تفاهم‌نامه دو‌جانبه همکاری‌های ریلی راه‌آهن ایران و عراق امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری راه‌آهن‌های ایران و عراق به‌منظور مبادله کالا و جابه‌جایی مسافر بین دو کشور از طریق مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و نیز تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه صنعت ریلی به امضا رسید. به گزارش روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری‌ اسلامی ایران، در این دیدار دوجانبه که مدیران موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن نیز شرکت داشتند، طرف‌های ذی‌نفع برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

بنابراین گزارش انجام تمامی اقدامات موردنیاز برای تسهیل امر تردد مسافر و حمل بار از مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و پیش‌بینی ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی به آنان در دو کشور، فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی ایران فعال درباره تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن، سوزن و اتصالات، آلات ناقله و واگن‌های باری و مسافری در عراق از جمله محورهایی بود که دو کشور به تفاهم رسیدند. این گزارش می‌افزاید: طی این تفاهم‌نامه طرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم عراق را درایستگاه راه‌آهن شلمچه پیاده و طرف عراقی نیز متعهد شد به‌وسیله اتوبوس‌های مناسب از قبل پیش‌بینی شده مسافران را بلافاصله پس از انجام کنترل‌های مرزی و ورود به خاک عراق سوار و در ایستگاه بصره پیاده و طبق لیست و مشخصات ارسالی قبلی جاهای رزرو شده را در اختیار مسافران قرار دهد.

براساس متن این تفاهم‌نامه، طرف عراقی متعهد شد مسافران عازم ایران را به‌وسیله اتوبوس‌های مناسب از ایستگاه بصره به مقصد مرز شلمچه سوار و پیاده وطرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم ایران را بلافاصله پس ازانجام کنترل‌های مرزی و ورود به خاک ایران در ایستگاه مرزی شلمچه سوار قطار کند یا به‌وسیله اتوبوس از نقطه صفر مرزی به ایستگاه راه‌آهن خرمشهر منتقل و در آنجا اقدام به سوار کردن مسافران به قطار کند. طرف عراقی متعهد شد نسبت به اعمال تخفیف در تعرفه‌های حمل ریلی مسافر بر حسب نوع کوپه و صندلی اقدام کند. همچنین مقررشد طرفین نسبت به انجام تمهیدات لازم درخصوص ارائه خدمات مناسب راهبری و انجام نظارت‌های لازم در جهت حصول رضایتمندی مسافران وانجام هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های ذی‌ربط درخصوص تامین سلامت (بیمه مسافران، خدمات امداد، اورژانس و...)، ایمنی وامنیت مسافران اقدام کنند.

این گزارش می‌افزاید: در بخش بار نیز تمام کالاهای به مقصد عراق در بارانداز نقطه صفر مرزی شلمچه دپو خواهند شد و مسوولیت کلیه هماهنگی‌های لازم برای تخلیه، بارگیری و انبارداری کالاهای ترانزیتی ورودی به بارانداز هرطرف بر عهده همان طرف خواهد بود. یادآور می‌شود موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مسوول پیگیری امور تفاهم‌نامه حاضر تا حصول نتیجه نهایی خواهد بود. همچنین طرفین توافق کردند تا در ماه آوریل ۲۰۱۷ نسبت به برگزاری جلسه ارزیابی نحوه اجرای مفاد این تفاهم‌نامه اقدام کنند. دیدار دوجانبه راه‌آهن ایران و عراق با حضور جابر سلوم مدیر‌عامل عراق و هیات همراه و دکتر پورسیدآقایی معاون وزیر راه وشهرسازی به همراه معاونان و مدیران راه‌آهن برگزار شد.

راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران - کربلا و قیمت بلیت

معاون مسافری راه‌آهن از راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران- کربلا همزمان با ایام اربعین از روز ۱۸ آبان و به قیمت ۱۳۰ هزار تومان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این خبر گفت: همزمان با اربعین حسینی به‌منظور رفاه زائران اباعبدالله الحسین قطار ترکیبی تهران- کربلا راه‌اندازی می‌شود. وی افزود: حرکت این قطار روز سه‌شنبه مورخ ۹۵/ ۸/ ۱۸در ساعت ۱۵:۳۰ است و از تهران به سمت شلمچه (۹۶۰کیلومتر) حرکت و در آنجا پس از انجام تشریفات گذرنامه به‌وسیله اتوبوس (۳۵کیلومتر) به بصره اعزام می‌شود و سپس به‌وسیله قطار (۴۸۰ کیلومتر)به کربلا عزیمت می‌کند. به گفته وی طول مدت سفر ۲۷ ساعت بوده و جمع کل بهای بلیت ۱۳۰ هزار تومان است.

معاون مسافری راه‌آهن درخصوص برنامه قطارهای فوق‌العاده ایام اربعین تصریح کرد: در طول مدت اربعین سال جاری در مسیر تهران - خرمشهر-تهران ۴۰ رام قطار به ظرفیت ۳۵ هزار صندلی پیش‌بینی شده است. وی افزود: همچنین به‌منظور جابه‌جایی مسافران حدفاصل ایستگاه خرمشهر به شلمچه (۱۷ کیلومتر) هر نیم ساعت یک قطار پیش‌بینی شده که در مجموع ظرفیت این مسیر ۱۱۵ هزار صندلی بوده و در کل صندلی ایجادی اربعین امسال ۱۵۰‌هزار صندلی است. موسوی خاطرنشان کرد: با مسوولان راه‌آهن عراق هماهنگ شده است تا در ایستگاه بصره تا کربلا، در ایام اربعین روزانه ۵ رام قطار برای سیر راه‌اندازی کنند تا زائران متقاضی بتوانند از این سیستم حمل‌ونقلی برای رفتن به کربلا و مسیر برگشت استفاده کنند.

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: در طول مدت ایام اربعین امسال (از ۲۰ آبان‌ماه تا ۵ آذر)، برای مسیر تهران - خرمشهر - تهران، تعداد ۴۰ رام قطار با ظرفیت ۳۵ هزار صندلی پیش‌بینی‌شده است. وی همچنین اظهار کرد: برای سوار و پیاده شدن مسافران‌ و رفاه حال زائران، یک سکو در ‌مرز شلمچه و همچنین‌ سکویی دیگر در ۳ کیلومتری مرز شلمچه احداث شده است. موسوی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در ایام اربعین قطار فوق‌العاده‌ای در مسیر مشهد - خرمشهر به زائران اباعبدالله حسین (ع) خدمت‌رسانی خواهد کرد. به گفته موسوی پس از ایام اربعین، این قطار هر سه‌شنبه به سمت کربلا تردد می‌کند.