ترجمه: شادی آذری

بهره‌وری سوخت و انرژی همیشه یکی از دغدغه‌های سیستم‌های حمل‌ونقل جهان بوده است. حمل‌ونقل ریلی چه آن زمان که به سوخت زغال‌سنگ وابسته بود و چه حالا که نسل جدید قطارهای پرسرعت برقی گوی سبقت را از دیگر همتایان خود ربوده‌اند، همواره با موضوع چگونگی افزایش بهره‌وری انرژی روبه‌رو بوده است. حالا در پژوهش جدیدی که توسط محققان انگلیسی انجام شده، مشخص شده است که باتری خودروهای پارک شده می‌توانند در تامین انرژی برق قطارهای پرسرعت نه تنها مفید واقع شوند که بر بهره‌وری انرژی آنان نیز بیفزایند.برای این پروژه تحقیقاتی، ۵/ ۱ میلیون پوند بودجه در اختیار مهندسان قرار گرفته است تا روی یک باتری جدید ذخیره انرژی کار کنند که به‌وسیله آن می‌توان بر بهره‌وری قطارها افزود و هزینه سفرهای ریلی را کاهش داد.

هدف این پروژه با نام «ترنس انرژی» که توسط دانشگاه شفیلد به اجرا در آمده و هزینه آن را شرکت نشنال ریل انگلیس تامین کرده، این است که بررسی کند چگونه باتری‌های ذخیره انرژی می‌توانند انرژی قطارها را تامین کنند. در شرایطی که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در تلاشند تا با زیرساخت‌های موجود، تعداد سفرهای قطارها را افزایش دهند، تامین انرژی در زمان‌های اوج مصرف بیش از سایر زمان‌ها تحت‌فشار قرار می‌گیرد. محققان در این پژوهش بررسی کرده‌اند که آیا خودروهای برقی که در ایستگاه‌های قطار پارک می‌شوند می‌توانند تامین‌کننده انرژی این سیستم در زمان‌های شلوغی باشند یا نه. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که می‌توان به جای اخذ هزینه پارکینگ از این خودروها، از باتری آنها به‌عنوان منبع پشتیبان تامین برق قطار استفاده کرد و به این ترتیب انرژی را از جاده‌ به ریل منتقل کرد. در نتایج این پژوهش مشخص شده است که استفاده از باتری‌ها منجر به کاهش تقاضا برای تامین انرژی برق در اوج مصرف می‌شود و به این معنا است که اپراتورهای ریلی می‌توانند از خدمات منظم‌تر و کارآمدتری برخوردار شوند.

از سوی دیگر مسافران هم می‌توانند از کاهش هزینه‌ها و خدمات بیشتر قطارها بهره‌مند شوند. گزارش دیگری که به تازگی توسط کمیسیون زیرساخت‌های ملی انگلیس منتشر شده‌، اعلام کرده است که فناوری‌های ذخیره انرژی می‌توانند در ابداعاتی مورد استفاده قرار گیرند که تا سال ۲۰۳۰ موجب صرفه‌جویی ۸ میلیارد پوندی در هزینه مصرف‌کنندگان انگلیسی شود. این فناوری‌ها همچنین می‌توانند انگلستان را در دستیابی به اهدافش در مورد کاهش آلاینده‌های کربنی تا سال ۲۰۵۰ یاری کرده و تامین انرژی نسل‌های آینده انگلیس را تضمین کنند. این تیم تحقیقاتی قرار است برای نخستین‌بار در انگلستان یک تاسیسات آزمایشی ذخیره انرژی را در امتداد خط آهن راه‌اندازی کند. قرار است در این تاسیسات دو نوع ذخیره انرژی به بوته آزمایش گذارده شود: باتری‌ها و منابع عظیم ذخیره انرژی به‌عنوان یک راه‌حل هیبریدی برای سطح بالای برق مورد نیاز که از ترمز قطارها شارژ می‌شود. انگلستان قصد دارد خطوط بیشتری را به قطارهای برقی مجهز کند و منابع ذخیره انرژی، روش‌های جدیدی را در اختیار شرکت‌های ریلی قرار می‌دهد که بر بهره‌وری خود بیفزایند و صنعت ریلی را به تکنولوژی‌های مورد نیاز و هدفمند مجهز کنند.