استفاده از ظرفیت‌های همکاری‌های ریلی در منطقه خاورمیانه ضروری است

ژان پی‌یر لوبینو مدیرکل اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه (UIC) نیز در این اجلاس گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های ریلی در منطقه وجود دارد و این اتحادیه در انسجام همکاری‌های ریلی بین کشورهای خاورمیانه نقش مهمی ایفا می‌کند. وی افزود: ترکیه پروژه‌های ریلی زیادی را آغاز کرده است که می‌تواند برای کشورهای عضو این اتحادیه جذابیت‌های زیادی داشته باشد و اعضای اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه می‌توانند این پروژه‌ها را مورد توجه قرار دهند. مدیرکل اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه، توسعه و تکمیل سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی، تبادل اطلاعات فنی بین کشورهای عضو و استانداردسازی در بخش حمل‌ونقل ریلی را از مهم‌ترین برنامه‌های این اتحادیه برای فعال شدن جاده ابریشم و کریدور دنیای اسلام برای دسترسی به راه ریلی فرا اروپا عنوان کرد.

وی خواستار استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی و قطارهای سریع‌السیر در حمل‌ونقل ریلی کشورهای عضو این اتحادیه شد و گفت: در این زمینه قرار است در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اجلاس‌های منطقه‌ای در برخی از کشورهای عضو برگزار شود تا تمام مسائل فنی و تکنیکی قطارهای سریع‌السیر مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین در حاشیه این اجلاس راه‌آهن ایران را یکی از اعضای خیلی مهم اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه (UIC) عنوان کرد و افزود: اهمیت راه‌آهن ایران به‌دلیل قرار داشتن در معرض کریدورهای بین‌المللی و موقعیت ویژه جغرافیایی آن است. مدیرکل اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه (UIC) ادامه داد: موضوع دیگری که راه‌آهن ایران را به عضوی بسیار مهم تبدیل می‌کند میزان سرمایه‌گذاری‌های این راه‌آهن در زمینه توسعه خطوط است که تنها به توسعه خطوط ریلی داخلی منتهی نمی‌شود و توسعه خطوط در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز در بر می‌گیرد و این موضوع برای اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه بسیار مهم و با اهمیت است.

وی ادامه داد: اساسا یکی از اهداف اتحادیه منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه (UIC) این است که بتوانیم ارتباط مهم و موثری بین کشورهای منطقه و راه‌آهن‌های منطقه ایجاد کنیم. وی در بیان برنامه‌های این اتحادیه برای آینده نیز گفت: این اتحادیه پروژه‌ها و برنامه‌های زیادی در زمینه ارتقای کیفیت در بخش فنی، مسائل زیربنایی، علائم و ناوگان دارد که در تلاشیم با ایجاد همکاری موثر بین راه‌آهن‌های کشورها به ارتقا در این بخش‌ها کمک کنیم. ژان پی‌یر لوبینو همچنین ادامه داد: موضوعات دیجیتالی کردن و آموزش نیروهای انسانی مباحث مهمی هستند که اکنون در اولویت کاری اتحادیه قرار دارد و به دنبال ارتقای این بخش‌ها نیز هستیم.