دنیای اقتصاد: شاید یکی از جذاب‌ترین سفرهای زمینی مسافرت با قطار باشد، عبور از پیچ و خم‌های کوه‌های و سرزمین‌های سبز، عبور از قله‌های پر برف و مسیرهای رودخانه و دریاچه ها، تصاویر به‌یادماندنی را در قاب ذهن هر بیننده‌ای حک می‌کند که شاید به راحتی فراموش نشود. بیشترین مسیرهای جذاب و به یادماندنی ریلی دنیا در قاره سبز قراردارد، مناظر زیبای اروپا با ریل آهنین به یکدیگر متصل شده و از شمال تا جنوب و غرب تا شرق را به یکدیگر متصل کرده است. در این گزارش ۱۰ مسیر جذاب ریلی دنیا به اختصار معرفی شده است.

1- گلاسیر اکسپرس، سوئیس:

گلاسیر اکسپرس یا قطار سریع‌السیر کوه یخ در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و زیبا‌ترین مسافرت‌های ریلی جهان به شمار می‌آید. این مسیر که دو منطقه کوهستانی آلپ و زرمارت سوئیس را به هم وصل می‌کند، از ۲۹۱ پل و ۹۱ تونل تشکیل شده و در ارتفاع ۲۰۳۳ متری از سطح دریا قرار دارد. زیبایی این مسیر، مناظر منطقه آلپ همچون چمنزارها، قله‌های برفی، یخچال‌ها و دریاچه‌هایی است که مسافران را به وجد می‌آورد. این قطار مزیت دیگری هم دارد و آن سریع‌السیر نبودن و کندی آن است؛ گلاسیر اکسپرس کندترین قطار سریع‌السیر جهان است و به مسافران امکان می‌دهد از زیبایی‌های طبیعت لذتی طولانی ببرند.

2 - قطار هارسراشمالتس پوربانن‌(h.s.p)، آلمان:

این قطار در مسیری ۱۴۰ کیلومتری، از ۳ شهر مرکزی آلمان به نام‌های ورنیگرود، نوردوسن و کودلینبورگ، در منطقه کوهستانی هارس (harz) می‌گذرد و مسیری زیبا از منطقه‌ای جنگلی به همین نام را نیز طی می‌کند. این خط ریلی به دلیل شیب تند و راه‌های طولانی و باریک شهرت بسیاری دارد و هنوز هم با قطارهای بخار خود، بسیاری از علاقه‌مندان به این‌گونه قطارها را جابه‌جا می‌کند.

3 - ستاره اروپا، انگلستان- فرانسه:

این قطار که فاصله میان انگلستان و فرانسه را تنها در ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه می‌پیماید با سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین اتصال زمینی دو کشور را امکان‌پذیر می‌کند. ستاره اروپا یا یورواستار از ۳ پایانه لندن، آکسفورد و ابسفلیت آغاز می‌شود و آنها را به شمال فرانسه، مرکز پاریس، منطقه دیزلی‌لند پاریس و بروکسل وصل می‌کند. مسافران و گردشگران بسیاری روزانه از این مسیر برای سفرهای تفریحی خود استفاده می‌کنند.

4- قطار سریع‌السیر شرق، فرانسه- اتریش:

این مسیر الهام‌بخش رمان‌ها و فیلم‌های فراوانی است که به همین نام خلق شده‌اند؛ مسیری که تصاویری هیجان‌انگیز از دوران گذشته را تداعی می‌کند. شهرهای پاریس و استانبول، شرقی‌ترین ایستگاه این قطار، بیشترین سهم را در معروف کردن این خط ریلی داشته‌اند‌. امروزه مسافران و گردشگران بی‌شماری در حرکت‌های شبانه این قطار از استراسبورگ به وین اتریش سفر و زیباترین مسافرت‌ها را تجربه می‌کنند.

5- قطار وست هایلند، بریتانیا:

خط ریلی وست هایلند، یکی از مشهورترین خط‌های ریلی جزیره به شمار می‌آید و به دلیل وجود قطارهای بخار، مسافران را به زمان استفاده از این‌گونه قطارها برمی‌گرداند. از جالب‌ترین بخش‌های این سفر، عبور قطار از پل گلن فینان (glenfinnan) اسکاتلند است که یکی از بزرگ‌ترین پل‌های ریلی بتنی قرن نوزدهم به‌شمار می‌رود.

6- قطار سیبری، روسیه- مغولستان- چین:

این خط آهن با گذر از ۳ کشور، طولانی‌ترین مسیر ریلی جهان لقب گرفته است. خط سیبری، از مسکو شروع و به دو مسیر متفاوت تقسیم می‌شود. مسیر ۹هزار کیلومتری مسکو تا شهر جنوبی ولادی‌وستک (vladivostok) یکی از این خطوط و دیگری خط مسکو- پکن است که از دو کشور مغولستان (با طی مسافتی ۸‌هزار کیلومتری و مدت زمانی ۶روزه) و منچوری (با زمانی یک‌هفته‌ای) می‌گذرد. این مسیر به دلیل قرارگرفتن در منطقه جغرافیایی سیبری، سردترین خط ریلی جهان به‌شمار می‌آید.

7 -خطوط ریکی جونگافرو‌ (jb)، سوئیس:

این مسیر مسافتی ۹‌کیلومتری دارد و کاملا از درون تونل می‌گذرد، از این‌رو مسافران آن در طول مسیر از دیدن چشم‌اندازها و مناظر زیبای آن‌سوی تونل بی‌نصیب می‌مانند؛ به همین سبب این قطار دو بار در طول مسیر توقف می‌کند تا مسافران آن به وسیله پنجره‌های تعبیه‌شده در دیواره کوه قادر به دیدن منظره بیرونی و نمای زیبای کوه‌های آلپ باشند. این تور مسافرتی کوتاه است و زمان کمی دارد، اما بسیار گران‌قیمت است.

8 - خط آهن فلام، نروژ:

این مسیر که ۲۰ کیلومتر است و در ۸۶۵ متری سطح دریا قراردارد، به دلیل عبور از مناطق کوهستانی نروژ و قرار گرفتن در مسیری با شیب بسیار تند به یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل شده است. عبور از دره‌های عمیق رودخانه و قله‌های برفی و قرار گرفتن در مسیری سرسبز، سفری خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را برای مسافران به وجود می‌آورد.

9- قطار سریع‌السیر دانوب، رومانی- مجارستان-چک- لهستان- بلغارستان:

این قطار که به هتل سیار معروف است از شهرهای ترانسیلوانیای رومانی، بوداپست مجارستان و پراگ چک می‌گذرد و تا کراکوف لهستان و سوفیای بلغارستان امتداد می‌یابد. قطار سریع‌السیر دانوب با فراهم کردن تور گردشگری ۶روزه به کشورهای کمونیستی سابق مناظری زیبا و لذت‌بخش را پیش چشم مسافران قرار می‌دهد. از این‌رو این مسیر، انتخابی مطمئن برای افرادی است که عاشق قطارهای قدیمی و کلاسیکند.

10 - قطار سریع‌السیر استاندال، فرانسه- ایتالیا:

این قطار به اسم استاندال، نویسنده معروف قرن نوزدهم فرانسه، نام‌گذاری شده است و توری شبانه از پاریس به میلان و سپس به ونیز است. این قطار با بلیت‌های تک‌سفره ۶۰‌دلاری و برخورداری از تجهیزات رفاهی مناسب برای یک سفر طولانی شبانه، به لذتبخش‌ترین راه برای سفر به ایتالیا تبدیل شده است.

جذاب‌ترین مسیرهای ریلی جهان

جذاب‌ترین مسیرهای ریلی جهان

جذاب‌ترین مسیرهای ریلی جهان

جذاب‌ترین مسیرهای ریلی جهان