تعهد ذوب‌آهن برای تحویل 40 هزار تن ریل به راه‌آهن تا پایان امسال

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه ذوب‌آهن پس از چندین قرارداد به تازگی در قراردادی با راه‌آهن متعهد شده است که ۴۰هزار تن ریل را تا پایان سال تحویل راه‌آهن دهد، گفت: با احتساب احداث خط آهن در شرکت ساخت سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ریل نیاز داریم. سعید محمدزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری و ارتقای وضعیت، کیفیت و ظرفیت شبکه ریلی از وظایف اصلی راه‌آهن است، گفت: در این حوزه سه اقدام اساسی انجام می‌شود که حیاتی است. وی ادامه داد: نگهداری خطوط روزانه در ۱۲ هزار کیلومتر شبکه اصلی و فرعی انجام می‌شود. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: همچنین در دوره‌های زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله بهسازی خطوط را انجام می‌دهیم تا قطعات آسیب‌دیده تعویض شود و کل بالاست‌ خط بازآرایی می‌شود. وی بیان کرد: همچنین کل خطوط ریلی کشور باید هر ۲۰ تا ۳۰ سال بازسازی شود یعنی خط از ریل تا بالاست جدید می‌شود. محمدزاده گفت: در حال حاضر ۲، ۳ و ۴ خطه‌سازی خطوط ریلی را در دستور کار قرار داده‌ایم در این راستا ۵۰۰ کیلومتر از خطوط مرکزی کشور دو خطه می‌شود که این پروژه امروز پیشرفت مناسبی دارد و ۴۰۰ کیلومتر خط آماده ریل‌گذاری داریم.

100کیلومتر از قطار حومه کرج - زنجان آماده ریل‌گذاری است

محمدزاده با بیان اینکه پروژه قطارهای حومه‌ای را در راستای توسعه ریلی کشور در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: مسیر تهران - کرج - قزوین ۳ و ۴ خطه می‌شود که از کرج تا قزوین، قزوین تا زنجان دو خطه خواهد شد. مسیر ۱۵۰ کیلومتر است که ۱۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است.

افتتاح قطار حومه تهران - گرمسار در سال جاری

وی بیان کرد: پروژه قطار حومه تهران تا گرمسار را آغاز کرده‌ایم تا دو خط در کنار دو خطه تهران - مشهد بسازیم. از تهران تا گرمسار ۹۰ درصد مسیر تکمیل شده و ریل روی زمین است و امسال شاهد افتتاح قطار حومه تهران - گرمسار در دو خط خواهیم بود. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در مورد احداث قطار حومه اهواز - سربندر بیان کرد: از اهواز تا سربندر خط دوم ریلی به طول ۱۰۵ کیلومتر ساختیم که ریل‌گذاری آن انجام شد ضمن آنکه از اهواز تا اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و پیشرفت فیزیکی آن در زیرسازی ۸۰ درصد است و قبل از دهه فجر ریل‌گذاری می‌شود.

احداث مشروط قطار حومه تهران - پرند تا پایان 96

محمدزاده اظهارکرد: در پروژه قطار حومه تهران تا پرند که مسیر ۲، ۳ و ۴ خطه می‌شود در حال انتخاب پیمانکار هستیم. وی با بیان اینکه این مسیر ۵۶ کیلومتر طول دارد، گفت: این قطار حومه از شهرهای نسیم‌شهر، سلطان‌آباد و اسلامشهر می‌گذرد.

هدف‌گذاری کاهش مسافت ریلی تهران تا قم به یک ساعت

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: زمان سیر قطار در مسیر تهران - قم امروز ۱۵ دقیقه کاهش یافته است، اما هدف‌گذاری کردیم که زمان سیر قطار در کل مسیر یک ساعته شود.

نیاز سالانه راه‌آهن به 180 هزار تن ریل برای بازسازی و احداث خط

محمدزاده با بیان اینکه ریل با بهره‌برداری دچار تغییر و فرسودگی شده و نیازمند تعویض می‌شود، گفت: در همه دنیا ۵ تا ۸ درصد شبکه ریلی باید در عملیات نگهداری مستمر تعویض شود که در ایران این رقم حدود ۷ درصد است که اگر ما آن را ۵ درصد هم در نظر بگیریم سالانه با احتساب ۱۲۰۰ کیلومتر خط ۵۰ تا ۷۰ هزار تن ریل فقط برای نگهداری خطوط نیاز داریم. وی تاکید کرد: عملیات بازسازی باید به‌صورت روتین در ایران متوسط هر ۲۵ سال انجام و ریل نوسازی و تعویض شود. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: سالانه نیازمند بازسازی و نوسازی ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر ریل هستیم درحالی‌که در برخی مسیرها از سال ۱۳۴۰ ریل‌ها تعویض نشده بود مثلا در محور جنوب ۱۵۰ کیلومتر مسیر ریلی صعب‌العبور را نوسازی و بازسازی کردیم و ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان سال نوسازی و بازسازی می‌شود ضمن آنکه ۱۴۰۰ کیلومتر خط دیگر در آستانه بازسازی داریم. وی بیان کرد: توان اجرایی ما فعلا با احتساب تجهیزات و منابع مالی بازسازی سالانه ۵۰۰ کیلومتر خط آهن است. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن بیان کرد: سالانه حدود ۴۰ هزار تن ریل هم راه‌آهن فقط برای نوسازی شبکه نیاز دارد. محمدزاده بیان کرد: همچنین امروز در راستای احداث خطوط در اطراف شهرهای بزرگ و مرکز کشور نیازمند ۷۲ هزار تن ریل برای احداث خط جدید هستیم.

وی گفت: تا سال ۱۴۰۰ باید در کنار ۴ هزار کیلومتر خط آهن موجود مسیرهای ۲، ۳ و ۴ خطه بسازیم که هزار کیلومتر آن اجرا شده است و ۳ هزار کیلومتر دیگر باید اجرایی شود. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه سالانه قابلیت ۶۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید وجود دارد، گفت: ۵ هزار کیلومتر خط آهن در دست اجرا داریم که ۹۰۰ کیلومتر آن امروز در حال ریل‌گذاری است و ۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه در دست انجام است که همه تا ۵ سال آینده تحویل راه‌آهن می‌شود که این کار توسط شرکت ساخت در حال انجام است و به این ترتیب صد هزار تن ریل در سال نیاز داریم. محمدزاده گفت: اگر قرار باشد طبق تدابیر مقام معظم رهبری توسعه ریلی در دستور کار باشد باید همه تلاشمان برای ارتقای بهره‌وری ریلی باشد.

توافق با ذوب‌آهن برای تحویل 40 هزار تن ریل تا پایان امسال

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه سال ۸۷ توافق بین راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن برای تولید ریل انجام شد، گفت: این توافق به نتیجه نینجامید. وی افزود: در بهار سال ۹۲ تفاهم‌نامه جدیدی با حضور وزرای راه، صنعت و ذوب‌آهن منعقد شد که تا سال ۹۴ مقدار ۲۵۰هزار تن ریل تحویل راه‌آهن شود که این‌بار نیز عملیاتی نشد. محمدزاده افزود: در دولت جدید نیز تفاهم‌نامه‌ای در سال ۹۳ بین وزرای راه، صنعت و ذوب‌آهن به امضا رسید که تا سال ۹۴ مقدار صد هزار تن ریل تحویل ما دهند که این پروژه عملیاتی نشد. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: در حال حاضر در ذوب‌آهن خط ساخت ریل تکمیل شده و در مراحل نصب نهایی است، اما ساخت ریل نیازمند استانداردهای بالا است، شمش ریل متفاوت است و فرآیند آن حساسیت ویژه‌ای می‌طلبد زیرا در ساخت ریل باید آسیب صفر باشد ضمن آنکه خط تولید ویژگی‌ها و کنترل خاص می‌طلبد. وی گفت: ما امسال نیز با ذوب‌آهن توافقی به امضا رساندیم که ۴۰ هزار تن ریل را تا پایان سال تحویل راه‌‌آهن دهد.

ورود 50 هزار تن ریل از خارج توسط شرکت ساخت در قرارداد قبلی

محمدزاده گفت: شرکت ساخت مجوزی از سال‌های قبل برای واردات ۱۵۰ هزار تن ریل داشت که ۵۰ هزار تن آن را وارد کرد و قرار بود ۱۰۰ هزار تن دیگر از داخل تامین شود که هنوز ذوب‌آهن موفق به تولید ریل نشده است. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهار کرد: ورود ریل از هندوستان از قبل از انقلاب در کشور مصداق داشته است و در دولت‌های قبلی نیز اجرا می‌شد.

نیاز سالانه کشور به 300 تا 400 هزار تن ریل

وی گفت: در صورت توسعه اقتصادی کشور سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ریل نیاز داریم. فقط شرکت راه‌آهن سالانه ۱۸۰ هزار تن ریل نیاز دارد که در بدترین حالت باید سالانه ۱۰۰هزار تن ریل آن تامین شود.