احمدی‌نژاد اصرار بر خروج ایستگاه راه‌آهن از تهران و دیگر شهرها داشت

محمدسعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در کارنامه خود مدیرعاملی شرکت راه‌آهن را دارد، نسبت به موضوع الزام وجود ایستگاه‌های راه‌آهن در درون شهر‌ها که دکتر عباس آخوندی آن را مطرح و عملیاتی کرده است، در یادداشتی واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در یادداشت محمد سعیدنژاد آمده است:

جناب آقای دکتر آخوندی وزیر فرهیخته راه و شهرسازی پیرامون افتتاح راه‌آهن تهران- همدان گزارشی تنظیم و منتشر کرده‌اند که در حاشیه آن به موضوع مکان‌یابی ایستگاه راه آهن همدان پرداخته‌اند و بحق به اشکالی که این ایستگاه نظیر برخی دیگر از ایستگاه‌های راه‌آهن نظیر ایستگاه جدید راه‌آهن قم وارد است اشاره کرده‌اند و دوری ایستگاه از مرکز شهر را به‌عنوان یک ایراد محوری در درک صحیح مفهوم شهر و رابطه آن با ریل به‌عنوان محور و زیربنای حمل‌و‌نقل عمومی مطرح کرده‌اند. از آنجایی که اینجانب به‌دلیل مسوولیت قبلی در سابقه این تفکر بوده‌ام و در ارتباط با این اندیشه سال‌ها گفت‌وگوی کارشناسی داشته‌ام که در مواردی به مجادله می‌انجامید بی‌فایده ندیدم که به برخی از آنها اشاره داشته باشم. اساسا اندیشه خروج خطوط و ایستگاه راه‌آهن از دیدگاه و تفکر سنتی شهری در تهران شروع شد به‌ویژه در دوره شهردار سابق تهران آقای احمدی نژاد این موضوع به‌صورت جدی تری مطرح و پیگیری می‌شد تا ایستگاه و خطوط راه آهن از شهر تهران خارج شود.

سال‌ها راه‌آهن زیر فشار بود. لکن تمام بررسی‌‌ها و مقایسه شهر تهران با شهرهای بزرگ دنیا چنین حکمی را باطل و خلاف منافع و مصالح شهروندان تهرانی نشان می‌داد که دسترسی سریع و آسان آنها به راه‌آهن ضروری بود و می‌توانست ضامن بهبود سطح زندگی و ایمنی آنها در حمل‌و‌نقل باشد. مذاکرات مکرری که در آن دوران با شهردار تهران و شورای شهر سابق به‌عمل آمد موثر واقع نشد. به نظر می‌رسید عوامل غیرفنی و کارشناسی در تصمیم‌گیری آنان تاثیر دارد. پس از استقرار دولت نهم و استقرار شهردار تهران به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت از یکسو نمی‌توانست به قول‌هایی که به مردم در کسوت شهرداری تا چندی قبل داده شده بود بی‌توجه باشد و از سوی دیگر به‌عنوان دولت مستقر مسوول تامین خدمات ریلی شهر بزرگ تهران بود و امکان اجرای تعهدات قبلی را نداشت؛ بنابراین بدون اخذ نظر دستگاه ذی‌ربط راه دیگری انتخاب کرد و تصمیم به انتقال خطوط راه آهن در منطقه ۱۷ شهر تهران به زیر‌زمین گرفته شد که در زمان اجرا بالاجبار این محدوده به منطقه ۱۸ هم تسری پیدا کرد.

این اقدام درخواست خروج ایستگاه‌های دیگر شهرها یا انتقال به زیر‌زمین را به‌دنبال خود داشت، هرچند امکان اجرای آنها وجود نداشت از سوی دیگر مکانیابی در خطوط و ایستگاه‌های جدید راه آهن در شهرها دچار تغییر رویه شد و برخی از ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه همدان در خارج شهر طراحی شد که البته بسیار غیر فنی و کارشناسی است. در برخی از سفرهای استانی نیز این خواسته به‌صورت مصوبه درآمد که به دنبال خود مشکلاتی به‌وجود آورد، از جمله آنها مصوبه خروج ریل از شهر قم بود که البته عملی نشد.