نهایی شدن فاینانس 2 میلیارد دلاری چین برای برقی‌کردن خط‌آهن تهران- مشهد

فارس: با نهایی شدن قرارداد تجاری ۲ میلیارد دلاری برای پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران- مشهد و اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای آن و تامین فاینانس ۲ میلیارد دلاری چین، پیش‌بینی می‌شود پروژه در ۴۲ ماه اجرایی شود. در میان پروژه‌های در دست اجرا و منتظر اخذ فاینانس، پروژه‌‌ برقی‌سازی قطار تهران - مشهد در اولویت قرار دارد اما برآورد روند این پروژه در طول ۱۰ سال اخیر حکایت از آن دارد که اقدامات جدی به منظور اجرای آن صورت نگرفته است به‌طوری که از زمان اتمام کار مطالعاتی آن تا‌کنون حدود ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اهمیت و ویژگی این پروژه به حدی است که روند اجرای آن به یکی از سوالات مورد نظر نمایندگان خانه ملت از وزیر راه و شهر‌سازی تبدیل شد؛ در این راستا به سراغ مدیر طرح برقی‌سازی خطوط راه‌آهن رفتیم و از وی در این‌باره جویا شدیم. پیگیری درخصوص آخرین وضعیت اجرای این پروژه از اقدامات مشخصی نظیر نهایی شدن‌ قرارداد تجاری این طرح‌ ۲ میلیارد دلاری و اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای آن در ۲ سال اخیر خبر می‌دهد‌.

قاسم ساکتی از آمادگی کافی به منظور اجرای پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران - مشهد می‌گوید و امیدوار است با عملیاتی شدن فاینانس طرح از خط اعتباری کشور چین به ارزش

۲ میلیارد دلار (۵/ ۱۱ میلیارد یوآن) در سال جاری‌ شاهد آغاز فعالیت اجرایی طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد باشیم.

‌مدیر طرح برقی‌سازی خطوط راه‌آهن در تشریح آخرین وضعیت برقی‌سازی محور ریلی تهران - مشهد توضیح داد: در حال حاضر قرارداد تجاری طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نهایی و مصوبه شورای اقتصاد را اخذ کرده است و با عنایت به عقد قرارداد تجاری و اخذ همه مجوزهای مورد نیاز از مراجع ذی‌صلاح براساس قوانین و مقررات، در حال حاضر پیگیر معرفی طرح مذکور به شرکت ساینا شور (شرکت بیمه سرمایه‌گذاری چین) از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی هستیم. ساکتی با بیان اینکه‌ از زمان اخذ پیش پرداخت مدت زمان اجرایی پروژه ۴۲ ماه برآورد می‌شود، بیان کرد: از سال ۸۶ تاکنون پروژه هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشت و عمده اقدامات صورت گرفته در این دولت‌ بود و این بیانگر عزم جدی دولت برای اجرای پروژه و حمایت از آن است. مدیر طرح برقی‌سازی خط‌آهن تهران - مشهد از اعلام آمادگی کافی به منظور اجرای پروژه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن فاینانس طرح از خط اعتباری کشور چین در سال جاری‌ فعالیت اجرایی طرح برقی‌سازی راه آهن تهران ـ مشهد آغاز شود. وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در طول ۱۰ سال گذشته به منظور اجرای این پروژه گفت: عملکرد بیش از ۱۴ میلیون سفر سالانه در راه‌آهن دو خطه تهران ـ مشهد به همراه‌ تقاضای مازاد و نزدیک شدن به ظرفیت اشباع تردد ناوگان دیزلی موجود، راه‌آهن را بر آن داشت تا با مطالعات فنی ـ اقتصادی اجرای راه‌آهن برقی انجام شود. وی با اشاره به توافق راه‌آهن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: براساس این توافق مقرر شد تا مطالعات برقی‌سازی این محور از محل بودجه‌های صرفه جویی سوخت با یک مشاور خارجی انجام شود که در همین راستا در سال ۸۵ ترکیبی از ۲ شرکت داخلی و خارجی (شرکت مشاور مترا و ایتالفر ایتالیا) شرایط برقی کردن این محور را بررسی کردند.

ساکتی بیان کرد: در سال ۸۶ نتایج‌ این مطالعات پس از طی مراحل لازم مورد تایید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری قرار گرفت و با اخذ تاییدیه کمیسیون ماده ۳۲ و تصویب مجلس در بودجه سال ۱۳۸۷ گنجانده شد.

مدیر طرح برقی‌سازی خطوط راه‌آهن‌با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز اجرای طرح برقی‌سازی محور تهران - مشهد‌ در سال‌ ۸۶ معادل ۸هزار و ۳۰۸میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال برآورد شده بود گفت: ‌در همین راستا مناقصه برقی‌سازی راه آهن تهران ـ مشهد با حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی در قالب کنسرسیوم و به‌صورت EPC (مهندسی، تامین و اجرا) در سال ۱۳۷۸ برگزار شد و برنده آن پس از بررسی اسناد فنی و بازرگانی از سوی راه آهن انتخاب شد. ‌وی با بیان اینکه براساس نظر سازمان بازرسی کل کشور ‌مناقصه برگزار شده مجددا در سال ۹۰ تجدید شد، گفت: در همین راستا در سال ۱۳۹۰ مجددا مناقصه مذکور با انجام اصلاحاتی براساس نظر وزیر راه و شهرسازی وقت و سازمان بازرسی کل کشور تجدید شد و در مرحله اعلام لیست کوتاه با پیشنهاد یکی از شرکت‌ها و دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، پروژه فوق به‌صورت BOT تغییر روش داد. به گفته وی با وجود برگزاری مناقصه مجدد و گذشت ۲ سال عملا پیشرفت مناسبی از طرف سرمایه‌گذار صورت نگرفت (۳ درصد پیشرفت در طول ۲ سال) و در نهایت مجوز طرح از طرف هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس در ۷ تیرماه سال ۹۱ لغو و پیرو آن نیز تفاهم نامه فوق نیز در مهرماه سال ۹۲ باطل شد.

مدیر طرح برقی کردن راه آهن تهران - مشهد با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در راستای اجرای این پروژه بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم این پروژه در قالب EPCF در دستور کار قرار گرفت و با حمایت دولت و شخص وزیر راه توانستیم تمام مجوزهای مورد نیاز آن را در زمان کوتاه اخذ و تامین منابع مالی طرح را از محل فاینانس کشور چین انجام دهیم. ساکتی با اشاره به اینکه در قوانین بودجه سنواتی اعتبارات ناچیزی از محل منابع عمومی برای این منظور در نظر گرفته می‌شد گفت: در همین راستا به منظور عملیاتی کردن طرح برقی‌سازی راه آهن تهران ـ مشهد ضرورت داشت پیش بینی منابع اعتباری مناسب در دوره سنوات اجرایی طرح صورت پذیرد که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم در کشور بهترین گزینه بهره‌گیری از منابع مالی فاینانس از کشور چین برای طرح مذکور بود. به گفته ساکتی، با توجه به‌ بین‌المللی بودن این طرح و مشکلات ایجاد شده در راستای برآورد اجرای آن به واسطه افزایش نرخ ارز به منظور انجام اصلاحات، ارتقای خط موجود جهت دسترسی به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و کاهش زمان سفر از ۱۲ ساعت به حدود ۶ ساعت با ظرفیت جابه‌جایی سالانه مسافر به ۳۵ میلیون نفر، پیش بینی می‌شود برای اجرای طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد نیاز به تامین اعتبار اولیه معادل ۲ میلیارد دلار

(۵/ ۱۱ میلیارد یوآن‌) باشد.