«شکاف» در صاحبقرانیه بیشتر شد

  رشد صادرات صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی کشور از صادرات ۴۲۷ میلیون دلاری صنایع‌دستی در یازده ماه اول سال ۹۸ به‌صورت رسمی و چمدانی خبر داد و گفت: «۲۳ میلیون دلار ارزش صادرات رسمی صنایع‌دستی در ۱۱ ماهه سال ۹۸ است که در مجموع ۸۸ هزار و ۲۳۹ تن بوده است.

براساس خبری که در سایت اطلاع‌رسانی وزارت گردشگری منتشر شده است، روند گذشته نشان می‌دهد صادرات صنایع‌دستی در این مدت در مقایسه با ۱۱ ماهه سال ۹۷، به لحاظ ارزشی ۳/ ۱۳ درصد و به لحاظ وزنی ۸ درصد رشد داشته است.

این درحالی است که براساس آمار رسمی گمرک، صادرات غیرنفتی کشور در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی ۵/ ۴ درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۱۸درصد افزایش داشته است. معاون صنایع‌دستی کشور گفت: «براساس آمار اعلام شده از سوی ۲۰ استان ارزش تقریبی صادرات چمدانی نیز بیش از ۱۹۰ میلیون دلار است که بنابر این مجموع صادرات اشاره شده، به ارزش ۴۲۷ میلیون دلار و با درصد تحقق ۹۷درصد است.» او ادامه داد: هدف کل سال ۱۳۹۸ بنا بر سند برنامه ششم توسعه، ۴۴۰ میلیون دلار بود که با صادرات ۴۲۷ میلیون دلار صنایع‌دستی به‌صورت رسمی و چمدانی، ۹۷ درصد این هدف محقق شده است.

  مرمت ریل ماشین‌دودی در «ری»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری گفت: بخشی از مسیر ریل ماشین‌دودی این شهرستان که در اجرای عملیات عمرانی شهرداری منطقه ۲۰ در زمستان سال ۹۷ در پیاده‌راه خیابان فدائیان اسلام کشف شده بود، با اعتبار ۶۰ میلیون تومانی درحال مرمت است. فاز نخست این طرح مرمتی شامل استحکام‌بخشی ریل، مرمت و تعویض تراورس‌های پوسیده، کف‌سازی و نصب تابلوی معرفی تاریخچه ماشین‌دودی در استان تهران است. اثر به‌دست ‌آمده هویت صنعتی و مدرنیته شدن تهران است و این نقطه می‌تواند بخشی از هویت حمل‌ونقل درون‌شهری منطقه نیز باشد. رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری افزود: نام ماشین‌دودی در تهران قدیم، به اولین خط آهن ایران که بین تهران و شهرری کشیده شد، تعلق گرفت و علت این نام‌گذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد.