مهر: مدیرعامل راه‌آهن از احداث ۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی جدید در کشور خبر داد و درباره واردات واگن‌های دست دوم توضیحاتی ارائه کرد. محسن پورسید‌آقایی با بیان اینکه راه‌آهن به دنبال توسعه تقاضا است، گفت: سعی شده است تا با تحریک تقاضا نسبت به افزایش بهره‌وری خطوط اقدام و به تبع افزایش بهره‌وری و توسعه حمل و نقل تقاضا برای واگن‌های باری و مسافری افزایش یابد.

مدیرعامل راه‌آهن، افزایش طول خطوط و دوخطه کردن آن را عاملی در جهت افزایش ظرفیت این خطوط برشمرد و افزود: با توجه به ریل‌های خریداری شده، برنامه داریم تا بیش از ۲ هزار کیلومتر خطوط جدید احداث کنیم و در صورت تحویل ریل‌های تولید شده از سوی شرکت ذوب‌آهن از سال آینده به‌طور متوسط سالانه هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اصل و اساس سیاست راه‌آهن مبنی بر تحریک برای خرید ناوگان جدید افزود: در این زمینه روش‌های مختلفی مانند گذاشتن سن برای ناوگان مسافری اجرایی شده؛ به این ترتیب که با توجه به ابلاغیه صورت گرفته باید واگن مسافری بالای ۵۵ سال از رده خارج شده و تمام واگن‌های مسافری دارای عمر ۳۰ سال بازسازی کامل شود.

به گفته پورسیدآقایی، با این اتفاق عملا تا پایان آذرماه ۹۶ بخش قابل‌توجهی از واگن‌ها از رده خارج و یا بازسازی خواهند شد. مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: برخلاف گمان برخی افراد که معتقدند ورود واگن‌های دست‌دوم صرفه اقتصادی ندارد، راه‌آهن در این مورد ۲ هدف را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه با ورود واگن‌های دست دوم عملا کار بازسازی آنها باید در داخل صورت گیرد و دوم آنکه در ازای میزان واگن وارد شده متقاضیان باید نسبت به سفارش واگن‌های نو اقدام کنند که همین مساله می‌تواند توان تولید در داخل را بالا ببرد. به گفته وی، با دنبال شدن سیاست تولید واگن در داخل چهره واگن‌های مسافری تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به بسته‌های تشویقی ارائه شده در این زمینه گفت: سرمایه‌گذاران در ازای خرید و ورود واگن‌های باری تا ۴ میلیون تن کیلومتر از پرداخت حق دسترسی معاف هستند و در مورد واگن‌های مسافری نیز راه‌آهن میزان ۱۲۰۰ کیلومتر از سیر این واگن‌ها در روز را تضمین خواهد کرد. مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای راه‌آهن در زمینه ایجاد خطوط جدید و دو خطه کردن آنها تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی شرق کشور تا پایان سال دو خطه شده و از طرف دیگر با ورود ریل‌های خریداری شده عملیات توسعه خطوط جدید آغاز خواهد شد و همه این موارد نیاز به واگن‌های جدید را افزایش می‌دهد. پورسیدآقایی با اشاره به محدودیت‌های قانونی پیش‌روی استفاده از وام صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: با توجه به ارزی بودن این وام و باز پرداخت آن، بهترین راهکار به منظور بهره‌گیری از این وام از سوی سرمایه‌گذاران مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی به دلیل هدایت این وام به سمت تولید داخل است. وی، افزایش طول خطوط و دوخطه کردن آن را عاملی در جهت افزایش ظرفیت این خطوط برشمرد و گفت: با توجه به ریل‌های خریداری شده در برنامه داریم تا بیش از ۲ هزار کیلومتر خطوط جدید احداث کنیم و در صورت تحویل ریل‌های تولید شده توسط شرکت ذوب آهن از سال آینده به‌طور متوسط سالی هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن از تکمیل عملیات ATC در کل خطوط ریلی کشور خبر داد و گفت: با اجرای کامل پروژه ATC، قطارها می‌توانند با فاصله ۸ کیلومتر و پشت سرهم حرکت کنند و عملا ظرفیت خطوط افزایش می‌یابد. تحقق اهداف تدوین شده در خطوط تامین ناوگان علاوه بر حضور سرمایه‌گذاران با تکیه بر توان داخل میسر خواهد بود.