مدیر کل برنامه‌ریزی و بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از افزایش اعتبارات پروژه‌های ریلی در سال آینده خبر داد. به گزارش «ایلنا» جعفر سفیدیان گفت: بودجه سال آینده شرکت ساخت باهدف تقویت بخش ریلی چیزی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۱۲ طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تعریف شده است، افزود: از این تعداد، ۶۱ طرح به احداث راه اصلی و بزرگراه و ۳۰ طرح به احداث راه‌آهن اختصاص یافته است. سفیدیان با اشاره به اولویت‌بندی طرح‌ها در تخصیص اعتبار گفت: برخی از طرح‌های ریلی به‌دلیل اهمیت ترانزیتی آن در اولویت قرار می‌گیرند و از اعتبارات بیشتری برخوردار می‌شوند و بخشی دیگر از طرح‌ها نیز دارای ابنیه و تونل‌ها و تاسیسات زیادی هستند که هزینه کار را افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، یا راه‌آهن قزوین- رشت به‌دلیل اتصال به بنادر کشور از نظر دولت در اولویت قرار دارد؛ بنابراین این طرح‌‌ها به نسبت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی همچنین در بیان طرح‌هایی که برای اتصال به شبکه ترانزیتی کشورهای همسایه در دست اجرا است، اظهارکرد: اولین طرحی که در اولویت دولت قرار دارد راه‌آهن غرب کشور است که به عراق متصل می‌شود. راه‌آهن تهران- همدان- سنندج به‌دلیل اتصال به مرز سلیمانیه، راه‌آهن چابهار- زاهدان به‌دلیل توسعه بندر چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری ریلی و راه‌آهن شیراز - بوشهر- عسلویه به‌دلیل تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب کشور و امکان حمل‌ونقل سریع بار و مسافر از شمال به جنوب، در اولویت قرار دارند. وی ادامه داد: البته منابع مالی عمومی موجود پاسخگوی هزینه‌های موردنیاز احداث این پروژه‌ها در موعد مقرر نیست؛ اما دولت به‌دلیل مزیت اقتصادی و اجتماعی طرح‌های مذکور، اجرای آنها را در اولویت قرار داده است. مدیر کل برنامه ریزی و بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به‌رغم کاهش اعتبارات طرح‌های جاده‌ای، بخش احداث طرح‌های ریلی رشد قابل قبولی داشت. وی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۵ اعتبار مصوب شرکت در بخش طرح‌های عمرانی معادل ۳۲۳۵ میلیارد تومان بود که برای سال آینده رشدی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان داشته و معادل ۴۲۷۰ میلیارد تومان در لایحه لحاظ شده است که این مقدار رشد در بخش طرح‌های ریلی بوده است.

وی ادامه داد: سیاست دولت در حال حاضر تقویت بخش حمل‌ونقل ریلی به‌منظور کاهش تلفات جاده‌ای و انتقال حمل بار و مسافر از بخش جاده‌ای به بخش ریلی است. از مجموع اعتبارات فصل حمل‌ونقل در قانون بودجه سال جاری، ۴۸ درصد به این شرکت اختصاص دارد. سفیدیان همچنین با اشاره به سهم طرح‌های جاده‌ای و ریلی از مجموع طرح‌های عمرانی مورد تعهد شرکت ساخت، در سال‌جاری گفت: از مجموع ۱۱۲ طرح مصوب (انواع راه‌ و راه‌آهن و آزادراه) مندرج در پیوست شماره یک قانون بودجه به طول ۳۳ هزار کیلومتر، ۳۰ طرح متعلق به بخش ریلی به طول ۹۱۳۴ کیلومتر (شامل روسازی و زیرسازی و ایستگاه‌ها)، ۲۱ طرح متعلق به بخش آزادراهی به طول ۳۵۲۶ کیلومتر و ۶۱ طرح متعلق به بخش احداث راه و بزرگراه به طول ۱۸۴۷۰ کیلومتر است که از مجموع ۳۳ هزار کیلومتر کل طول طرح‌های مصوب، در حال حاضر معادل ۱۰ هزارو ۱۲۳ کیلومتر در دست اجرا است. وی افزود: در سال گذشته حدود ۵۹۰ کیلومتر راه و بزرگراه، ۲۸ کیلومتر آزادراه و ۱۷۵ کیلومتر راه‌آهن به بهره‌برداری رسیده است. امسال هم تاکنون، ۶۷۱ کیلومتر راه و بزرگراه ساخته‌شده و ۹۹ کیلومتر از طرح‌های ریلی موجود در سطح روسازی ریل‌گذاری شده است.