طول شبکه قطار پرسرعت چین سه برابر می‌شود

گروه بنگاه‌ها: طرح عظیم دولت چین برای گسترش شبکه قطار پرسرعت این کشور کلید خورده است. این طرح موجب رشد قابل توجه درآمد‌های شرکت ملی راه‌آهن چین خواهد شد. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد: «شبکه ریلی چین به‌زودی گسترش قابل‌توجهی خواهد یافت» و از طول ۱۷ هزار کیلومتر کنونی تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰ هزار کیلومتر خواهد رسید. بخش اعظم این خطوط جدید در استان‌های غربی چین ساخته خواهد شد. پکن در تلاش است تا با تقویت و توسعه زیرساخت‌های این منطقه فعالیت‌های اقتصادی کشور را که اکنون در سواحل شرقی متمرکز شده‌اند، به مناطق داخلی کشور گسترش دهد و تمرکززدایی کند. افزایش رشد اقتصادی از دیگر اهداف این پروژه عظیم است.

چین نسبت به رقیبان خارجی خود در بخش قطار پرسرعت، چه به لحاظ هزینه و چه به لحاظ فناوری از مزیتی رقابتی برخوردار است. بسیاری از تحلیلگران همچون یانگ سونگ از موسسه بارکلیز بر این باورند که چین هنوز موتور محرکه لکوموتیورانی جهان محسوب می‌شود و «می‌تواند سلطه خود را از چین به بازارهای جهانی گسترش دهد». درآمدهای خارجی چین در این بخش در نیمه نخست سال جاری نشانه‌های مثبتی را به ثبت رسانده‌ و نسبت به یک سال پیش ۶۱ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر، هزینه خدمات ریلی پرسرعت چین کمتر از نمونه‌های مشابه آن در کشورهای توسعه‌یافته است اما نسبت به قطارهای سنتی بسیار گران‌تر است. به‌عنوان مثال مسافرتی به مسافت ۴۱۹ کیلومتر از پکن به جینان با قطار پرسرعت، ۱۸۵ یوآن معادل ۳۰ دلار هزینه دارد و یک ساعت و ۳۲ دقیقه زمان می‌برد. درحالی‌که هزینه همین مسافرت با قطارهای عادی ۷۳ یوآن معادل ۱۲ دلار است اما در حدود ۶ ساعت زمان می‌برد. در مقایسه با چین، در آمریکا مسافرت با قطار آسلا از واشنگتن دی‌سی تا شهر نیویورک، یعنی مسافتی در حدود ۳۷۰ کیلومتر، ۱۵۲ تا ۱۸۰ دلار هزینه دارد و ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان می‌برد. در اکتبر ۲۰۱۳ این قطار پرسرعت دو برابر شرکت‌های هواپیمایی مسافر جابه‌جا کرد.

در چین هم بخش ریلی به سرعت در حال توسعه و به‌روزرسانی است. انتظار می‌رود دو شرکت پیمانکاری ریلی بزرگ در چین به‌زودی با هم ادغام شوند تا عملکرد آنها ساده‌تر و موثرتر شود.

گروه چاینا ریل‌وی، دومین پیمانکار بزرگ جهان پس از شرکت مهندسی و ساخت و ساز چین و یک پله بالاتر از سومین رقیب خود یعنی شرکت ساخت‌وساز ریلی چین در سال گذشته معادل ۸/ ۹۶ میلیارد دلار درآمد داشته است. طی سال‌های اخیر این شرکت‌ها با درآمدی که از انجام پروژه‌ها در داخل و خارج از کشور داشتند بر توسعه خود افزودند و اکنون در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌وساز جهان قرار دارند. به‌نظر می‌رسد چین نه‌تنها در داخل که در خارج نیز با کمک این بازوهای ساخت‌وساز خود قصد دارد بر درآمدهای خود و توسعه شبکه ریلی بیفزاید تا به این وسیله رشد اقتصادی خود را که چندی است از سرعتش کاسته شده، دوباره به روزهای اوج خود باز گرداند. شبکه ریلی چین یکی از شلوغ‌ترین شبکه‌های ریلی جهان است. در سال ۲۰۱۴ شبکه حمل‌ونقل ریلی چین ۳۵۷/ ۲ میلیارد سفر را برای مسافران خود رقم زد و ۸۱۳/ ۳ میلیارد تن بار را جابه‌جا کرد. در همین سال با توجه به نیازی که برای گسترش شبکه ریلی در چین حس می‌شد، دولت ۴/ ۱۳۰ میلیارد دلار در بخش حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کرد. گسترش شبکه ریلی چین و رساندن آن به طول ۲۷۰ هزار کیلومتر تا سال ۲۰۵۰ جزو برنامه‌های درازمدت دولت چین است. علت این سرمایه‌گذاری‌ها این است که دولت چین براساس تجربه سال‌های گذشته خود می‌داند که هر چه سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر شود، درآمدهای به مراتب بیشتری نیز عاید دولت می‌شود. در سال ۲۰۱۳ بخش حمل‌ونقل ریلی چین ۶۰۵ میلیارد یوآن درآمدزایی کرد که نسبت به سال پیش از آن افزایشی ۱/ ۱۴ درصدی داشته است. در همین سال دولت سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸/ ۸۰۸ میلیارد یوآن در بخش ریلی انجام داد که از این مقدار، ۵/ ۱۴۶ میلیارد یوآن صرف زیرساخت‌های ریلی شد.

حالا هم دولت چین اعلام کرده است قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری کار روی قطار تایلند- چین را آغاز کند. این پروژه که به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک در تایلند اجرا خواهد شد، چهار مسیر ریلی به طول ۶۷ کیلومتر برای قطارهای با سرعت متوسط ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را تحت پوشش قرار می‌دهد. پیش‌بینی شده است که هزینه سفر از شهر کانمینگ در جنوب غربی چین تا بانکوک، پایتخت تایلند، ۳۶۰۰ بات تایلندی معادل ۱۰۰ دلار باشد که ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از سفر با هواپیما خواهد بود. دولت تایلند نیز امیدوار است این شبکه ریلی بر تعداد گردشگرانی که هر سال به این کشور سفر می‌کنند تا ۲۰۰ هزار نفر بیفزاید. به این ترتیب هر دو کشور با استفاده از این شبکه ریلی خواهند توانست بر درآمدهای خود بیفزایند و اهداف تعیین‌شده خود برای رشد اقتصادی را محقق کنند.

طول شبکه قطار پرسرعت چین سه برابر می‌شود