«برلین هوپ» فراتر از یک ایستگاه

علی عبدالهی

کارشناس امور بین‌الملل

برلین هوپ بانف،(Berlin Hauptbahnhof) ایستگاه اصلی شهر برلین، پایتخت آلمان و بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین ایستگاه راه‌آهن در اروپا به‌شمار می‌رود. این ایستگاه که گاهی آن را ایستگاه مرکزی برلین می‌نامند. در وسط شهر برلین پس از جنگ جهانی دوم و در قرن ۲۱ ساخته شده است. این ایستگاه راه‌آهن که در ۲۸ مه‌۲۰۰۶ افتتاح شد، بیش از یک مکان صرفا برای رفت و آمد مسافران با قطار است. از یک طرف این ایستگاه اتصالاتی را در مرکز شهر برای حمل‌ونقل محلی مسافران و نیز حمل مسافت‌های طولانی فراهم کرده و از طرف دیگر، یک مرکز خرید و یک مرکز ارائه خدمات است. تقاضای روز افزون برای رفت و آمد هم در زندگی کاری و هم در زندگی شخصی افراد و شهروندان، ایستگاه برلین را به‌عنوان قسمت مهمی از زندگی روزانه ساکنان شهر و بازدید‌کنندگان برلین قرار داده است.

ایستگاه برلین که بزرگ‌ترین ایستگاه مسافرتی در اروپا به‌شمار می‌رود، دارای طراحی معماری خیره‌کننده‌ای است که از آخرین فناوری‌ها در ساخت و زیربنا بهره‌ برده است. «برلین هوپ بانف» به‌عنوان نقطه عطفی در طراحی و ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن و ارائه مفهومی جدید از زیربنا و ترافیک ریلی تلقی می‌شود. «برلین هوپ بانف» در زمان حاضر دو نیمه شهر برلین را که زمانی به دو قسمت تقسیم شده بود با یکدیگر دوباره متحد کرده است.

ساخته شده در قرن 21

برلین هوپ بانف در وسط شهر برلین قرار داد، جایی که فاصله آن با مکان‌های دیدنی زیاد و جذاب این شهر فقط چند دقیقه پیاده‌روی است. در حقیقت این ایستگاه در مجاورت منطقه‌ای در مرکز شهر قرار دارد که مکانی برای ساختمان‌های سمبلیک سیاسی آلمان از قبیل ساختمان رایشتاگ (Reichstag)، ساختمان پارلمان آلمان با آن گنبد شیشه‌ای خیره‌کننده، ساختمان صدر اعظم آلمان، قصر بلوو (Bellevue Palace)، اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری آلمان، هست و به سبب موقعیت خودش که در ناحیه مرزی پیشین بین برلین شرقی و غربی قرار دارد از ویژگی سمبلیک بسیار بالایی برخوردار است زیرا که ایستگاه برلین هوپ بانف هم اکنون دو نیمه شهر برلین را که زمانی به دو قسمت تقسیم شده بود با همدیگر دوباره متحد کرده است. به‌علاوه کسانی که به‌دنبال تفریح و استراحت هستند لازم نیست خودشان را به زحمت انداخته و راهی بسیار دورتر از این ایستگاه بروند. درست پنج دقیقه پیاده‌روی آنها را به تییر گارتن (Tiergarten)، بزرگ‌ترین پارک تفریحی شهر می‌رساند.

سمبل یکپارچگی اروپا

ایستگاه برلین دارای طراحی معماری خیره‌کننده‌ای هست که از آخرین فناوری‌ها در ساخت و زیربنا بهره برده است و به‌عنوان نقطه عطف در طراحی وساخت ایستگاه‌های راه‌آهن و ارائه مفهومی جدید از زیربنا و ترافیک ریلی قلمداد می‌شود به‌گونه‌ای که حتی توانسته یکپارچگی جاری اروپا را شدت ببخشد و سمبلی برای افزایش یکپارچگی اروپا باشد و از این‌رو موقعیت برلین را به‌عنوان کلان‌شهر ریلی قاره‌ای استحکام بخشد. قطارها از سراسر اروپا به این کلان‌شهر می‌آیند و از این ایستگاه می‌توان به تمام کلان‌شهری بزرگ اروپا رفت. این ایستگاه در حقیقت هابی برای قطارهای بین‌المللی است. در ایستگاه برلین سیر و حرکت با هنر تلفیق شده است. معماران هامبورگی، وون گارکن و مارگ و شرکایش (Von Gerkan,Marg & Partners) سیستم بکر و خلاقانه‌ای از دهانه‌ها (فضاهای باز) را در سقف‌های طبقات ایستگاه طراحی کرده‌اند که اجازه می‌دهد روشنایی روز به پایین‌ترین سکوها نیز برسد و فضای منحصربه‌فردی را ایجاد کند.

فراتر از یک ایستگاه راه‌آهن

ایستگاه برلین، بیش از مکانی صرفا برای رفت و آمد مسافران با قطار است. از یک طرف این ایستگاه اتصالاتی را در مرکز شهر برای حمل‌ونقل محلی مسافران و نیز مسافت‌های طولانی فراهم می‌کند. از طرف دیگر، یک مرکز خرید و یک مرکز ارائه خدمات است. تقاضای روز افزون برای رفت و آمد هم در زندگی کاری و هم در زندگی شخصی افراد و شهروندان، ایستگاه برلین را به‌عنوان قسمت مهمی از زندگی روزانه ساکنان شهر و بازدیدکنندگان برلین قرار داده است. ایستگاه برلین در ۲۸ مه‌۲۰۰۶ افتتاح شده و بزرگ‌ترین ایستگاه مسافرتی در اروپا به‌شمار می‌رود. ساختمان شیشه‌ای ۳۲۱ متری این ایستگاه که از شرق به غرب کشیده شده، توسط ساختمان مسافری آن به‌طول ۱۶۰ متر طول و عرض ۴۰ متر که از شمال به جنوب است، قطع می‌شود.در این ایستگاه فضایی به مساحت حدود ۱۶هزار متر مربع انواع فروشگاه‌ها به ارائه انواع لوازم و نیازهای مسافران و نیز بازدید‌کنندگان از ایستگاه می‌پردازند. حدود ۸۰ فروشگاه ارائه‌کننده اغذیه، با ارائه انواع غذاها تقریبا تمام ذائقه‌ها مورد نیاز افرادی را که از ایستگاه می‌گذرند، تامین می‌کنند که از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب باز است. داروخانه ایستگاه نیز ۲۴ ساعته باز است.

ایستگاه برلین ظرفیت پذیرش روزانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر و بازدید‌کننده را دارد. بازدید‌کنندگان از این ایستگاه می‌توانند ۳۰ دقیقه از اینترنت رایگان بی‌سیم در هر زمان از روز یا شب استفاده کنند.وجود راهنماهای متعدد برای مسافران برای تغییر قطارهایشان، تسهیلات مدرن بهداشتی، صندوق‌های اثاثیه، ساختمان مرکزی مسافرت راه‌آهن آلمان و ارائه خدمات موبایلی، این ایستگاه را به محل خوشایندی برای مسافران تبدیل کرده و داشتن روز خوبی را برای مسافران تضمین می‌کند. ۸ خط ریلی از خطوط باند شمال و جنوب این ایستگاه، به‌عنوان مثال خطوط ریلی به هامبورگ، مونیخ و لایپزیگ در طبقه پایین‌تر، ۱۵ متر پایین سطح خیابان قرار دارند. به‌علاوه پارکینگ طبقاتی بسیار بزرگی نیز در نزدیک ایستگاه برای پارک ماشین‌ها قرار دارد. خیره‌کننده‌ترین بخش ایستگاه برلین دو ساختمان بزرگ و پلی (Gantry Buildings)این ایستگاه است که طبقات خطوط ریلی از وسط آنها رد می‌شوند. مجموعه ایستگاه حدود ۴۶۰۰۰ مترمربع دارای فضای اداری است که عمدتا راه‌آهن آلمان از آن استفاده می‌کند. ساختمان مسافری که از شش سکوی (۱۶-۱۱) مسیرهای باند شرق و غرب رد می‌شود۲۷ متر ارتفاع دارد. این ایستگاه ۱۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع فضای مرکز خرید دارد و تعداد قطارهای روزانه آن عبارتند از: ۱۹۵ قطار راه دور، ۳۷۵ قطار حومه‌ای و ۷۰۴ قطار شهری (قطارهای سیستم ترانزیت سریع با انبوه) در داخل و اطراف برلین. ایستگاه برلین همچنین دارای ۵۴ پله برقی،۳۲ آسانسور (شامل ۶ آسانسور پانوراما) و ۵۰۰ هزار متر مربع بتن است و ۸۵ هزار تن فولاد در آن استفاده شده است.