دنیای اقتصاد: علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل راه‌آهن شرقی بنیاد از امضای قرارداد بهبود و ارتقای چشمگیر سطح خدمات ریلی را برای اولین‌بار در کشور با راه‌آهن بین‌المللی آلمان (DB) خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ توسعه‌ای بنیاد مستضعفان، ناوگان ریلی را تا سال ۹۷ به ۲۵۰ دستگاه افزایش می‌دهیم.

علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل راه‌آهن شرقی بنیاد از امضای قرارداد بهبود و ارتقای چشمگیر سطح خدمات ریلی برای اولین‌بار در کشور با راه‌آهن بین‌المللی آلمان (DB) خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ توسعه‌ای بنیاد مستضعفان، ناوگان ریلی بنیاد تا سال ۹۷ به ۲۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت. علیرضا شیخ طاهری با یادآوری اینکه شرکت بن ریل بیش از دو دهه است که در حوزه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان اولین شرکت غیردولتی فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت در ابتدا در حوزه جابه‌جایی مسافر و بار فعالیت داشت، اما از حدود ۳ سال پیش بخش باری و مسافری بر اساس مدل شرکت راه‌آهن از هم جدا شد.

وی با اشاره به اینکه با ۱۰ واگن مسافری کار را شروع کردیم که این رقم الان به ۱۲۸ دستگاه واگن افزایش یافته است، تصریح کرد: این واگن‌ها تفاوت‌های بنیادی با سایر ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور دارد، در حال حاضر میانگین سنی ناوگان ریلی کشور بیش از ۳۰ سال است اما میانگین عمر ناوگان شرکت «بن ریل» ۱۰ سال است. وی با بیان اینکه وجود بیشترین تعداد واگن مسافری ۴ تخته ویژه با کلیه امکانات صوتی و تصویری، تاسیسات و تهویه مطبوع، وای‌فای داخلی و... یکی دیگر از وجه تمایزهای بن ریل با ناوگان سایر شرکت‌هاست، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه از این نوع واگن را در اختیار داریم که در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ریلی بیشترین تعداد این واگن‌ها در کشور در اختیار شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد (بن ریل) است.

مدیرعامل راه‌آهن شرقی بنیاد با اشاره به تاکید رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل ریلی گفت: حمل‌ونقل ریلی بهترین فرصت برای ارائه خدمات به مردم ایران است و در این راستا از دو سال گذشته نگاه ما بهبود کیفیت بوده نه صرفا جابه‌جایی مسافر. با توجه به اینکه خدمات ارائه شده در این بخش را قابل ارتقا و متناسب با شأن مردم عزیز ایران می‌دانیم، تلاش کرده‌ایم کیفیت خدمات را ارتقا دهیم بدون آنکه قیمت‌ها افزایش یابد و این یک راهبرد اساسی در شرکت بن ریل است.

ناوگان ریلی بنیاد تا سال 97 دو برابر می‌شود

شیخ طاهری با بیان اینکه سفر با راه‌آهن ایمن‌ترین روش‌ حمل‌ونقل در دنیا است، افزود: بر اساس برنامه توسعه ششم بنیاد مستضعفان باید تعداد ناوگان بن ریل طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ دو برابر شود. با اجرای این برنامه سهم ۵ درصدی کنونی راه‌آهن شرقی بنیاد از بازار خدمات حمل‌ونقل مسافر ریلی در کشور دو برابر و تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. شیخ طاهری ادامه داد: در برنامه توسعه‌ای بنیاد برای افزایش توام کمی ناوگان و کیفی خدمات بن ریل به حدود ۲۵۰ دستگاه واگن هم از ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی و هم تولیدکنندگان خارجی نیاز خواهیم داشت. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حال مذاکره با چند شرکت اروپایی برای خرید ناوگان هستیم، بیان کرد: در این زمینه به دنبال خرید واگن‌های خارجی از طریق همه منابع ممکن شرکت از جمله تامین فاینانس هستیم.

قراردادی برای اولین بار

شیخ طاهری با اشاره به امضای قرارداد برای بهبود سطح کیفی خدمات در قطارهای بن ریل مطابق با استانداردهای جهانی با راه‌آهن آلمان گفت: از هفته گذشته این پروژه اجرایی شده که بر اساس آن دانش فنی مدل بهبود یافته خدمات به کشور منتقل شده و توسط نیروهای ایرانی اجرا می‌شود و پس از ممیزی و بازرسی مدیران راه‌آهن کشور آلمان ناوگان ما تحت لیسانس راه‌آهن این کشور خدمات کیفی با روند بهبود مستمر را ارائه خواهند کرد. وی زمان اجرای این قرارداد را یک‌سال اعلام کرد و افزود: هدف از اجرای این قرارداد طراحی و اجرای همه خدمات قابل ارائه حین سفر و مکمل سفر از درب منزل تا رسیدن به مقصد منطبق با استانداردهای جهانی و به روز دنیا در کلیه قطارهای بن ریل است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد از افزایش ضریب اشغال قطارهای بنیاد پس از ارتقای خدمات بر اساس برنامه توسعه‌ای خبر داد و گفت: در قطارهای شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد سامانه نظارتی مستمری وجود دارد که کیفیت خدمات رسانی به مسافران را در کلیه قطارهای بن ریل به‌طور مستمر رصد می‌کنند و پاسخگویی می‌کنند.