30 همت برای نوسازی فرودگاه‏‏‌ها

ورود ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد به ناوگان هوایی کشور

۷۰ فروند هواپیمای جدید از ابتدای دولت سیزدهم خریداری و وارد ناوگان هوایی کشور شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران، با اعلام این مطلب در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: دو موضوع برای افزایش تعداد ناوگان به صورت خرید هواپیمای جدید داریم. دو موضوع دیگر هم راهبرد داخلی است. یک راهبرد خارجی خرید هواپیمای دست‌‌‌دوم بوده که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۷۰ فروند هواپیما و بالگرد خریداری و وارد کشور شده است. محمد محمدی بخش افزود: موضوع دیگر نوسازی ناوگان است. تامین نقدینگی برای این هدف انجام شده و فرآیند خرید در دست انجام است، اما ما تا قبل از خرید، به‌‌‌ دلیل محدودیت‌‌‌های موجود، موضوع را رسانه‌‌‌ای نمی‌‌‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از ظرفیت تولید برای ناوگان هوایی کشور توضیح داد: ‌‌‌ یکی از راهبردهای چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیماست. ساخت هواپیما کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و ‌‌‌وزارت صمت است که هرکدام مسوولیت خود را دارند. وی ادامه داد: در بازه زمانی یک‌ساله، پلت‌فرم اولیه آماده شده و پرواز اولیه خود را انجام داد و هر روز محصولات متعددی از کارخانه رونمایی شده و به تجهیزات هوایی کشور افزوده می‌شود. البته بخش هواپیمای غیرنظامی چه در حوزه باری و چه مسافربری فرآیندهای ثبت قانونی خود و چک‌‌‌لیست‌‌‌های لازم را دارد که کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری از ایده، اجرا و محصول و فرآیند نظارت می‌‌‌کنند و در پایان و با اطمینان از حوزه‌‌‌های ایمنی، مجوز بهره‌‌‌برداری را صادر می‌‌‌کنند و اولین محصولی که از این مجموعه خارج شود، مورد بهره‌‌‌برداری شرکت‌های داخلی متناسب با مسوولیت‌‌‌هایی که دارد قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به‌‌‌ عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار داریم، افزود: اولویت امروز ما هواپیمای مسافری و باری است و با افتخار اعلام می‌‌‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملاتمان با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌‌‌کنیم، سرریزش دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی اتفاق می‌‌‌افتد و برای تاب‌‌‌آوری صنعت در بخش تعمیر و نگهداری به ما کمک می‌‌‌کند.

مصرف روزانه ۴.۵ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره سوخت تامین‌‌‌شده برای شرکت‌های هواپیمایی گفت: روزانه ۴.۵ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور مصرف می‌شود. از این میزان ایرلاین‌‌‌های خارجی با قیمت مصوب شرکت‌های خارجی سوخت‌گیری کرده، شرکت‌های کارگو، هلی‌‌‌کوپتری و آموزشی به قیمت فوب و از سامانه سدف (سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی) سوخت می‌‌‌گیرند. شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز روزانه برای مسیرهای خارجی یک میلیون لیتر و برای مسیرهای داخلی ۲.۴ میلیون لیتر مصرف می‌‌‌کنند.

وی درباره موضوع اخذ ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی برای بهسازی فرودگاهی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده گفت: شرکت فرودگاه‌‌‌ها و فرودگاه امام خمینی شرکت‌های درآمد-هزینه‌‌‌ای بوده و ردیف بودجه‌‌‌ای ندارند و مخارج آنها از محل عوارض فرودگاهی تامین مالی می‌شود. از این رو بخش هوایی کشور، پیشنهاد اصلاح عوارض را به‌‌‌صورت ۱۰ یورو برای هر مسافر به‌‌‌جز پروازهای عتبات و زیارتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ ارائه داده است. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره احتمال پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران گفت: بر اساس قوانین ایکائو، آزادی‌‌‌های مختلف چندگانه برای سازمان‌های هواپیمایی کشورها تعریف شده است. این ظرفیت در سطح مجامع بین‌المللی مفاهیم و تعریف مشخصی دارد و قانون‌گذار این اختیار را تعریف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری بتواند برای پروازهای داخلی خود از ایرلاین‌‌‌های کشور دیگری استفاده کند.

محمدی‌بخش افزود: این موضوع  در یک چارچوب قانونی و در یک بازه زمانی که کشورها با افزایش حجم تقاضای پرواز مواجه هستند، قابل استفاده و مناسب بوده و برخی از کشورها از این امکان استفاده می‌‌‌کنند. در کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم و این قانون و اختیار با روش معقول و در مسیر قانونی، ظرفیتی برای رفع نیازهای فعلی است، البته این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شد و رای نیاورد.

درآمد ۲۳۰ میلیون دلاری از محل پروازهای عبوری سالانه

روزانه ۱۰۰۰ پرواز عبوری از آسمان کشور داریم که از این محل سالانه ۲۳۰ میلیون دلار عاید شرکت فرودگاه‌‌‌ها برای توسعه، بهسازی و بازسازی فرودگاه‌‌‌ها می‌شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران، با اعلام این مطلب در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: فرودگاه مهرآباد‌‌‌هاب پروازهای داخلی بوده و روزانه تا ۴۰۰ پرواز در مهرآباد انجام ‌‌‌می‌شود، انتقال این پروازها به فرودگاه امام باعث افزایش هزینه حمل‌ونقل و در نهایت نارضایتی عمومی مسافران خواهد شد. تردد افراد به فرودگاه امام برای انجام پروازهای ٣٠ تا ۴٠ دقیقه‌‌‌ای توجیه و صرفه اقتصادی ندارد. رضا نخجوانی ضمن بیان اینکه مشکلات فرودگاه مهرآباد متعدد بوده و در ‌شأن مردم نیست، گفت: از ٢٠ سال پیش طرح ارتقای فرودگاه در دستورکار بوده و با اجرای این طرح جامع، تمامی مشکلات مهرآباد برطرف می‌شود. در این راستا، ساخت ترمینال یکصد‌هزار متری را در دست کار داریم.

وی افزود: برای انجام پروژه‌‌‌های فرودگاهی در مهرآباد به سرمایه ٣٠‌هزار میلیارد تومانی نیاز داریم. به دستور وزیر راه و شهرسازی منابع مالی این طرح توسعه پیش‌بینی ‌‌‌شده است. نخجوانی افزود: کار به مشاور ارجاع و نتیجه‌‌‌گیری شده تا در مهرآباد ترمینال ۱۰۰‌هزار مترمربعی ساخته شود به این ترتیب فرکانس پروازهای صبحگاهی مهرآباد را از ۴۵ پرواز صبحگاهی به ۱۲۰ پرواز صبحگاهی ارتقا می‌‌‌دهیم. وی در ادامه گفت: در بخش فرودگاهی کشور صدها ‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. برای احداث یک باند فرودگاه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه  شده است. سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش تاسیسات و بهسازی پروژه داریم. تا ۲۰ سال آینده به ۳۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم تا دروازه‌‌‌های ایمنی و سرویس‌‌‌دهی به فرودگاه‌‌‌ها بهتر انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استراتژیک بودن موضوع فلایت چک هواپیما گفت: هواپیمای فلایت‌‌‌چک در کشور داریم. دستگاه‌‌‌های کمک ناوبری در حال فعالیت هستند همچنین برای خرید و انتقال فلایت‌‌‌چک دیگر اقداماتی نیز انجام‌‌‌ شده است. البته اطلاعات جزئی واردات فلایت چک‌‌‌ موضوع استراتژیک و امنیت ملی است و مجاز نیستیم آن را رسانه‌‌‌ای کنیم.

نیاز به مبلغ ۳۰ همت برای نوسازی فرودگاه‌‌‌ها

برای اجرای پروژه‌‌‌های بهسازی و بازسازی فرودگاه‌‌‌های کشور در طول ۲۰ سال آینده به ۳۰ همت سرمایه نیاز داریم و به دلیل درآمد-هزینه‌‌‌ای بودن فرودگاه‌‌‌های کشور مجبوریم برای تامین قسمت کوچکی از منابع مالی و ارتقای خدمات، میزان عوارض ارتقا و سپس کیفیت افزایش یابد.

وی درباره تصمیم برای اخذ ۱۰ یورو در بلیت سفرهای بین‌المللی به ازای هر مسافر در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ‌‌‌ توضیح داد: برای اجرای پروژه‌‌‌هایی که در حال حاضر در شرکت فرودگاه‌‌‌ها تعریف شده، برای بهسازی و بازسازی، در طول سال‌‌‌های آینده نیاز به ۳۰ همت سرمایه‌ داریم و چون یک شرکت درآمد هزینه هستیم، بودجه‌‌‌ای هم به ما اختصاص نمی‌‌‌یابد، بنابراین مجبوریم برای قسمت کوچکی از این هزینه‌‌‌ها تعرفه‌‌‌ها را اصلاح کنیم. نخجوانی درباره بدهی شرکت‌های هواپیمایی گفت: بدهی ایرلاین‌‌‌ها به شرکت فرودگاه‌‌‌ها همیشه وجود دارد و رابطه ما با شرکت‌ها دائمی است اما در چارچوب زمانی بدهی‌‌‌های خود پرداخت می‌‌‌کنند، قطعا دیر و زود هم دارد، اما امیدواریم به تعهدات خود عمل کنند.

احداث فرودگاه جدید در فاز ۲شهر فرودگاهی امام

موضوع احداث فاز ۲ شهر فرودگاه امام خمینی پس از گذشت ۱۸ سال عملیاتی می‌شود.  به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی، با اعلام این مطلب در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: در عملیات فاز ۲، احداث فرودگاهی جدید با مقیاسی ۱۰ برابر فرودگاه معمولی در دستور کار قرار دارد که امیدواریم فاز نخست آن تا پایان دولت فعلی به اتمام برسد. سعید چلندری در خصوص انتقال پروازها از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام گفت: در اسناد بالادستی که موظف به اجرای آنها هستیم، آماده‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌ها در فرودگاه امام تاکید شده است. در اکثر فرودگاه‌‌‌های بزرگ جهان پروازهای داخلی و خارجی به طور همزمان انجام می‌شود.

وی به انجام روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: این فرودگاه ظرفیت بیش از این میزان پرواز را ندارد. در ترمینال جدید که در فاز ۲ شهر فرودگاهی امام اجرایی می‌شود، انجام پروازهای داخلی و خارجی پیش‌بینی شده است. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی، اظهار کرد: جمع کردن فرودگاه مهرآباد بسیار سخت و زیان‌آور بوده و شاید حتی تا ۱۵ سال آینده نیز این اتفاق نیفتد، زیرا زیرساخت‌‌‌های متعددی در آن وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه ما موظفیم برای حداقل ۱۰ سال آینده فکر کنیم، اضافه کرد: فرودگاه امام در سال ۸۴ به بهره‌‌‌برداری رسید و اکنون ۱۸ سال است که دستی به سروروی آن کشیده نشده است؛ باید زیرساخت‌‌‌های لازم را در فاز ۲ فرودگاه امام پیش‌بینی کنیم تا مطابق صلاحدید دولت و مجلس سیاستگذاری انجام شود.

وی با اشاره به روند پیشرفت ساخت ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی اظهار کرد: ‌‌‌ همان زمان بعد از مراسم کلنگ‌‌‌زنی، عملیات اجرایی آغاز شده و سه گروه از قرارگاه خاتم‌‌‌الانبیاء روزانه با ۱۶۰ دستگاه و ۲۵۰ نیروی انسانی مشغول به کار هستند. برخی از کارهای ابتدایی شروع شده تا در پایان دولت بهره‌‌‌برداری شود. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اظهار کرد: شرکت «هاکان‌‌‌انرژی» یک کنسرسیوم است که شرکت‌های مختلفی دارد، ۱۰.۹ میلیارد یورو برای کار با این شرکت در بخش‌‌‌های مختلف از جمله فرودگاه مهرآباد، قطار سریع‌‌‌السیر و ساخت ریل و لکوموتیو به وزارت راه اختصاص یافته. درواقع شرکت ‌هاکان چیزی مثل قرارگاه خاتم‌‌‌الانبیاست که با پشتوانه دولت کارهای مهم را انجام می‌‌‌دهد.

وی بیان کرد: این شرکت با پشتوانه دولت چین کارهای مهم و حساسی را انجام می‌‌‌دهد و اکنون نیز با وزارت راه و شهرسازی قرارداد دارد. مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی، همچنین دو مقوله آب و ریل را معضل اساسی در فرودگاه امام برشمرد و گفت: با توجه به استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌‌‌ها با ‌درصد کلر بالا برای آبیاری فضای سبز، اکنون شاهدیم  که فضای سبز اطراف فرودگاه در حال از بین رفتن است. با انعقاد قرارداد ۱۷۰ میلیارد تومانی با شرکت آبفا، از چهار نقطه آب به فرودگاه برده می‌شود تا فضای سبز را بتوانیم احیا کنیم.

درخواست سرمایه‌گذاری ۲۰۰هزار میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام

۴۰۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه امام خمینی در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد که از سال‌‌‌های قبل زیرساخت‌‌‌های منطقه آزاد شروع شده بوده، اما به‌‌‌دلیل کندی فعالیت، هیچ‌کدام از سرمایه‌گذارها رغبتی برای فعالیت نداشتند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام با اعلام این مطلب گفت: با اقداماتی که اخیرا انجام شده و با تعریفی که برای هسته منطقه آزاد انجام شد، ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان درخواست سرمایه‌گذاری از سوی تجار داریم تا بتوانند در این منطقه ویژه اقتصادی فعالیت‌‌‌ کنند. سعید چلندری افزود: فرودگاه امام خمینی با مساحت ۱۴‌هزار هکتار و صرفا انجام پروازهای بین‌المللی یکی از دروازه‌‌‌های ورودی و خروجی کشور است و ۱۴۰ تا ۳۵۰ پرواز روزانه در این فرودگاه به مسافران خدمات‌‌‌ ارائه می‌‌‌دهد.

وی با بیان اینکه در طول مدت یک سال و نیم گذشته، با برنامه‌‌‌هایی که داشتیم توانستیم درآمدهای شهر فرودگاهی را به ۴.۵ برابر افزایش دهیم و سال آینده این عدد به ۸برابر می‌رسد گفت: شعار ما هوشمندسازی و الکترونیکی کردن تمامی خدمات بود و اکنون بیش از ۵۰‌درصد خدمات شهر فرودگاهی الکترونیکی شده و پنجره واحد اینجا اجرایی شده است و کلیه فعالیت‌‌‌ها در آن قالب قرار گرفته و توانستیم تمام قراردادها را شفاف کنیم که به سلامت اداری کمک می‌‌‌کند.

air_canada_787_yyz_parked_front_portrait-1 copy