شرکت روسی تامین مالی ساخت 5 هزار واگن را به‌عهده گرفت

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی از تامین مالی ۸۵ درصد ساخت ۵ هزار واگن باری از سوی شرکت روسی خبر داد. بابک احمدی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه راه‌آهن به‌منظور کمک به شرکت‌های واگن‌ساز داخلی برای تامین مالی ساخت واگن، اقدام به عقد قرارداد با شرکت روسی کرده است، افزود: بیمه صادرات روسیه ۸۵ درصد تامین مالی ساخت این تعداد واگن، معادل ۲۲۰ میلیون یورو را برعهده می‌گیرد و سه شرکت واگن‌ساز داخلی نیز واگن باری برای این بخش می‌سازند. احمدی با اشاره به عدم تمایل شرکت‌های بهره‌بردار ریلی به خرید واگن داخلی گفت: امروز در کشور تنها صحبت درباره ایجاد محدودیت برای مشتریان واگن است، اشکالی ندارد که راه‌آهن برای شرکت‌های بهره‌بردار ایجاد محدودیت ‌کند، ولی آیا ما تسهیلاتی هم برای این شرکت‌ها ایجاد کرده‌ایم که بتوانند از واگن‌سازان داخلی با مزیت رقابتی خوبی نسبت به خارجی‌ها خرید کنند؟

وی ادامه داد: واگن‌سازان داخلی برای ساخت واگن حدود ۵/ ۲ تا ۳ میلیارد تومان پول نیاز دارند، که معمولا در ایران واگن‌سازان داخلی می‌خواهند این مبلغ را از شرکت بهره‌بردار (خریدار) تامین کنند. این در حالی است که در تمام دنیا برای فروش واگن‌های مسافری تنظیمات مالی وجود دارد تا شرکت‌های بهره‌بردار توان خرید واگن مسافری را داشته باشند. معاون ناوگان راه‌آهن ادامه داد: معمولا در کشورهای دیگر برای خریدهای سنگین همچون کشتی، واگن یا هواپیما لیزینگ‌هایی وجود دارد که شرایط خوبی را برای شرکت‌های بهره‌بردار فراهم می‌کند. ما نیز در ایران باید کمک کنیم که در صورتی که متقاضی برای خرید واگن وجود داشته باشد شرکت‌های واگن‌ساز بتوانند با شرایط خوب، واگن در اختیار بهره‌برداران قرار دهند. وی تصریح کرد: به اعتقاد من شرکت‌های واگن‌ساز نباید منتظر ایجاد محدودیت برای شرکت‌های بهره‌بردار باشند بلکه باید تلاش کنند تا جذابیت برای خریداران ایجاد کنند و بتوانند واگن‌ها را به صورت قسطی و با حمایت سیستم بانکی کشور تولید کنند و در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار قرار دهند. احمدی تاکید کرد: به نظر منطقی نمی‌آید که شرکت بهره‌بردار در بازار فعلی فروش واگن در دنیا که شرکت‌های خارجی محصولات خود را به صورت قسطی و با شرایط خوب ارائه می‌دهند، به سمت خرید داخلی بیایند.

وی ادامه داد: بسیار منطقی است که شرکت‌های بهره‌بردار به دنبال منافع خود و خرید واگن با بهترین شرایط باشند این در حالی است که شرکت‌های داخلی در ابتدای گرفتن سفارش ساخت واگن پول نقد از شرکت بهره‌بردار می‌خواهند. احمدی ادامه داد: حال با این شرایط هر چقدر که ما انواع و اقسام محدودیت‌ها را در را‌ه‌آهن و وزارت صنعت برای شرکت بهره‌بردار ایجاد کنیم، در نهایت اگر ببیند خرید واگن و اضافه کردن واگن مسافری مقرون به صرفه نیست، اقدام به خرید نمی‌کند. وی افزود: به اعتقاد من باید سهامداران شرکت‌های واگن‌ساز یا دولت تسهیلاتی را در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار قرار دهند تا بتوانیم هم شرایط مناسب برای شرکت‌های ریلی فراهم کنیم و هم شرایط فروش واگن‌های داخلی فراهم شود. وی ادامه داد: در حال حاضر راه‌آهن به صورت پیش‌دستانه بدون اینکه مسوولیتی در این زمینه داشته باشد شرایطی را فراهم کرده تا گامی موثر برای رفع چنین مشکلی بردارد، براین اساس ما با بیمه صادرات روسیه توافق کردیم که تامین مالی از سوی این بخش انجام شود تا پنج‌هزار واگن داخل ایران توسط واگن‌سازان داخلی ساخته و به مشتریان عرضه شود.

معاون ناوگان راه‌آهن با تاکید بر اینکه این موضوع اساسا از مسوولیت راه‌آهن خارج است، افزود: به اعتقاد من سهامداران شرکت‌های واگن‌ساز و سیستم بانکی باید چاره‌ای برای این موضوع بیندیشند چرا که تقاضا برای خرید واگن در شرکت‌های واگن‌ساز وجود دارد اما به‌دلیل محدودیت‌های سختی که برایشان ایجاد کرده‌ایم، توان خرید واگن را ندارند. احمدی ادامه داد: ما باید تامین مالی برای خرید واگن را ایجاد کنیم. وی همچنین با اشاره به قراردادی که با شرکت روسی برای ساخت پنج هزار واگن بستند، گفت: این قرارداد به گونه‌ای است که بیمه صادرات روسیه ۸۵ درصد تامین مالی ساخت این تعداد واگن را بر عهده می‌گیرد و سه شرکت واگن‌ساز داخلی نیز واگن باری برای این بخش می‌سازند. این توافق از طریق صندوق ضمانت صادرات روسیه و بانک‌های این کشور انجام می‌شود. همچنین براساس این قرارداد قطعاتی را که واگن‌سازان وارد می‌کنند، شرکت روسی تامین می‌کند و مابقی از طریق شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. احمدی گفت: تمامی واگن‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و براساس این قرارداد بالغ بر ۲۲۰ میلیون یورو تامین مالی از سوی شرکت روس انجام می‌شود. وی ادامه داد: این تلاش راه‌آهن برای راه‌اندازی رونق در این کسب و کار است اما باید خیلی سریع‌تر مجموعه‌های دست‌اندرکار همچون سیستم بانکی و بیمه‌ای و وزارت صنعت به دنبال رفع مشکل واگن‌سازان داخلی باشند.