خبرگزاری فارس: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات زیرسازی و ۳۰ درصدی ریل‌گذاری راه‌آهن تهران-همدان-سنندج‌ خبر داد و گفت: به دلیل تاخیر عراق در تکمیل خط‌‌آهن شلمچه-بصره این خط ریلی توسط شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.

سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به برنامه دولت برای توسعه هر چه سریع‌تر خطوط ریلی کشور، اظهار کرد: تکمیل کریدورهای اصلی ترانزیتی راه‌آهن از اولویت‌های اساسی شرکت ساخت و توسعه در راستای تحقق سیاست‌های دولت‌ است. وی اضافه کرد: با گسترش خطوط ریلی کشور میزان قابل توجهی بار و مسافر در کمترین زمان و با ایمن‌ترین روش ‌حمل و نقل جا‌به‌جا خواهد شد. معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی‌ یکی از نیازهای زیربنایی کشور است، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه، یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی کشور در محورهای ترانزیتی دنیا، همین خط‌‌آهن است.

نصر آزادانی درباره احداث راه‌آهن جنوب غرب کشور از خرمشهر تا بصره بیان کرد: خط‌آهن خرمشهر - بصره تا مرز شلمچه اجرا شده است؛ پس از آن اتصال شلمچه به بصره مدنظر است که جزو تعهدات کشور عراق محسوب می‌شود. معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: به دلیل تاخیرهای عراق در تکمیل این خط‌‌آهن و تاکیدات ‌ایران برای فعال‌سازی این پروژه، مقرر شده است بخش مربوط به عراق این خط ریلی توسط شرکت راه‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا شود. در این قطعه پروژه احداث یک دستگاه پل مدنظر است که جزو‌ مهم‌ترین قسمت‌های پروژه است. وی درباره پیشرفت فیزیکی عملیات تکمیل خط‌آهن‌ تهران-همدان-سنندج‌ بیان کرد: این پروژه‌ از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر؛ استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن به مزایای اجرای این خط ریلی اشاره کرد و گفت:‌ بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه، ایجاد بستر‌ مناسب به ‌منظور احداث طرح‌ها و صنایع جدید، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش تردد خودرو در جاده‌های موازی این مسیر و افزایش ایمنی سیر، از مزایای طرح است. نصر آزادانی افزود: طرح راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر و یک‌خطه، برای‌ سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در قطار‌های باری در نظر گرفته شده است. ‌

وی با بیان اینکه این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌‌کند، گفت:‌ تعداد ۱۲ ایستگاه شامل همدان و ساوه به‌عنوان ایستگاه‌های تشکیلاتی درجه یک، نوبران و فامنین به‌عنوان ایستگاه‌های مسافری درجه دو و هشت ‌ایستگاه درجه سه ‌(که در دو فاز اول و دوم ساخته می‌شوند) برای این مسیر در نظر گرفته شده است. معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن اضافه کرد: عملیات اجرایی ایستگاه ساوه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصدی و ایستگاه همدان‌ پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصدی دارد،برای اتمام هر یک از این ایستگاه‌ها به ترتیب به مبلغ ۷ میلیارد تومان و ۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم. ‌

نصر آزادانی اظهار کرد: زیرسازی خط تهران-همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر در پنج قطعه در حال انجام است، پیشرفت فیزیکی این بخش بیش از ۹۰ درصد برآورد می‌شود و تا پایان سال جاری زیرسازی این مسیر به پایان می‌رسد.