مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی راه‌آهن اعلام کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تدابیر لازم را برای تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی خود و بارهای جدید به‌ویژه در مسیرها و محورهای کم‌ترافیک اتخاذ می‌کنند. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سیدمرتضی علی‌احمدی با اشاره به موضوع ارزیابی عملکرد حمل بار به‌وسیله شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی عنوان کرد: در این جلسه دلایل کاهش حمل بار ریلی از مبادی حمل و راهکارهای افزایش حمل بار از ابتدای سال تا دوازدهم خردادماه سال‌جاری بررسی و عملکرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقایسه شد و مورد بحث قرار گرفت.

وی بابیان اینکه سیاست ارتباط مستمر با شرکت‌ها و ارزیابی بازار ریلی از ابتدای سال با انجمن صنفی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است، بیان کرد: در جلسه فوق، مهم‌ترین مشکلات پیش روی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی شامل کاهش حجم بار، افت چشمگیر عملکرد برخی شرکت‌ها، بالا بودن نرخ تعرفه ریلی در مقایسه با جاده و مشکلات مالی شرکت‌ها بررسی شد. احمدی اظهار کرد: کنترل تعرفه ریلی در مقایسه با جاده در مسیرهای مهم موجود و برای بارهای جدید ازسوی اداره کل بازرگانی، برنامه‌ریزی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای خروج سریع‌تر واگن‌های تعمیری از خطوط تعمیر و اجرای برنامه سالانه تعمیرات اساسی ازجمله تصمیم‌هایی بود که در این جلسه اتخاذ شد. مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی راه‌آهن اضافه کرد: طی این جلسه مقرر شد شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تدابیر لازم برای تقویت بخش بازرگانی و بازاریابی خود و بارهای جدید به‌ویژه در مسیرها و محورهای کم‌ترافیک را که اداره کل بازرگانی و بازاریابی اعلام داشته، اتخاذ کنند.

همچنین اداره کل بازرگانی اعلام کرد، طرح افزایش حجم بار ماهانه نسبت به متوسط ماهانه مدت مشابه سال قبل هر شرکت را با اعمال تسهیلاتی از قبیل افزایش مدت اعتبار بازپرداخت حق دسترسی و اعمال تخفیفات ویژه جهت جذب بارهای جدید بالاخص در مسیرهای کم‌ترافیک در دست مطالعه و تصویب دارد. همچنین برای جلسه‌های آتی مقرر شد عملکرد شرکت‌های حاضر در جلسه در قالب سربرگ عملکرد هر شرکت به تفکیک مشتری (صاحبان کالا)، نوع کالا، نوع واگن، سهم از بازار در درآمد، تناژ و تن - کیلومتر مورد ارزیابی دقیق‌تری قرار گیرد. جلسه فوق با حضور ۴ شرکت حمل‌ونقل ریلی بهتاش سپاهان، ریل پرداز سیر، آسیا سیر ارس و توکاکشش و با حضور دبیر انجمن صنفی و نماینده اداره کل سیر و حرکت برگزار شد.