ایرنا: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد ایستگاه‌های نزدیک منجیل و رستم‌آباد، امامزاده هاشم و کوهین خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی این خط آهن می‌تواند در بهار ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد. سیدمسعود نصرآزادانی با اشاره به بازدید خود از روند ساخت راه‌آهن قزوین- رشت اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال با وجود کمبود منابع مالی، تمام کارگاه‌ها فعال و پیشرفت فیزیکی کار به گونه‌ای بوده که ۲۷۰ متر حفاری تونل و ۱۰۹۶ متر عملیات لاینینگ (ساخت رویه داخلی تونل‌ها برای رفت و آمد) انجام شد و از ۲۲ کیلومتر تونل موجود در این مسیر، مجموع حفاری تونل‌ها به ۲۰ کیلومتر رسید و نزدیک به ۱۸ کیلومتر عملیات لاینینگ نیز انجام شد.

وی افزود: این پروژه دارای ۱۳ کیلومتر پل خاص است و باوجود اینکه به لحاظ ژئوتکنیکی و از نظر لغزش، رانش و ناپایداری در منطقه منجیل مشکلات اجرایی زیادی وجود دارد، پیشرفت فیزیکی در زیرسازی ابنیه فنی به بیش از ۸۷درصد رسیده است. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به اقدام‌های روسازی در راه‌آهن قزوین- رشت بیان کرد: یک جبهه کاری روسازی به جبهه موجود اضافه شده و یک جبهه وسط نیز باز خواهد شد که در مجموع عملیات روسازی در سه جبهه انجام خواهد شد. نصر آزادانی با بیان اینکه ۵۵کیلومتر روی این خط ریل‌گذاری شده است، گفت: ایستگاه‌های منجیل و رستم‌آباد، امامزاده هاشم و کوهین بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امکان بهره‌برداری از این پروژه در بهار ۱۳۹۶ وجود دارد، اما منوط به تامین منابع مالی است.

این مقام مسوول با توجه به اینکه آخرین تخصیص نقدی به پروژه در آبان ماه سال گذشته بوده است، تصریح کرد: با گذشت بیش از ۸ ماه از آخرین تخصیص نقدی پروژه فعال بوده و براساس برآوردهای انجام شده هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال (۷۷۰ میلیارد تومان) برای تکمیل این خط آهن نیاز است که چهار هزار میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد تومان) به عنوان اعتبار سال جاری و یک هزار و۱۰۰ میلیارد ریال (۱۱۰ میلیارد تومان) به‌عنوان مطالبات سال قبل است که تاکنون نیز تخصیص نیافته است و بقیه باید از سایر منابع مانند اسناد خزانه اسلامی تامین شود. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با اشاره به ساخت راه‌آهن رشت - آستارا و جذب سرمایه بخش خصوصی یا خارجی گفت: در کنار پیشنهادهایی از سوی کشورهای چین، ایتالیا و آلمان، جمهوری آذربایجان با پیشنهاد تامین فاینانس ۵۰۰ میلیون دلار یکی از قوی‌ترین مشتریان برای تامین منابع است. به گفته وی، البته با این مبلغ اصل پروژه قابل انجام است اما برای پرداخت هزینه تملک و کسورات قانونی در ناحیه گران‌قیمت شمال به ۱۰ هزار میلیارد ریال(یک هزار میلیارد تومان) از منابع عمومی احتیاج دارد. خط آهن قزوین - رشت - آستارا به طول بیش از ۳۲۰ کیلومتراز شهرستان تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب و با گذر از محدوده کوهین - شیرین‌سو به سمت شهرستان‌های لوشان و منجیل ادامه مسیر می‌یابد و سپس با گذر از کنار شهرستان رودبار با عبور از امامزاده هاشم و شهرستان‌های رشت و بندرانزلی ادامه مسیر می‌دهد.