سرپرست راه آهن جنوب‌شرق ایران ضمن حضور در چهارمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان و امضای یادداشت تفاهمی در زمینه تجارت مرزی گفت: براساس مذاکرات و توافق انجام شده مقرر شد ماهانه بین ۴ تا ۸ رام قطار باری برای حمل‌ونقل کالاها بین دو کشور در تردد باشند که این مورد در نشست‌های قبلی ماهانه ۲ رام قطار بوده است. به گزارش روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مجید ارجونی، سرپرست راه‌آهن جنوب‌شرق که در قالب هیاتی از مسوولان استانی به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برای شرکت در نشست کمیته مشترک تجارت مرزی دو کشور ایران و پاکستان با هدف توسعه مناسبات تجاری از طریق بازرگانی، شبکه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی سفر کرده بود، اظهار کرد: مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه ریلی در چند سال گذشته به سبب تحریم‌ها علیه ایران کاهش یافته بود که خوشبختانه پس از توافق هسته‌ای توانستیم برای نخستین بار حمل‌ونقل ریلی بین آسیای میانه و پاکستان را گسترش دهیم.

وی افزود: بارگیری برنج پاکستانی به سمت ایران و صدور سیمان، قیر و گوگرد از ایران به سمت پاکستان ازجمله این مبادلات تجاری است. ارجونی با توجه به عریض بودن خطوط ریلی پاکستان و فاصله داشتن با استانداردهای بین‌المللی، خاطرنشان کرد: متاسفانه قطارهای جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند در این مسیر تردد کنند. بنابراین این مشکل موجب شده ایران برای انجام مبادلات تجاری از ناوگان ریلی پاکستان استفاده کند. سرپرست راه آهن جنوب‌شرق ایران در ادامه پیشنهادی مبنی بر طراحی و کشیدن یک خط (خط ترکیبی) بین خطوط ریلی با مشارکت دو راه آهن و تردد قطارهای ایرانی در خاک پاکستان را به طرف مقابل داد، چراکه با برطرف شدن این مشکل قطارهای ایرانی می‌توانند در این مسیر ریلی تردد کنند. وی افزود: براساس مذاکرات و توافق انجام شده مقرر شد ماهانه بین ۴ تا ۸ رام قطار باری برای حمل‌ونقل کالاها بین دو کشور در تردد باشند که این مورد در نشست‌های قبلی ماهانه ۲ رام قطار بوده است. این قرارداد حتی در شرایطی که باری از سوی طرفین وجود نداشته باشد نیز قابل اجرا خواهد بود.

ارجونی در این دیدار تاکید کرد: بی‌تردید برقراری منظم قطار‌های باری بین ایران و پاکستان زمینه افزایش تجارت و نیز گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را فراهم می‌کند. سرپرست راه‌آهن جنوب‌شرق ایران اظهار کرد: اگر چه این یادداشت تفاهم بین دو استان همجوار امضا شده است ولی منافع و مزایای آن شامل حال همه تجار در سطح دو کشور می‌شود و موجبات افزایش حجم تجارت دوجانبه را فراهم می‌کند. نماینده ایران در چهارمین نشست مشترک ایران و پاکستان افزود: بازدید از قسمت‌های مختلف راه آهن کویته پاکستان، برگزاری نشست و جلسات متعدد با معاونان، پلیس و تاکید بر اعزام به موقع و ارسال واگن‌ها و دیزل‌های سالم به این منطقه، دیدار با سرکنسول ایران در کویته پاکستان و بیان مسائل و مشکلات ریلی بین دو کشور، جلسه با تجار و بازرگانان منطقه و بیان بسته‌های پیشنهادی و حمایتی راه آهن و مزیت‌های راه آهن نسبت به جاده در جهت جذب و جلب آنان، نشست با سرکنسول پاکستان در ایران در حاشیه جلسه و در اداره کل راه‌آهن کویته و... از دیگر محورهای این یادداشت تفاهم است. براساس این تفاهم‌نامه، طرف ایرانی و پاکستانی توافق کردند تا تردد قطار باری و کانتینربر به‌طور منظم بین استان سیستان و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان تردد و از این طریق انجام فعالیت‌ها و همکاری‌های تجاری میان دو استان و دو کشور، با سرعت بیشتر و مشکلات کمتر انجام شود.