ترجمه:علی عبداللهی

منبع: IRJ

چین که همچنان پیشتاز در راه‌اندازی انواع قطارهای سریع‌السیر در دنیا است قصد دارد تا ماه آینده قطارهای سریع‌السیری را راه‌اندازی کند که قدرت حرکت تا ارتفاع ۳۶۰۰ متری بالای سطح دریا در دمای بین ۴۰- تا ۴۰+ درجه سانتیگراد و نیز حرکت در توفان شن و بادهای شدید و نیز نور ماورای بنفش شدید را دارد.

شرکت وسایط نقلیه راه آهن چین (CRRC) اعلام کرد: راه آهن ملی چین استفاده از قطار سریع‌السیر CRH۲G که مختص بهره‌برداری در ارتفاعات بالا است را مورد تایید قرار داده و این قطار از ماه آینده در سرویس مسافری راه آهن سریع‌السیر چین قرار خواهد گرفت. شرکت کینگدائو سیفناگ (Qingdao Sifang) که یکی از زیر مجموعه‌های شرکت وسایط نقلیه راه‌آهن چین است قطارهایی با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را برای راه‌آهن چین تامین می‌کند و این قطارها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که تا ارتفاع ۳۶۰۰ متری بالای سطح دریا در دمای بین ۴۰- تا ۴۰+ درجه سانتیگراد و نیز در توفان شن و بادهای شدید و نیز نور ماورای بنفش شدید قادر به حرکت هستند.

بوژی‌های (به سیستم حرکتی (ناقله) واگن یا لکوموتیو گفته می‌شود) این قطارها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند از یخ زدگی، برف و انباشت یخ جلوگیری کرده در عین حال که بدنه محکم آنها خطر خرابی‌های ناشی از تغلیظ یخ ذوب شده را کاهش می‌دهد. تجهیزات زیرین بدنه قطار به شکلی است که نفوذ شن و سنگریزه را به حداقل رسانده و سیستم تهویه کنترل رسوب ضامن کیفیت هوای داخل قطار می‌بخشد.

ساخت قطار سریع‌السیر CRH۲G حدود سه سال زمان برده است و این فرآیند شامل تست یکی از واگن‌ها در موسسه ریل تک آرسنال (Rail Tec Arsenal) وین در اتریش بوده است. موسسه مزبور نهاد بین‌المللی مستقل تحقیقاتی و آزمایشی برای تست وسایط نقلیه ریلی و جاده‌ای، سیستم‌های جدید حمل‌و‌نقلی که در معرض شرایط آب و هوایی شدید قرار دارند، است. هریک از این قطارهای سریع‌السیر ۴/ ۲۰۱ متری دارای هشت واگن به ظرفیت ۶۱۳ مسافر با ۴۸ مسافر درواگن درجه یک هستند.

شرکت وسایط نقلیه راه آهن چین (CRRC) شرکت دولتی سازنده آلات ناقله ریلی و بزرگ‌ترین‌ سازنده قطار در دنیا است. این شرکت در ماه ژوئن ۲۰۱۵ با ادغام شرکت China CNR (شرکت صنعت لکوموتیو و وسایط نقلیه شمال چین) و شرکت China CSR (شرکت صنعت لکوموتیو و وسایط نقلیه شمال چین) تشکیل شد.

این شرکت دارای ۱۷۵ هزار و ۷۰۰ نفر پرسنل است و دفتر مرکزی آن در پکن واقع شده است. هر دو این شرکت‌ها دولتی بوده و در ابتدا شرکت واحدی بودند که در سال ۲۰۰۰ از هم جدا شدند. طبق اعلام خبرگزاری شینهوای چین این دو شرکت ۸۰ درصد وسایط نقلیه ریلی چین را تامین می‌کردند که در دسامبر ۲۰۱۴ کردند تا دوباره درهمدیگر ادغام شوند. این اتفاق در ژوئن ۲۰۱۵ افتاد و بعد از یک ماه وقفه در خرید و فروش سهام این شرکت‌ها هم اکنون CRRC به بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده ریلی درجهان تبدیل شده است.