به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد (ایستگاه یونسی) با حضور جمعی از مسوولان این پروژه برگزار شد. عباس خطیبی در این جلسه به تشریح طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان-زابل-بیرجند-گناباد-مشهد (ایستگاه یونسی) پرداخت و گفت: راه‌آهن مشهد-سرخس در سنوات گذشته ساخته ‌شده است و طرح ریلی فوق دارای ۲ بخش چابهار-زاهدان و زاهدان-زابل بیرجند-گناباد- ایستگاه یونسی در راه‌آهن بافق-مشهد است. وی افزود: خوشبختانه این پروژه با ۲ طرح مستقل در پیوست شماره یک قانون درج شد. همچنین بخش جنوبی چابهار-زاهدان در سال ۸۹ از ردیف بودجه برخوردار و بخش شمالی از سال ۹۴ برای اولین بار در پیوست قانون درج شد. به‌طوری‌که پیش از آن در جدول متفرقه ۱۹ یا ۲۰ قرار می‌گرفت. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ادامه دارد: شروع پروژه چابهار-زاهدان در سال ۸۹ نبوده بلکه در آن سال تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و ترابری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای آغاز عملیات اجرایی منعقد شد که فعالیت‌های انجام‌شده در آن مقطع بسیار اندک بوده است. این مقام مسوول در شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: در واقع قرارداد اصلی بین طرفین در سال ۹۲ منعقد و عملیات اجرایی به‌صورت ۱۰۰ درصد و رسمی در سال ۹۳ آغاز شد.

زیرسازی کل پروژه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خطیبی از پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی طرح خبر داد و گفت: راه‌آهن ساخته‌شده در پروژه چابهار-زاهدان نیز دارای ۲ بخش چابهار-ایرانشهر و ایرانشهر-زاهدان است که بخش اول دارای پیشرفت ۶۵ درصدی و بخش دوم دارای پیشرفت ۱۲ درصدی در زیرسازی است. بنابراین می‌توان میزان پیشرفت فیزیکی زیرسازی درمجموع ۶۱۰ کیلومتر پروژه را ۴۵ درصد اعلام کرد. وی افزود: با توجه به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی هر منطقه زمان انجام عملیات زیرسازی متفاوت است؛ بنابراین در صورت تکمیل عملیات زیرسازی می‌توان شاهد انجام عملیات روسازی با سرعت به‌مراتب بیشتری بود. از این‌رو نباید افکار عمومی خود را درگیر درصد پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی فعلی پروژه کند. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و میزان پیشرفت فیزیکی آن طی سه سال و نیم کم‌نظیر است.

این مقام مسوول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به احجام پروژه اظهار کرد: برآورد اولیه در مطالعات انجام‌شده بیانگر آن است که ۵/ ۳۸ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌برداری،‌۲۴ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌ریزی و حدود ۵/ ۱ میلیون مترمکعب بتن‌ریزی باید انجام شود. درحالی‌که برای ساخت سد کرج ۲۵۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام‌شده است. وی افزود: حدود ۲۵ میلیون مترمکعب از مجموع ۵/ ۳۸ مترمکعب عملیات خاک‌برداری برابر با ۶۴ درصد، حدود ۵/ ۱۲ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌ریزی برابر با ۲۷/ ۴۹ درصد، حدود ۷۲۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی برابر با ۷۵/ ۵۰ انجام‌شده است. خطیبی تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن این پروژه در یکی از دوردست‌ترین مناطق کشور در مقایسه با سایر پروژه‌های ریلی در دست ساخت بی‌نظیر است و سه عامل پیمانکار توانمند، ‌نظارت دقیق از سوی کارفرما، اتفاق‌نظر تمامی مسوولان ‌عالی‌رتبه کشور روی این پروژه در تحقق این نظر دخیل بوده است.