بهنام جمشیدی در تشریح جزئیات وضعیت تولید ریل داخلی، اظهارکرد: ‌اگر اراده لازم در طرفین وجود داشت، خیلی پیش از این، تولید ریل در داخل کشور به سرانجام مطلوب رسیده بود و مجبور نبودیم در این سال‌ها این حجم عظیم از ریل را وارد کشور کنیم. وی ادامه داد: ذوب‌آهن اگر سالانه یکصد هزار تن ریل تولید کند و به بخش داخلی یا خارجی بفروشد، یقینا سرمایه‌گذاری انجام شده را توجیه پذیر کرده است؛ این مجموعه که به گفته مدیرانش به اروپا محصول صادر می‌کند، همان مزیت‌های رقابتی را در فروش ریل هم می‌تواند ایجاد کند و کشور را به جای وارد‌کننده به صادر‌کننده ریل تبدیل کند. این کارشناس‌ حمل‌و‌نقل اضافه کرد: ‌ذوب‌آهن سرمایه‌گذاری لازم را برای تولید ریل در داخل انجام داده و کارخانه ریل آلمانی خریده است، اما به خاطر سابقه فروش محصولات دیگر نظیر تیرآهن و میلگرد، دانش فروش ریل را ندارد؛ ‌مدیران ذوب‌آهن بارها اعلام کرده‌اند که آماده‌ایم نیاز کشور را در ریل تأمین کنیم و قطعا حقیقت هم همین است، اما ‌اقدامات امیدوارکننده از سوی این تولیدکننده، کمتر به چشم می‌خورد.

جمشیدی‌ بیان کرد: چندی قبل خواندم یکی از کارشناسان از امکان تبدیل قرارداد تامین ریل، از U۳۳ به UIC۶۰ صحبت کرده بود‌ و یقین دارم مدیران راه‌آهن از این مساله استقبال خواهند کرد، زیرا اصولا نیاز ما به ریل U۳۳ در این سال‌ها بسیار کاهش یافته و حتی در برخی موارد که می‌توانیم U۳۳ استفاده کنیم هم، به جای آن از ریل UIC۶۰ استفاده می‌کنیم. ‌وی تأکید کرد: ذوب‌آهن نباید معطل این قرارداد بماند، پیمانکاران داخلی، شرکت ساخت و... مشتری‌های جدی ریل UIC۶۰ هستند؛ کشور سالانه به حدود ۱۲۰ هزار تن ریل UIC۶۰ نیاز دارد، ذوب‌آهن که تاکنون این نوع ریل را تولید نکرده چطور صحبت از توان تأمین می‌کند؟ آیا بهترنیست در گام اول یک محموله UIC۶۰ تولید‌ و به مشتری‌ها ارائه کنند؟ این کارشناس‌ حمل‌و‌نقل ریلی ادامه داد: آنچه از بیرون ذوب‌آهن دیده می‌شود این است که ظاهرا حل مساله ریل با وجود توانایی فنی و اقتصادی، در اولویت‌های مدیران ذوب‌آهن نیست. ‌

جمشیدی گفت‌‌: با وجود انجام سرمایه‌گذاری زیاد توسط ذوب‌آهن بابت تولید ریل، اما تأمین ریل اصلی موردنیاز کشور یعنی نوع UIC۶۰ معطل مانده است. وی تأکید کرد: این مجموعه باید هر چه سریع‌تر در گام اول محموله پانصد تنی از این ریل هم تولید کرده و با گواهی استاندارد به مشتریان مختلف داخلی و خارجی ارائه دهد، در آن صورت انجام حمایت‌ جدی مانند افزایش تعرفه واردات امکان‌پذیر خواهد بود. این کارشناس حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد: ذوب‌آهن روزانه حدود ۱۰ هزار تن محصول فولادی تولید و عرضه می‌کند، تولید یک محموله ۵۰۰ تنی ریل UIC۶۰ هیچ فشار اقتصادی به ذوب‌آهن وارد نخواهد کرد و کمتر از یک روز هم‌ زمان احتیاج دارد.