معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن از برنامه حمل ۶۲میلیون تن بار معادل ۴۶ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۶ خبر داد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم محمدی معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ضمن اعلام این خبر گفت: این برنامه براساس توجه به برنامه ششم توسعه کشور با ۵ رویکرد آینده‌نگری، تفکر شبکه‌ای، افزایش بهره‌وری در حوزه نیروی انسانی، لکوموتیو و واگن و نیز استفاده حداکثری از قطار‌های باری برنامه‌ای تدوین شده است. وی افزود: در همین راستا میزان حمل بار ترانزیت در برنامه ۹۶ معادل ۳ میلیون تن تعیین شده است. محمدی تصریح کرد: به‌منظور پایش مستمر برنامه و براساس همکاری که با دفتر فناوری اطلاعات صورت گرفته، مدیران مناطق و مدیران اجرایی می‌توانند روزانه میزان پیشرفت و عقب‌ماندگی در اجرای برنامه را از سیستم داشبورد مدیریتی که به همین جهت طراحی شده است، رصد کنند. معاون بهره‌برداری همچنین از برنامه‌ای شدن تمامی قطارها در گراف حرکت خبر داد و اعلام کرد تا ۳۱ مرداد ماه تمام قطارهای اعزامی به جز قطارهای عملیات ریلی براساس جدول زمانی مشخص اعزام می‌شوند.

هدف‌گذاری برای حمل ۵۷ میلیون تن بار داخلی در سال جاری

مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی از تنظیم تفاهم‌نامه حمل‌ونقل ریلی به‌منظور تحقق هدف حمل بار ۵۷ میلیون تنی بار داخلی خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید مرتضی علی احمدی درباره تنظیم تفاهم‌نامه توسعه حمل‌ونقل ریلی گندم گفت: به‌منظور تحقق حمل بار ۵۷ میلیون تنی بار داخلی مصوب هیات‌مدیره شرکت و عملکرد ۲۱ درصدی رشد سال ۹۵ در حمل بار ریلی گندم و همچنین ظرفیت بالقوه‌ای که در حمل بار ریلی این محموله وجود دارد، نشستی با حضور ذی‌نفعان مرتبط با محموله گندم (نمایندگان شرکت بازرگانی دولتی، شرکت حمل‌ونقل ریلی پارسیان ریل شرق، اداره کل سیر و حرکت و بازرگانان ادارات کل مناطق) در اداره کل بازرگانی و بازاریابی داخلی برگزار شد. وی تصریح کرد: میزان حمل گندم از طریق حمل‌ونقل ریلی در سال گذشته حدود ۵۸۰ هزار تن بوده که رشد ۲۱ درصدی در تناژ و ۴۴ درصدی در تن ـ کیلومتر را شاهد بودیم.

به گفته وی، تاکنون در حمل‌ونقل داخلی چنین رشد و سابقه‌ای وجود نداشته است و این حاصل تدوین و برنامه‌ریزی طرح جامع سیلوهای گندم در سطح کشور با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی و معاونت فنی و زیربنایی در جهت اتصالات خطوط فرعی و فعال‌سازی سیلوهای غیر فعال بوده است. مدیرکل بازرگانی و بازاریابی داخلی افزود: تصمیمات بنیادی و موثری در جلسه ذی‌نفعان مرتبط با محموله گندم درباره اتصال ریلی مجدد سیلوی کرج و قم، اتصال سیلوهای سیرجان، شوش و سیوند و انجام عملیات شبانه‌روزی شدن تخلیه و بارگیری از سوی شرکت حمل‌ونقل ریلی در سیلوهای اندیمشک، زنجان و عطار گرفته شد. احمدی تاکید کرد: روسای ادارات کل بازرگانی مناطق ضمن نظارت کامل بر عملیات تخلیه و بارگیری و ارائه راهکارهای بهبود مستمر، نسبت به کنترل حمل بار گندم به‌صورت محوری (مبدا ـ مقصدی) و نظارت کامل بر اجرای برنامه حمل در شبکه، باید حساس‌تر عمل کنند.