امضای دو یادداشت تفاهم ریلی و جاده‌ای بین ایران و ایتالیا
امضای دو یادداشت تفاهم در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در نشست فعالان اقتصادی کشورهای ایران و ایتالیا به امضا رسید که بخشی از این تفاهم‌ها به احداث خطوط قطار سریع‌السیر، خدمات مهندسی، تعمیرات و نگهداری اختصاص داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه، در نشست فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا که 20 بهمن ماه در محل این وزارتخانه برگزار شد، دو یادداشت تفاهم در حوزه راه و شهرسازی بین دو کشور به امضا رسید. این دو یادداشت تفاهم به موضوعات حمل‌ونقل جاده‌ای و حمل‌ونقل ریلی اختصاص داشت. یادداشت تفاهم ریلی بین محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و رئیس راه‌آهن ایتالیا درباره موضوعات احداث خطوط قطار سریع‌السیر، خدمات مهندسی، تعمیرات و نگهداری، طراحی و مدیریت بخش ریلی شهری و صدور گواهینامه‌ها به امضا رسید. سرمایه‌گذاری میلیارد یورویی ایتالیایی‌ها در ایران

وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا حجم قراردادهای منعقد شده میان ایران و ایتالیا را میلیارد یورویی پیش‌بینی و اظهار کرد: هدف دو کشور صرفا صادرات و واردات خام نیست، بلکه سعی داریم با همکاری یکدیگر به تولید مشترک برسیم. گراتزیانو دلریو وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا در حاشیه نشست فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما تسهیل سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه مبادلات حمل‌ونقلی میان دو کشور است. وی با بیان اینکه توافقاتی در زمینه بهبود سیستم‌های ناوبری میان ایران و ایتالیا صورت گرفته است، افزود: این همکاری‌ها در گذشته نیز وجود داشت و امروز که شرایط برای توسعه روابط مهیا است گسترش خواهد یافت. شرکت اف.آی.‌ام. مکانیک ایتالیا در خط مقدم این اقدامات قرار دارد. وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا اظهارکرد: در خصوص چهار یا پنج فرودگاه مشخص در ایران برای سرمایه‌گذاری مذاکره انجام داده‌ایم و شرایط برای حضور بخش خصوصی در این زمینه فراهم است. دلریو تاکید کرد: بسیار مشتاقیم که تفاهم‌نامه‌ها از حالت کلی خارج و تبدیل به قرارداد اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های معرفی شده برای سرمایه‌گذاری در ایران در دست بررسی است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حجم قراردادهای منعقد شده میان ایران و ایتالیا بسیار زیاد باشد، چرا که همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف شبکه‌های راهی، ریلی، فرودگاهی و بنادر خواهد بود و رقم آن به چندین میلیارد یورو خواهد رسید. وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی برای تداوم همکاری‌ها میان ایران و ایتالیا با توجه به بلندمدت بودن همکاری‌ها وجود دارد، گفت: در سفر رئیس‌جمهوری ایران به رم دکتر روحانی و نخست‌وزیر ایتالیا بر این موضوع تاکید کردند که با ثبات بسیار در راستای همکاری‌های درازمدت قدم بردارند. وی ادامه داد: هدف دو کشور صرفا صادرات و واردات خام نیست بلکه سعی داریم با همکاری یکدیگر به تولید مشترک برسیم تا به رشدی مشترک در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی و فناوری دست یابیم.


تفاهم برای طراحی ایستگاه‌های چند منظوره

وزیر زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل ایتالیا همچنین ایران را منطقه‌ای دانست که شمال را به جنوب و شرق را به غرب متصل می‌کند و رابط بسیار خوبی بین آسیای مرکزی و شبه قاره هند است و تاکید کرد: ایتالیا می‌تواند در ایجاد شبکه ریلی پرسرعت و توسعه حمل‌ونقل شهری و بین شهری و همچنین طراحی ایستگاه‌های چندمنظوره به ایران کمک کند چون تجربه بالایی در این حوزه‌ها دارد. دلریو اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌های فشرده‌ای که طی این دو روز اجلاس میان بخش دولتی و خصوصی دو کشور طراحی شده است فرصت جدیدی برای توسعه روابط میان دو کشور ایجاد شود و یک جهش توسعه‌ای میان دو کشور به وجود آید. وی افزود: با اجرای این یادداشت تفاهم‌ها ایران می‌تواند به جایگاه استراتژیک خود بازگردد و در این زمینه لازم است همه فعالان اقتصادی به یادداشت تفاهم‌های میان دو کشور توجه داشته باشند. هفته آینده نیز سفر رئیس مجلس ایتالیا به ایران را در برنامه داریم که دیدار و ملاقات مهمی به‌شمار می‌آید و در این شرایط فعالان اقتصادی دو کشور نقش مهمی برای توسعه روابط دو کشور خواهند داشت.