معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه امروز میزان تخلیه واگن در بندر شهیدرجایی روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه است، گفت: هدف‌گذاری کردیم که این رقم به یک‌هزار دستگاه واگن در روز افزایش یابد.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در حاشیه بازدید هیاتی از معاونت بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن از مجتمع بندری شهیدرجایی و پایانه‌های تخلیه ریلی بار در استان هرمزگان، حسین عاشوری، اظهارکرد: بندر شهیدرجایی به شبکه ریلی متصل است و در حال‌حاضر ۵۰ کیلومتر خط‌آهن در این بندر وجود دارد؛ با توجه به پیش‌بینی افزایش میزان بار در این بندر در سال‌های آتی نیازمندیم که امکانات تخلیه و بارگیری ریلی در بندرشهیدرجایی ارتقا‌ و توسعه یابد.

وی افزود: در حال‌حاضر به صورت متوسط روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ واگن در بندر شهیدرجایی بندرعباس تخلیه می‌شود که در کنار کالاهای کانتینری، کالاهایی نظیر مازوت (نفت کوره)، پنبه، کود، گوگرد، مواد معدنی و... است. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: مجموعه میزان تخلیه روزانه ۵۰۰ واگن در بندر شهید رجایی باید به روزانه یک‌هزار واگن افزایش یابد، تا در سال‌های آتی با مشکل مواجه نشویم. وی ادامه داد: البته در حال‌حاضر علاوه‌بر بندر شهیدرجایی، در محوطه‌های راه‌آهن و در منطقه ویژه خلیج‌فارس امکان تخلیه مواد معدنی در راه‌آهن وجود دارد. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: معمولا در ۵ تا ۶ ماه پایانی سال با افزایش میزان بار ترانزیتی مواجه می‌شویم که نباید اختلالی درباره بارهای ترانزیتی در این حوزه به‌وجود آید؛ راه‌آهن تلاش می‌کند مقدمات کار را به گونه‌ای فراهم کند که در زمینه تخلیه بارگیری ریلی به سرعت عمل شود. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: چند ماه پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی چند پایانه متصل به ریل در بندر شهیدرجایی افتتاح شد، این پایانه‌ها در زمینه بارهای کانتینری و حمل سوخت است که امیدواریم با اجرای پروژه‌های کنونی میزان تخلیه واگن در روز در بندر شهیدرجایی به یک‌هزار واگن افزایش یابد. وی درباره مشکلات واگن برگردان در بندر شهیدرجایی توضیح داد: مجتمع منطقه ویژه خلیج‌فارس در حوزه تخلیه بارهای معدنی نظیر سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله به‌طور تخصصی عمل می‌کند و کلا این منطقه ویژه برای کالاهای معدنی دیده شده است که علاوه‌بر تخلیه و بارگیری مواد معدنی، چند کارخانه فولاد در این مجتمع احداث شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر با افزایش میزان بارهای معدنی، مجتمع فولاد خلیج‌فارس پاسخگوی نیاز تخلیه موردنیاز نیست؛ به‌طور متوسط روزانه ۲۰۰ واگن در این مجتمع تخلیه می‌شود، اما نیاز واگن ما تخلیه بیش از ۵۰۰ واگن در روز است که پایین بودن ظرفیت سیستم مکانیزه فعلی در این منطقه موجب شده است، شرکت‌های مختلف حمل‌ونقلی به سیستم‌های غیرمکانیزه روی بیاورند تا مشکل مذکور رفع شود. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن ادامه داد: سال گذشته مزایده واگذاری امکانات واگن‌برگردان در مجتمع فولاد خلیج‌فارس به بخش خصوصی برگزار شد تا در زمینه سرمایه‌گذاری برای نصب واگن‌برگردان جدید اقدام شود که این مزایده به نتیجه نینجامید. عاشوری گفت: باید امکانات تخلیه نوین و سیستم مکانیزه هرچه زودتر در مجتمع فولاد خلیج‌فارس نصب شود تا ظرفیت تخلیه واگن در این مجتمع به ۵۰۰ دستگاه واگن در روز برسد. وی با بیان اینکه در مجتمع فولاد خلیج‌فارس، نفت خام بارگیری می‌شود، گفت: این مجتمع اسکله بزرگی دارد که کشتی تا ۲۵۰ متری امکان پهلوگیری در این اسکله را دارد.

مذاکره با سازمان بنادر برای احداث خطوط ریلی جدید در بندر شهیدرجایی

وی با اشاره به فعالیت‌های مشترک راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر کشور گفت: یکی از این فعالیت‌ها اجرای عملیات مشترک برای افزایش توان تخلیه و بارگیری است که بخشی از این موارد توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر است. عاشوری گفت: با سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره کردیم تا ۲۰ هکتار زمین در بندرشهیدرجایی به راه‌آهن تحویل شود تا به این ترتیب خطوط ریلی جدید برای افزایش میزان تخلیه و بارگیری در این بندر احداث شود. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: همچنین شرکت راه‌آهن با بخش خصوصی فعالیت‌های مشترکی دارد تا زمینه اتصال پایانه‌های مختلف بار به شبکه ریلی به صورت مشارکتی فراهم شود.