ترجمه: شادی آذری

طرح‌های عظیم سرمایه‌گذاری‌ در صنعت ریلی منطقه اسکاندیناوی حکایت از آن دارد که این منطقه همچنان در بازار ریلی اروپا پیشتاز خواهد ماند. مقامات حمل‌ونقل‌ کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک به خوبی واقفند که برخورداری از سیستم ریلی خلاق و در کلاس جهانی هم در بخش مسافربری و هم در بخش باری، کلید دستیابی به رشد اقتصادی است.

دولت سوئد هم‌اکنون یک طرح ده ساله برای هزینه در زیرساخت‌ها دارد که ارزش کل آن به ۵۰ میلیارد پوند بالغ می‌شود. این طرح هم شامل پروژ‌ه‌های ریلی است و هم پروژه‌های جاده‌ای، اما سهم پروژه‌های ریلی در آن بیشتر است. در این طرح همچنین بهبود زیرساخت‌ها شامل توسعه آنها و ساخت و سازهای جدید، در کنار تخصیص بودجه اضافی برای نگهداری و تعمیر در آینده نزدیک پیش‌بینی شده است. بر اساس این طرح، کشور سوئد نخستین قطار پرسرعت خود را راه‌اندازی خواهد کرد. پس از سال‌ها بحث و بررسی، حالا حمایت‌های زیاد و گسترده‌ای در این کشور برای یک سرمایه‌گذاری بزرگ انجام شده است. این سرمایه‌گذاری بزرگ با هدف بهبود وضعیت مسکن و حمل‌و‌نقل عمومی مردم تحقق می‌یابد. این بزرگ‌ترین‌ پروژه زیرساختی خواهد بود که طی یک نسل گذشته در سوئد به اجرا در‌می‌آید. صاحبنظران بر این باورند که اهمیت این پروژه به اندازه راه‌اندازی نخستین شبکه اصلی راه‌آهن در دهه ۱۸۰۰ میلادی است و جامعه را دگرگون خواهد کرد. آنچه از توصیفات پروژه سرمایه‌گذاری در قطار پرسرعت بین کلان‌شهرهای سوئد بر‌می‌آید، نشان می‌دهد که زیرساخت‌های این کشور دچار تحولی عظیم خواهند شد.

قطار پرسرعت جدید سوئد نیازمند تکنولوژی نوین و استانداردهای جدید ساخت‌و‌ساز است که امکان رسیدن حداکثر سرعت قطار به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را فراهم خواهد کرد. البته مدیران ارشد به این نکته واقفند که چالش‌های زیادی نیز در این مسیر وجود دارد. علاوه بر تکنولوژی‌های جدید که در ساخت‌و‌ساز زیرساخت‌ها نیاز است، به نوع جدیدی از قطارها هم نیاز است، قطاری که بتواند در چنین سرعت بالایی حرکت کند و همزمان، به سرنشینان احساس راحتی و آسودگی بدهد و در عمل قابل‌اعتماد نیز باشد. در دانمارک هم دولت یک بودجه ۵/ ۲۷‌میلیارد کرونی (۶/ ۲ میلیارد پوندی) را به تصویب رسانده است که طی ۱۰ سال آینده سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کشور را بهبود خواهد بخشید. این بودجه بزرگ‌ترین بودجه در تاریخ دانمارک محسوب می‌شود. اساس این توسعه ریلی یک توافق سیاسی است که در سال ۲۰۰۷ انجام شده و بر اساس آن حمل‌و‌نقل ریلی مسافری تا سال ۲۰۳۰ به دو‌برابر گسترش خواهد یافت.در نروژ یک طرح ملی حمل‌و‌نقل برای دوره سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ در دست اجراست که تلاشی تاریخی در زمینه زیرساخت‌ها به‌ویژه بخش ریلی این کشور محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری در این طرح یک رکورد جدید را به ثبت می‌رساند. حمایت‌های سیاسی زیادی نیز از این طرح ملی به عمل آمده است و عزمی راسخ برای اجرای این طرح ملی وجود دارد. در این طرح ملی بودجه‌ای ۱۳ میلیارد پوندی به بخش ریلی اختصاص یافته است که ۷ میلیارد پوند برای سرمایه‌گذاری‌ در طرح و ۸/ ۵ میلیارد پوند برای بخش عملیات و نگهداری را شامل می‌شود.