وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با حضور رئیس جمهوری قطار حومه‌ای تهران -گرمسار را افتتاح و بهره‌برداری می‌کنیم، گفت: با نصب و راه‌اندازی سیستم‌های جدید ای‌تی‌سی و سی‌تی‌سی به‌دنبال افزایش سرعت قطارها در شبکه حمل‌ونقل ریلی هستیم.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۱۱۳ واگن مسافری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اقدام به دست ۴ بنگاه غیردولتی و همت واگن‌سازهای ایرانی انجام شده است. وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به قرارگرفتن ساخت و تولید واگن و تجهیزات ریلی در مدار تولید گفت: شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ۲۵۰ واگن سفارش داده است. همچنین واگن‌سازی پارس نیز از سفارش‌های دریافت شده طی امسال و سال آینده به منظور تولید واگن ابراز خرسندی کرده است.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به فعال بودن پروژه‌های زیرمجموعه طرح اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی بیان کرد: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، حجم ریل‌گذاری در این طرح حتی تا روزانه به ۵ کیلومتر هم می‌رسد که بیانگر ایجاد یک کارگاه بزرگ ریلی است. آخوندی با اشاره به آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیاردی در صنعت حمل‌ونقل ریلی یادآور شد: برای ایجاد رقابت در ورود به این صنعت حق دسترسی از شبکه ریلی به صفر رسیده و نرخ دسترسی ۲۹ درصد کاهش یافته است. وی افزود: امروز شاهد افتتاح دو ست کامل ریل‌باس هستیم. آخوندی در ادامه از آمادگی قطارحومه‌ای تهران -گرمسار برای افتتاح و بهره‌برداری خبر داد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط و وقت کافی برای رئیس‌جمهوری این خط با حضور ایشان افتتاح خواهد شد. عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به مزایای حمل‌ونقل حومه‌ای بیان کرد: حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود، از این رو برای سال آینده ۸۰ واگن قطارهای حومه‌ای سفارش داده شده که این اقدامات موجب فعال شدن شرکت‌های تولید‌کننده ریل باس شده است.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر حوزه‌ها بیان کرد: امیدواریم با تاکیدات ایشان ما به نتیجه مطلوب در حوزه حمل‌ونقل ریلی برسیم.وی در ادامه به کاهش زمان سفر در راه‌آهن تهران - مشهد اشاره کرد و گفت: به منظور دستیابی به این هدف قطارهایی با سرعت زیر ۱۴۰ کیلومتر از این خط خارج شده است.