رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: تاکنون به همت پژوهشگران ایرانی، ۸۵ درصد فناوری صنعت ریلی و ۷۰ درصد تکنولوژی تولید آب شیرین‌کن‌ها بومی‌سازی شده‌اندو تولید داخل هستند. به گزارش «ایرنا» سیدحمیدرضا طیبی در چهارمین گردهمایی سراسری مدیران حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان و آغاز به کار جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش سبلان، فن بازار و نمایشگاه بازار کار در استان زنجان افزود: نیاز اصلی کشور به فعالیت‌های دانش‌بنیان و مولفه‌های آن اقتدار اقتصادی و تعالی در کنار تحقق عدالت و اخلاق است.

وی یادآورشد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان سازمان مسوول بهره‌گیری از توان علمی کشور و تبدیل آن به ثروت، اقدام به الگوسازی می‌کند. طیبی اظهار کرد: سعی می‌کنیم، کاری انجام دهیم که توانمندی‌ها براساس نیازهای ملی به برنامه تبدیل و منجر به توسعه کشور شوند. رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: توسعه برنامه‌ها براساس نیازهای محلی، منطقه‌ای و ملی و حتی فرا ملی با هدف تجاری سازی فعالیت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد محسوب می‌شود. وی بابیان اینکه نیازهای تمامی استان‌ها برای توسعه علمی و تجاری سازی ابتکارات و اختراعات شناسایی می‌شود، خاطرنشان کرد: برای استان زنجان هم، فعالیت‌های علمی برای تجاری سازی دستاوردها با محوریت گیاهان دارویی، برق و الکترونیک و سرب و روی مطرح شده‌اند.

طیبی به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه علمی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این میان هفت ماموریت برای جهاد دانشگاهی به تصویب رسید که ۲ فقره از آنها در حوزه آموزش، یک فقره در حوزه فرهنگ و چهار فقره در بخش پژوهشی است. رئیس جهاد دانشگاهی کشور بر لزوم تولید فناوری در کشور تاکید کرد و گفت: در صورتی که بتوان به جای خرید تکنولوژی برای راه‌اندازی صنعت یا پروژه‌ای در کشور، اقدام به تولید این فناوری در داخل و با استفاده از توان بومی کرد، موفقیت ارزشمند و ارزنده‌ای نصیب کشور می‌شود. وی تاکید کرد: باید صاحب فناوری شد و به جای خرید تکنولوژی خارجی، با دستیابی به فناوری‌های بومی در همان زمینه‌ها، امتیاز کسب کرد. طیبی اضافه کرد: الگوسازی خوبی در کشور انجام شده است و با توجه به توان خوب ایران در عرصه تولید علم، باید به شکل گسترده، هماهنگ و برنامه‌ریزی شده به سمت تولید فناوری حرکت کرد. رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: حرکت هماهنگ، گسترده و برنامه‌ریزی شده مانع از آن می‌شود که با تغییر دولت‌ها، سلایق شخصی اعمال شود و رویه اجرای برنامه‌ها تغییر یابد. وی پرهیز از سیاسی کردن مسائل تاکید و ابراز کرد: برای پیشرفت باید تحریم‌ها را دور زد و از نخبگان حمایت کرد که اگر این حمایت نباشد کشور به رشد و ترقی دست نخواهد یافت.

جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی است که در حوزه‌های فرهنگ، پژوهش و فناوری، آموزش، تجاری‌سازی فناوری و توانمند سازی دانش‌آموختگان تاکنون به ارائه خدمت پرداخته است. در زمان حاضر علاوه بر دفتر مرکزی، ۳۵ واحد جهاددانشگاهی در سراسر کشور، ۱۱سازمان، ۷مرکز، ۸موسسه، ۳ پژوهشگاه، ۲۶پژوهشکده، ۲دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی، ۴۳واحد آموزشی علمی- کاربردی، ۲پارک علم و فناوری و ۱۱شرکت دانش‌بنیان وابسته به این نهاد در حال فعالیت هستند. جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش سبلان، فن بازار و نمایشگاه بازار کار با حضور استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در محل ساختمان جهاد دانشگاهی این استان به مدت ۲ روز (۱۰ و ۱۱ اسفند) برای بازدید عموم علاقه‌مندان دایر است.