ایران روی سکوی پرش حمل‌ونقل ریلی

دنیای اقتصاد: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در حالی با حضور بیش از ۱۶۰شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت ریلی خارجی برگزار شد که وزیر راه و شهرسازی معتقد است امروز ایران روی سکوی پرش در حوزه حمل‌ونقل ریلی ایستاده است. عباس آخوندی در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: رکوردهای ریلی دولت یازدهم در تاریخ ایران ثبت خواهد شد. به اعتقاد آخوندی، رکوردهایی مانند ساخت ۸۳۸ کیلومتر خطوط ریلی و ۹۵۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم برای همیشه در تاریخ ایران به یادگار می‌ماند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی ریلی ایران یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های ریلی خاورمیانه محسوب می‌شود. او می‌گوید: استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی از این نمایشگاه نشان از این دارد که صنعت ریلی در ایران بازار خود را پیدا کرده است. آخوندی ابراز امیدواری کرد حمل‌ونقل ریلی نه‌تنها برای یک صنعت بلکه به‌عنوان پایه نظام شهرسازی و نظام حمل‌ونقل جدید قرار گیرد. پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت در تهران برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی:

بخشی از ترددهای شهری باید ریلی شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید شهرسازی ریل‌پایه نهادینه شود، از بهره‌برداری ۹۵۰ کیلومتر خط دوم ریلی در سال جاری خبر داد. عباس آخوندی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه طراحی شهری باید به جای خودرو محور ریل‌پایه باشد، گفت: در حال حاضر طراحی شهری ما با ریل سازگار نیست و نیاز داریم بار دیگر زندگی مدرن ایران را با عینک ریلی بازبینی کنیم. آخوندی اظهار کرد: امروز به‌دلیل خودرومحور بودن شهرسازی، برای یک جابه‌جایی ساده در سطح شهر مشکلات داریم و حرکت در شهر غیرقابل انجام است. وی بیان کرد: اگر ۱۰ درصد توسعه شهری که خودرو محور بود، ریل‌پایه بود امروز حرکت روان‌تری در شهرها داشتیم. از سویی مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی به ریل متصل نیست. وزیر راه و شهرسازی افزود: روزانه ۱۰۰ هزار خودرو فقط بین کرج و تهران تردد می‌کنند که باید بخشی از این ترددها به ریل منتقل شود. آخوندی ادامه داد: روزی که من به وزارت راه و شهرسازی آمدم از بنده خواسته شد آزادراه تهران-کرج را ۲ طبقه کنم؛ اما هیچ‌کس نگفت که بین این دو شهر خطوط ریلی ایجاد کنیم؛ در حالی‌که اولویت توسعه ریلی است. وی با تاکید بر اینکه کل مفهوم ریل‌پایه باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: به همین دلیل بود که در برنامه ششم توسعه به‌دنبال راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای و صندوق توسعه حمل‌ونقل هستیم. وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: امسال ۹۵۰ کیلومتر خط دوم و ۸۳۸ کیلومتر توسعه شبکه ریلی رخ می‌دهد.

اتصال به راه‌آهن همه کشورهای همسایه در دستور کار است

آخوندی یادآور شد: برای خط آهن سریع‌السیر امروز پروژه و برنامه و نقشه داریم، برای برقی سازی و حمل‌ونقل ترکیبی برنامه داریم و ریل را به بنادر متصل کردیم؛ ضمن آنکه اتصال به شبکه ریلی فرا آسیایی در دستور کار است. آخوندی تاکید کرد: هیچ پیشنهاد اتصال ریلی به کشورهای همسایه را رد نمی‌کنیم و حتما به سمت شهرسازی ریل‌پایه، حمل‌ونقل حومه و بازنگری نظام لجستیک کشور می‌رویم. وزیر راه و شهرسازی به تشکیل شبکه ریلی آسیایی به منظور ایجاد منافع مشترک اشاره کرد و گفت: در این صورت ارقام جابه‌جایی بار از وضعیت فعلی ده‌ها میلیون تن متفاوت خواهد بود. وی با اشاره به حمل‌ونقل مسافر در حوزه ریلی اظهار کرد: می‌توانیم قطار مسافری داشته باشیم که از شهرهای اصلی کشورهای همسایه به شهرهای اصلی کشورمان متصل باشند. چرا نمی‌توانیم بین هرات و مشهد، کراچی و چابهار قطار داشته باشیم؟ همچنین با توجه به حجم فوق‌العاده مسافر بین ایران و عراق می‌توانیم ارتباط ریلی در این مسیر نیز ایجاد کنیم. این مقام مسوول افزود: سهم ریل ناچیز است بنابراین آن‌طور که من به این موضوع نگاه می‌کنم فراتر از چند پروژه است، آن‌وقت برای ایجاد اشتغال، نگهداری، بهره‌برداری و ایجاد روابط بین‌المللی و داخلی می‌توان بازاندیشی کرد که در این مساله رویکرد بازرگانی نقش محوری پیدا می‌کند. آخوندی در ادامه به اهمیت تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و گفت: باتوجه به سهم یک میلیون نفری مسافر بین تهران و شهرهای اطراف آن باید سهم حمل ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر حومه‌ای را به ۵۰ درصد یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر برسانیم البته همین مساله برای اصفهان، رشت، اهواز، قم و حومه‌های آنها نیز صدق می‌کند. از این رو باید مفهوم ریل را مورد بازنگری قرار دهیم. وی در ادامه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم در نظر داریم با ایجاد صندوق توسعه حمل ونقل بهره‌وری اقتصادی ایجاد کنیم. همچنین با اجرای توسعه مبتنی بر حمل ونقل TOD در نظر داریم ایستگاه‌های راه‌آهن را تبدیل به مراکز توسعه شهرهای آینده کنیم تا سکونتگاه‌ها براساس آنها شکل بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر آیین‌نامه شهرسازی ریل‌پایه را تصویب کردیم و مهندسان مشاور باید باری دیگر همه چیز را مورد بازنگری قرار دهند. آخوندی شهری با قابلیت زندگی را مبتنی بر شهرسازی ریل‌پایه خواند و تاکید کرد: باید در صدر تغییرات ساختاری به سراغ شرکت‌های لیزینگ ریلی برویم که با اجرای آن دولت یازدهم برای ورود ۳۰ هزار واگن به ناوگان ریلی کشور و ۳ هزار واگن مسافری کار بزرگی است.

مدیرعامل راه‌آهن:

اقتصاد حمل‌ونقل ریلی باید تجاری شود

دنیای اقتصاد: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در سمینار «فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی» گفت: راه‌آهن باید به یک بنگاه حاکمیتی برای توسعه اقتصاد حمل‌ونقل تبدیل شود. سعید محمدزاده با اعلام اینکه نگاه تجاری به حمل‌ونقل ریلی یک ضرورت است، گفت: اگر شرکت های حمل‌ونقل ریلی خواهان موفقیت هستند، باید به فکر تغییرات مداوم در مدیریت نباشند و در کنار یکدیگر به مشارکت و همفکری برای توسعه صنعت ریلی برسند.

وی افزود: نگاه شرکت های حمل‌ونقلی باید خصوصی، تجاری و اقتصادی باشد، بنابراین مدیران شرکت‌ها باید روزانه به پیشنهادهای اقتصادی توجه ویژه‌ای داشته باشند.محمدزاده در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه سیر ناوگان ریلی نسبت به جاده ۵/ ۱ تا ۲ برابر بیشتر است و حتی در روزهای تعطیل هم ناوگان ریلی به سیر خود ادامه می دهند بنابراین برای توسعه اقتصاد حمل‌ونقل باید انعطاف نشان دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راه‌آهن باید به یک بنگاه حاکمیتی برای توسعه اقتصاد حمل‌ونقل تبدیل شود.وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن برای توسعه خطوط فرعی و استفاده بهینه از آنها در جهت جابه‌جایی بار تلاش می‌کند، زیرا دستیابی به سهم ۶۲ میلیون تن بار برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده است.مدیرعامل راه‌آهن آمادگی خود را برای هرگونه حرکت و اقدام در جهت توسعه حمل‌ونقل بار و حمایت از شرکت های حمل‌ونقلی اعلام می‌کند.

سرمایه‌گذاری ۷/ ۵ میلیارد دلاری دولت برای توسعه شبکه ریلی

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن نیز در این سمینار به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت:دولت در نظر دارد در پنج سال آینده ۵/ ۷ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و سایر بخش‌های حمل‌ونقل اختصاص دهد و این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود.

نورالله بیرانوند گفت: از این میزان سرمایه‌گذاری برای تامین ناوگان ریلی باید بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد ریال آن از سوی راه‌آهن و ۲۶۰ هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی انجام شود. وی گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای اقتصادی کردن فعالیت ریلی برای بخش خصوصی، اقدام هایی را در دستور کار خود قرار داده که کاهش تعرفه دسترسی به شبکه و تهیه بسته های حمایتی سرمایه گذاری از آن جمله است. وی افزود: به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، دولت در نظر دارد در پنج سال آینده ۵/ ۷ میلیارد دلار منابع مالی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و سایر بخش‌های حمل‌ونقل اختصاص دهد و این فرصت مناسبی است تا بخش خصوصی در این عرصه بتواند بیش از پیش فعال شود.

بیرانوند با بیان اینکه قرار است در این مدت در بخش حمل‌ونقل ریلی ۵۵ درصد در زیربناها و ۴۵ درصد در تامین ناوگان سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: دوخطه کردن بیش از ۳ هزار کیلومتر، تراک‌بندی بیش از ۴۶۰۰ کیلومتر، برقی کردن خطوط به طول ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر، شبکه قطارهای سریع‌السیر به طول یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر و بهسازی خطوط به طول ۵ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از پروژه‌های زیربنایی توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در چشم‌انداز ۱۴۰۴ سهم جابه‌جایی بار در کشور به میزان ۳۰ درصد از سوی شبکه ریلی و ۲۰ درصد مسافر در سطح کشور انجام شود که در این صورت در نظر داریم در سال جاری تعداد ۴۱ میلیون مسافر را در شبکه ریلی و بیش از ۶۳ میلیون تن بار را در این شبکه جابه‌جا کنیم. بیرانوند با اشاره به سرمایه گذاری‌های مورد نیاز در این بخش گفت: احداث خط‌آهن رشت - آستارا، روسازی ۲ هزار کیلومتر خطوط دوخطه، احداث ۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن سریع السیر، احداث خط آهن سریع‌السیر قم - اراک، برقی کردن خطوط ریلی از گرمسار تا اینچه برون، برقی شدن خط آهن تهران -مشهد و خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک و ۷۰ دستگاه لکوموتیو مانوری، خرید ۶۰۰ دستگاه واگن مسافری و ۳۰۰ دستگاه ریل در دستور کار راه‌آهن قرار دارد.