌های صورت‌گرفته در سال ۹۳ موجب شد صادرات و ترانزیت کالاها که یکی از شاخص‌های مهم در بحث حمل‌ونقل ریلی است در ایران افزایش پیدا کند، افزود: این مساله گام بلندی برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم بود و هدف‌گذاری ما برای سال ۹۴ رشد ۱۵۰ درصدی در حمل کالاهای ترانزیتی است.

عاشوری افزود: برای تحقق این هدف‌گذاری با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه توافق هایی صورت گرفته که امیدواریم بتوانیم در سال ۹۴ این هدف را محقق کنیم.

وی اظهار کرد: در یک ماهه اول سال جاری ترانزیت کالاها به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۹۳ درصد افزایش پیدا کرده است که البته هنوز با هدف رشد ۱۵۰ درصدی ترانزیت کالاها فاصله دارد اما تلاش می‌کنیم این رقم را در ماه‌های بعدی جبران کنیم. وی افزود: بخش اعظمی از این رشد به ترانزیت کالاهایی همچون گوگرد، پنبه، چوب، کود و نفت کوره و مسیرهای کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ارمنستان اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: در فروردین ماه امسال ۱۱۸ هزار تن کالا ترانزیت شده است.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن تصریح کرد: عمده کالاهایی که از مسیر ایران ترانزیت می‌شود اغلب از آسیای میانه به خلیج فارس یا برعکس است یعنی مسیر شمال به جنوب، اما تلاش و برنامه‌ریزی‌های ما بر این است که بتوانیم مسیر شرق به غرب را نیز بیش از پیش فعال کرده و ترانزیت کالاها در این مسیر را افزایش دهیم. بر این اساس نیز ماه گذشته مصوبه‌ای از سوی شرکت راه‌آهن اعلام شد که کالاهایی که در مسیر شرق به غرب ترانزیت می‌شود شامل تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه خواهند شد. وی اظهار کرد: یکی از علل ترانزیت کم کالاها در مسیر شرق به غرب وجود مسیرهای رقیب است که شرایط تحریم نیز به تقویت آن مسیرهای رقیب کمک می‌کند اما امیدواریم این تخفیف

۵۰ درصدی که تا پایان سال ۲۰۱۵ ادامه دارد موجب رونق بیش از پیش در این مسیر ترانزیت ریلی شود.

وی افزود: هم اکنون ایران در چند نقطه به شبکه ریلی کشورهای همسایه متصل است که این نقاط سرخس و اینچه‌برون در استان گلستان است که ما را به ترکمنستان وصل می‌کند همچنین مرز رازی ایران را به ترکیه و مرز میرجاوه به کشور پاکستان متصل می‌کند.

عاشوری ادامه داد: خط ریلی ایران تا نقطه مرزی شلمچه و جلفا نیز ادامه پیدا کرده است ضمن اینکه پروژه اتصال به کشور افغانستان از مرز خواف به سمت هراز نیز در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: پروژه خط ریلی مرز شلمچه تا بصره نیز در حال ساخت است که ایران را به عراق متصل می‌کند.