سمینار بازار لجستیک ایران، فرصت‌ها و قواعد بازی با حضور شرکت‌کنندگانی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، فورواردرهای بین‌المللی، شرکت‌های لجستیک، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده و صاحب تکنولوژی از سراسر اروپا در محل برگزاری نمایشگاه لجستیک حمل‌ونقل ۲۰۱۷ مونیخ برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این سمینار سرکنسول ایران در مونیخ، نمایندگان کنسولگری ایران در مونیخ و هیات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران که در نمایشگاه مونیخ شرکت کرده بود، حضور داشتند و این سمینار ۱۰ مه‌۲۰۱۷ برابر با ۲۰اردیبهشت ۹۶ به میزبانی و دعوت انجمن لجستیک آلمان در محل برگزاری نمایشگاه لجستیک حمل‌ونقل ۲۰۱۷ مونیخ برگزار شد.

هدف از برگزاری این سمینار آشنا کردن تجار و شرکت‌های اروپایی به‌ویژه شرکت‌های آلمانی برای چگونگی ورود به بازار ایران، زمینه‌های موفقیت در بازار ایران و نیز حمل‌ونقل ریلی از اروپا به ایران و برعکس بود. مهندس حسین عاشوری، عضو هیات‌مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه‌آهن جمهوری اسلامی یران به‌عنوان سخنران اصلی این سمینار دعوت شده بود که کریدورهای بین‌المللی عبوری ایران و نیز بازار لجستیک ایران را تشریح کردند.

در این سمینار ابتدا «سیون -بوریس برونر»، مدیرعامل شرکت REF Group، به ارائه گزارشی از فرصت‌های موجود در بازار ایران، شرایط مهیا شده برای تجارت با ایران در دوران پسابرجام، بازار لجستیک و نیز صنعت لجستیک ایران پرداخت و اشاره کرد که بحث‌های این سمینار حول محورهای زیر بنایی ریلی، ترخیص گمرکی، ایران به‌عنوان کریدور حمل‌ونقلی و شبکه‌های توزیع در ایران خواهد بود.

سپس حسین عاشوری عضو هیات‌مدیره راه‌آهن با ارائه اطلاعات مختصری از وضعیت شبکه ریلی راه‌آهن ایران و برنامه‌های مورد نظر برای توسعه شبکه ریلی به تشریح کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران، مسیرهای حمل کالا از چین و کشورهای آسیای میانه به ایران سپس به اروپا و بر عکس پرداخت که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت. همچنین در این سمینار پانلی با حضور نمایندگان شرکت‌های آلمانی که در ایران کار می‌کنند همانند شرکت زیمنس، شرکت‌های فورواردری و حمل‌ونقل بین‌المللی همانند شرکت اتریشی panalpina و نیز شرکت DB Cargo (شرکت حمل بار ریلی راه‌آهن آلمان) برگزار شد که به بحث و بررسی درخصوص فرصت‌های موجود در ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، چالش‌های فرا روی حمل‌ونقل ریلی از آلمان به ایران و برعکس، نوع کالاهای ارسالی به ایران و اسناد لازم حمل به ایران پرداختند. در این پانل اعلام شد که هم اکنون فرصت‌های خوبی برای ارسال تجهیزات و ماشین‌آلات از آلمان به‌ویژه برای محصولات ساخت آلمان به ایران وجود دارد که در آینده با توجه به رشد اقتصادی ایران بیشتر حمل‌ونقل به ایران نیز رشد خواهد کرد و برای اینکه شرکت‌های آلمانی در ایران موفق شوند باید اقدام به پیدا کردن و برقراری روابط با شرکای تجاری و دایر کردن دفترشان در ایران بکنند.

شرکت‌های آلمانی می‌توانند به انتقال تکنولوژی و نیز رفع بیکاری در ایران کمک کنند که این امر با وجود نیروی جوان تحصیلکرده و با سواد ایرانی به راحتی انجام می‌گیرد و موفقیت حضور شرکت‌های آلمانی در ایران را بیشتر می‌کند. همچنین بحث‌های خوبی برای توسعه محصولات ریل محور به ایران و راه‌اندازی قطار از آلمان به ایران صورت گرفت. در این خصوص اعلام شد که مساله اصلی انتخاب کریدور و مسیر درست است که دارای زمان و نرخ رقابتی با سایر شقوق حمل‌ونقل به‌ویژه با کامیون و دریا برای مشتریان باشد ضمن اینکه زمان حمل حداکثر از ۱۳ یا ۱۴ روز نباید بیشتر باشد. راه‌آهن آلمان به‌دنبال راه‌اندازی قطار باری به ایران و نیز حمل کالا از چین به اروپا از طریق مسیر ایران و بر عکس است ولی باید در برگشت قطارها نیز از ایران به ‌سمت اروپا پر‌ باشند و محصولات صادراتی ایران یا ترانزیتی از طریق این قطار به اروپا حمل شود.

در انتهای سمینار باز به این نکته که ایران دروازه فرصت‌ها است و چشم‌انداز روشنی برای ورود به بازار ایران، حمل‌ونقل از مسیر ایران و سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد، تاکید شد.انجمن لجستیک آلمان بزرگ‌ترین انجمن لجستیک در این کشور است که در سال ۱۹۷۸ تاسیس شده و ماموریت آن ایجاد پایگاهی بی‌طرف برای شناساندن و ارتقای اهمیت لجستیک و زنجیره تامین در صنعت، علم و فضایی عمومی است. امروزه، انجمن لجستیک آلمان، بیش از ۱۱ هزار عضو دارد، از شرکت‌ها و افراد از دنیای صنعت، تجارت، خدمات و علم دارد که فعالانه در تجارت لجستیک و تامین زنجیره مدیریت درگیر هستند و در واقع این انجمن عمدتا شبکه‌ای افتخاری از کارشناسان است که هدف آنها حمایت از تبادل دانش و ایده‌ها در بین اعضا است.